• 0

VAR verklaring bij oprichting VOF

Hallo,

als ik een VOF op zou gaan richten met een vriend van me is er dan nog een VAR verklaring nodig?

Opdrachtgevers huren het bedrijf in niet mij persoonlijk dus kan er in mijn ogen sws al geen sprake meer zijn van een gezagsverhouding omdat de opdrachtgever niet eens weet wie van de twee zal komen.

Opdrachtgever heeft werkzaamheden en huurt het bedrijf hiervoor in wij bepalen zelf of we beide komen of één van de twee en op welke manier we de werkzaamheden uitvoeren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

in aanvulling op Peter: ook bij een VOF kan een VAR nodig zijn als de opdrachtgever daar om vraagt. Hoe jullie de processen intern regelen en hoe het vervolgens gaat bij de uitvoering van de opdracht wil niet zeggen dat geen VAR nodig is. En op basis van de omschrijving van de werkwijze zal ook wel een VAR-ROW of VAR-WUO volgen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De VAR is er om te verklaren dat de arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer al dan niet kwalificeert als dienstbetrekking. Het wezen van een vennootschap onder firma brengt met zich mee dat er geen sprake kan zijn van een dienstbetrekking tussen een opdrachtgever en een v.o.f. Ik vraag me dan ook af of in deze situatie een VAR benodigd is. De opdrachtgever kan er dan wel naar vragen, maar voor de Belastingdienst heeft het m.i. dan geen doel.

Link naar reactie
  • 0

Het wezen van een vennootschap onder firma brengt met zich mee dat er geen sprake kan zijn van een dienstbetrekking tussen een opdrachtgever en een v.o.f.

 

Ja, dat klopt op zich wel. Maar als de opdrachtgever een VAR eist (VOF of geen VOF), dan kan TS drie dingen doen:

1. Een VAR overhandigen.

2. Een andere opdrachtgever zoeken.

3. Proberen om de opdrachtgever te overtuigen dat een VAR overbodig is (bijvoorbeeld met de argumenten van “is toch een VOF” of “bestaat toch geen gezagsverhouding” etc) en dat zal niet altijd eenvoudig zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

3. Proberen om de opdrachtgever te overtuigen dat een VAR overbodig is (bijvoorbeeld met de argumenten van “is toch een VOF” of “bestaat toch geen gezagsverhouding” etc) en dat zal niet altijd eenvoudig zijn.

 

Mede omdat opdrachtgever opdracht geeft aan de vof en niet aan een bepaalde vennoot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.