• 0

Geen ZZP maar ZIB

In Nederland is de term ZZP ingeburgerd. Iets wat we in Vlaanderen niet kennen. Daar zijn het allemaal zelfstandige ondernemers of KMO's (MKB).

 

De grootste groei (qua aantal) bij die zelfstandige ondernemers, situeert zich momenteel bij de zelfstandigen in bijberoep.

 

Daarom werken wij momenteel aan een project voor deze doelgroep.

 

Hierbij denken wij eraan om de term ZIB te promoten. Dat is korter en bekt lekkerder.

 

Nu vragen wij ons af of deze term ook in Nederland gebruikt wordt. En zo ja, in welke mate kun je dit qua bekendheid vergelijken met het gebruik van de term ZZP?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

In Nederland worden ZZP'ers niet aangeduid met ZIB, al denk ik wel direct aan het in 2011 opgehouden ondernemersportaal http://www.zibb.nl/

 

ZIB staat in Nederland wel voor onder andere het Zorgindicatiebesluit, maar dat is iets heel anders.

 

Als er al een nieuwe afkorting of term moet komen denk ik dat veel mensen graag iets terugzien over ondernemersschap. Ik weet dat veel mensen zich ergeren aan de term ZZP'er want het klinkt een beetje hobbymatig. Een ZZP'ers voelen zich als ondernemer nogal eens genegeerd, kijk naar de laatste politieke ontwikkelingen in Nederland.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

@Ron Bedankt (ook voor de verwijzing naar het Zorgindicatiebesluit hoewel ik daar uit de buurt wil blijven ;)

 

@Odeon Precies wat je zegt: iets dat je "erbij" doet. Nevenactiviteit zou je het ook kunnen noemen maar dat verwijst dan te veel naar een hobby. Hier gaat het wel degelijk om mensen die inkomsten uit hun nevenactiviteit halen (hoe gering ook).

 

Vooral de opmars van de webwinkels valt op.

 

Ondertussen zijn er al meer dan 200 000 mensen met een zelfstandig bijberoep actief. Tot grote ontevredenheid van de ondernemersorganisaties trouwens maar dat is dan weer een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Kun je misschien uitleggen waar dan ZIB vandaan komt, of zit ik goed met Zelfstandige voor de Inkomsten Belasting. Is dat zo in België?

 

Nu ik toch zelf aan het vragen ben: Bestaat er ook een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) in België, waarmee bepaald wordt of er van werk als ondernemen sprake is of van werk in loondienst? Iets wat niet duidelijk onderscheidt van loondienst en tegelijk minder belast wordt, ziet de fiscus niet graag. Dus ZZP-ers moeten zich tegenover de opdrachtgever soms laten “verklaren” .

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je misschien uitleggen waar dan ZIB vandaan komt, of zit ik goed met Zelfstandige voor de Inkomsten Belasting. Is dat zo in België?

 

In Vlaanderen staat ZIB voor Zelfstandige In Bijberoep. Daarnaast bestaat er nog Zelfstandige In Hoofdberoep.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, het gaat om zelfstandigen in bijberoep.

 

Een VAR verklaring kennen wij niet. Wat maakt dat er een grote groep mensen als schijnzelfstandigen werken. Dat zijn dan weer mensen met het statuut van zelfstandige maar in feite verdoken werknemers. Omdat je op die manier als opdrachtgever serieus op op de werkgeversbijdragen kunt besparen, komt schijnzelfstandigheid in bepaalde sectoren veel voor.

 

In die mate dat de staatssecretaris voor fraudebestrijding een nieuwe wet heeft ingediend (die van kracht wordt vanaf januari 2013).

Link naar reactie
  • 0

@ Ronvanderkolk: Bedankt voor de ZIB uitleg,

 

@zelfstandigen . be:

Begrijpelijk :-\ dat er in België een minister van fraude is aangesteld, maar wel typisch dat deze minister daar wettelijk iets aan wil veranderen. Het was blijkbaar tot nu toe in België toegestaan. Dus is dat geen fraude.

 

Toch om dit in een fatsoenlijke wet te plaatsen is natuurlijk beter dan de herhaaldelijke papiertjes verklaringen die in Nederland en straks nog steeds bureaucratisch blijft, misschien per opdracht, per opdrachtgever en per persoon, per handtekening ingevuld moet worden.

 

Ik acht de ondernemersgeest en vrijheid in België hoger dan in Nederland. Misschien moet Nederland even wachten en eerst leren hoe slim dat in België (per wet) wordt opgelost, voordat de Nederlandse regering weer met een verkeerde sleutel start en aan klungelt.

 

Link naar reactie
  • 0

Toch om dit in een fatsoenlijke wet te plaatsen

De VAR-verklaring is ook 'gewoon' in de Nederlandse wet opgenomen en is bedoeld om opdrachtgevers te vrijwaren van het risico van het ten onrechte niet inhouden van loonheffingen en premies ten aanzien van schijnzelfstandigen. De aanpak van schijnzelfstandigen zelf vloeit voort uit de wetgeving omtrent inhoudingsplicht en staat op zich los van de VAR-verklaring.

 

Overigens komt schijnzelfstandigheid ook in Nederland in bepaalde sectoren veel voor, alleen al daarom is het goed om ook eens over de grens te kijken hoe men daarmee om gaat.

 

In Nederland kennen we niet het begrip zelfstandige in bijberoep, in de Nederlandse inkomstenbelasting valt die groep uiteen in resultaat uit overige werkzaamheden en winst uit onderneming. Het meest vergelijkbaar zou ROW moeten zijn, ware het niet dat de grens (kennelijk) op een ander niveau ligt, waardoor er enige overlap bestaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.