• 0

eenmanszaak kopen met verlies

Ik ben enthousiast in gesprek gegaan met de eigenaar van een lunchroom over een eventuele partnerschap. Nu blijkt dat ze in zeer zwaar weer zit (zo +/- 100.000 euro schuld, verspreid bij de bank, leveranciers en belasting en daarnaast ook prive huurschuld)

Zij is gestart toen de crisis begon en heeft zware tegenvallers gehad. Ze werkt 7 dgn hard om haar hoofd boven water te houden, maar leeft tegen de armoede grens en sinds kort door leverancier beslag op priverekening.

 

Ik vind het niet verstandig om geld te stoppen in een zaak met dergelijke schuld. Er moeten heel wat broodjes over de toonbank om een 100.000 (exc. maandelijkse rente) Wat ik wil voorstellen is om de zaak eventueel te kopen o.b.v. waarde inventaris en goodwill. De zaak heeft zeker mogelijkheden, maar wel met een schone lei.

 

Mijn vraag; stel dat ik deze zaak zou kopen en er blijft een dikke rest schuld. Is de huidige eigenaar daar geheel verantwoordelijke voor?

Ik zou haar graag willen helpen en een goede middenweg te vinden.

Hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor mogelijkheden er zijn.

 

Kan iemand mij adviseren?

Alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt misschien wat onvriendelijk, maar is het zakelijk gezien niet interessanter om een faillisement af te wachten en dan mogelijk wat voordeliger enige zaken over te nemen? Als je een persoonlijke band hebt met de persoon in kwestie, kun je overwegen om aansluitend op het faillisement de huidige eigenaresse weer in dienst te nemen, zodat ze op die manier kan werken aan de schuld.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties!

 

Het klinkt idd misschien vreemd om een zaak te kopen met een dergelijk verlies.

 

Zij heeft in het begin vertrouwd op de verkeerde mensen die haar zouden helpen met het opstarten van de zaak. alsook het ondernemingschap heeft ze zich zeer op verkeken. Daarnaast heeft ze (door borstkanker) in het ziekenhuis gelegen en moest de zaak tijdelijk dicht. Afijn allemaal zaken - in een opbouwende fase- waar je zowieso niet op zit te wachten.

 

Het is een hardwerkende vrouw (werkt 6 dgn in de week) en ze heeft al jaren lang horeca ervaring. Gezien de cijfers, locatie (lage huur) en mogelijkheden die zij nu heeft zit er zeker muziek in.

Het ondernemen heeft ze in de afgelopen 4 jaar wel geleerd, maar komt er via deze weg niet meer bovenop. Ze zocht een partner die geld in de zaak zou stoppen, maar dat wil ik dus niet.

We hebben in de tussentijd een goede klik en heb idd voorgesteld om de zaak voor een laag bedrag over te nemen en dat ze dan (tzt) weer in dienst komt. Maar of dit wettelijk allemaal zo kan?

Link naar reactie
  • 0

We hebben in de tussentijd een goede klik en heb idd voorgesteld om de zaak voor een laag bedrag over te nemen [...]

Zoals je de situatie beschrijft lijkt een faillissement van de (eigenaar van de) eenmanszaak onvermijdelijk. Een curator zal dan gaan beoordelen of de onderneming voor een redelijk bedrag is verkocht. Indien dat (volgens de curator) niet het geval is, zal deze zich op het standpunt stellen dat de schuldeisers van de (eigenaar van de) eenmanszaak door de verkoop zijn benadeeld. De curator kan dan besluiten de transactie terug te draaien (een "actio pauliana" heet dat): in het ergste geval heb je geen onderneming en een vordering op de boedel voor de terugbetaling van de door jou betaalde koopprijs. Dat is een andere reden waarom men meestal een faillissement afwacht en de voorkeur geeft aan zaken doen met de curator.

 

Groet,

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Miranda.

 

De eigenaar heeft een schuld van € 100k, maar ik begrijp dat daar ook privé schulden onder zitten. Voor de overname van de zaak zijn voor jou alleen de zakelijke schulden van belang.

