• 0

Aarch momenten als ondernemer over de VAR en VOG

Ik heb niet zo snel een Aarch!! moment maar nu heb ik er toch echt even een te pakken.

 

De regels rondom de Verklaring omtrent het gedrag (VOG) voor medewerkers in de kinderopvang gaan veranderen. Dit houdt o.a. in dat ook degenen die uitsluitend kantoorwerkzaamheden uitvoeren continu gescreend gaan worden.

Als zzp'er doe ik voor een aantal organisaties administratie en jaarlijks voor een wisselend aantal organisaties ook adviestrajecten. Op grond van de nieuwe regels zou ik in het bezit moeten zijn van een VOG. Op zich geen probleem. Echter, navraag bij Justitie leert dat ik voor iedere opdrachtgever een nieuwe VOG moet aanvragen omdat ik deze niet op naam van mijn emz/mijzelf kan aanvragen. In goede jaren kan dit betekenen dat je 10-20 keer naar de gemeente mag om weer een VOG aan te vragen voor dezelfde werkzaamheden maar op naam van een andere opdrachtgever.

 

Hoezo terugdringen van administratieve lasten voor ondernemers? Grrrr

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik spreek uit eigen ervaring hier.

 

Als de werkgever geen premies sociale verzekeringen afdraagt heeft de werknemer wel recht op die sociale verzekeringen. Idem voor de ziektewet als de werkgever de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte niet meer kan opbrengen. Ik spreek hier ook uit eigen ervaring, en beroepsmatig uiteraard. kun je wellicht beknopt aangeven waar je geen recht meer op had, bijvoorbeeld op aanvullende private verzekeringen? ( Daarop is dat wel van toepassing, maar dat heeft niets te maken met afdracht sociale verzekeringpremies)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik spreek uit eigen ervaring hier.

kun je wellicht beknopt aangeven waar je geen recht meer op had, bijvoorbeeld op aanvullende private verzekeringen?

 

De situatie was: malafide aandeelhouder maakt zich meester van het bedrijf, vertelt de Nederlandse belastingdienst en instanties dat mijn dienstverband is verplaatst naar de VS, waar we ook een vestiging hadden. De IRS had hij verteld dat ik bij de Nederlandse BV in dienst was. Ik was daar uiteraard niet van op de hoogte, ik kreeg gewoon salarisspecificaties - die naderhand vervalst bleken te zijn. Twee maanden erna gaat het bedrijf failliet, door toedoen van die malafide aandeelhouder, die alle medewerking kreeg van de bank. Alle werknemers kregen onmiddellijk een uitkering, maar ik niet, vanwege die twee maanden. Het UWV erkende mondeling dat ik er niets aan kon doen en dat het fraude was van die malafide aandeelhouder, maar ik kreeg niets. UWV overschreedt de termijn dat ze dat mij schriftelijk hadden moeten laten weten, dus ik heb dat niet op schrift. Een bijstandsuitkering krijg je niet als je geen verklaring van het UWV kan overleggen dat je geen uitkering van UWV krijgt. Die verklaring heb ik nooit gekregen. Toen de gemeente Huizen uiteindelijk inzag dat ik wel een uitkering zou moeten krijgen, zeiden ze "u heeft al zo lang geen inkomen, dat kan niet kosher zijn", en dus kreeg ik ook van de gemeente geen uitkering.

 

Ik was uiteraard al die tijd zwaar overspannen, en dat werd niet beter van het feit dat ik al met al bijna een jaar geheel zonder inkomen ben geweest. Toen ik uiteindelijk als zzp'er weer aan de slag was, besloot ik dat ik geen energie meer wilde steken in het verleden, dat ik niet alsnog mijn recht wilde halen, maar dat ik mijn leven weer aan de praat wilde krijgen. Dat is gelukt in de zin van dat ik nu de huur weer kan betalen en zo, maar niet in de zin van dat ik nog steeds het gevoel heb dat ik een stevige burnout heb.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.