• 0

Geruisloze doorschuiving bij overdracht eenmanszaak partner?

Dag collega ondernemers,

 

Ik heb sinds 2003 een eenmanszaak. (en werk nog parttime voor de baas) Deze eenmanszaak wil ik vanaf 1-1-2013 gaan overdragen aan mijn vrouw. (De handelsnaam wordt wel veranderd, de activiteiten vrijwel niet) Wij zijn in juni 2012 getrouwd en wonen sinds 2005 samen. Sinds juli 2009 voert zij werkzaamheden uit binnen de onderneming maar ontvangt hier geen loon/vergoeding voor. (dus nu ruim 3,5 jaar) Zij heeft al die tijd nog parttime gewerkt voor een baas.

 

Als ik de zaak overdraag aan haar per 1-1-2013 is er dan fiscaal gezien sprake van geruisloze doorschuiving rekening houdend met de voorwaarden die daarbij horen? Moet ik hier zelf melding van doen bij de belastingdienst? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

 

Ben erg benieuwd!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een geruisloze doorschuif voor de inkomstenbelasting is niet mogelijk. Daarvoor is namelijk vereist dat de overnemer gedurende 3 jaar mede-ondernemer of werknemer in de onderneming is geweest. Dat is hier niet het geval. Ook als de meewerkaftrek is toegepast of als een eventuele beloning tot het resultaat uit overige werkzaamheden is gerekend en niet tot het loon, kan de doorschuifregeling (althans volgens de staatssecretaris) niet worden toegepast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Lmuilkens,

 

Zoals Ronaldinho al stelt, lijkt geruisloze overdracht niet mogelijk.

 

Wellicht is een alternatief om een vennootschap onder firma met je vrouw aan te gaan, waarbij zij geleidelijk aan een groter winstaandeel krijgt en na 3 jaar kan jouw (resterend) aandeel in de v.o.f. alsnog volledig geruisloos overgedragen worden aan je vrouw.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Odeon geeft een goede mogelijkheid weer, bij een VOF ben je heel flexibel.

 

Ik heb echter een vraag, waarom wil je geruisloze doorschuiving ?

Op welke grond denk je dat dit noodzakelijk, dan wel voordelig is ?

 

Zijn jullie overigens getrouwd op huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen ? Is niet van belang voor de (on)mogelijkheid tot doorschuiving, maar wel voor jullie onderlinge vermogensposities waar je rekening mee moet houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.