 

Uitgangspunt voor de eventuele overname vormen de jaarcijfers van de lunchroom. Zonder jaarcijfers (als basis) is moeilijk te zeggen, wat de waarde van de onderneming is.

 

Alleen activa en overeenkomsten overnemen, lijkt me riskant. Ik kan me zo voorstellen dat de schuldeisers daar niet zonder meer mee akkoord gaan, zeker als de activa verpand zijn. En dat is wel gebruikelijk bij een bankkrediet. Dan kun je inderdaad aanlopen tegen een "actio pauliana".

 

Of faillissement van de eigenaresse de beste oplossing is, weet ik niet. De curator kan dan zomaar besluiten de lunchroom te verkopen aan iemand die meer biedt. Wellicht kan de eigenaresse in de Wet Schuldensanering Natuurlijke Personen (WSNP) en bij jou in dienst komen. Na 3 jaar is ze dan weer uit de shit. Een persoonlijk faillissement blijft in principe levenslang aan je hangen. Als ze 3 jaar heeft meegewerkt, en haar gezondheid laat het toe, kan ze op fiscaal vriendelijke wijze weer mede firmant worden.

 

Enfin, zoals je leest, het is een terrein vol voetangels en klemmen en ook hier raad ik je aan om je goed te laten adviseren.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of je een goede koop doet vanuit een bedrijf dat in zwaar weer zit... ik betwijfel het. Zoals gezegd loop je een risico dat een curator (bij faillissement) de koop ongedaan maakt, omdat hij vindt dat de boedel benadeeld is (Actio Pauliana).

 

Wat ook kan spelen zijn twee andere zaken:

 

Beslag

Schuldeisers kunnen op de zaken al beslag hebben gelegd. Vooral een beslag van de belastingdienst is bijzonder sterk. Als het beslag jou kan worden tegen geworpen, dan kunnen schuldeisers de zaken nog steeds openbaar verkopen, ook al heb jij ze in eigendom.

 

Pandrechten

Een andere optie is dat schuldeisers zekerheden hebben verworven bij het geven van kredieten. Doorgaans zal in de voorwaarden staan dat een overdracht van zaken, buiten de normale bedrijfsvoering, geen invloed heeft op het pandrecht. Oftewel de schuldeiser houdt zijn zekerheid!

 

Eigendomsvoorbehoud

Bepaalde leveranciers kunnen een eigendomsvoorbehoud hebben afgesproken ten aanzien van geleverde zaken. Zolang er niet betaald is blijft het hun eigendom.

 

Niet elk punt kan jou altijd worden tegen geworpen, maar ik zou hier met grote terughoudendheid werken.

 

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Idd, de belastingdienst is om de hoek gekomen en ze kan het niet betalen.

Er hing vrijdag een aanplakbiljet op het raam met OPENBARE EXECUTORIALE VERKOOP dinsdag a.s.

Ze heeft geen geld om het openstaande bedrag te betalen. Daarnaast zal dan toch wel de volgende voor de deur staan.

 

Geloof niet dat er nog een mogelijkh is om het zinkende schip te redden.

 

Nogmaals dank voor jullie reacties.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Idd, de belastingdienst is om de hoek gekomen en ze kan het niet betalen.

Er hing vrijdag een aanplakbiljet op het raam met OPENBARE EXECUTORIALE VERKOOP dinsdag a.s.

Ze heeft geen geld om het openstaande bedrag te betalen. Daarnaast zal dan toch wel de volgende voor de deur staan.

 

Geloof niet dat er nog een mogelijkh is om het zinkende schip te redden.

 

Nogmaals dank voor jullie reacties.

 

 

Jammer. Ik heb wat vrienden die in de horeca zitten. Als ik je 2 tips mag geven bij het overnemen van een etablissement:

 

- Ga praten met Horeca Nederland. Zij hebben echt goede consultants die je kunnen helpen met deze issues.

 

- Koop altijd een hoekpand. Kijk maar eens naar succesvolle horeca etablissementen. De meesten (zelfs Mac Donalds) zitten in hoekpanden.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.