• 0

Plichten binnen een VOF

Hallo leden van Higherlevel.nl

 

Ik ben een paar maanden geleden met een compagnon een VOF begonnen.

Wij hebben daarvoor een VOF contract opgesteld met daarin de opzeggingsvoorwaarde 3 maanden opzegtermijn voor einde boekingsjaar (Zeg maar het modelcontract van de KvK).

Nu wil de compagnon ineens niet meer en kiest voor een fulltime baan in loondienst. Hij wil voor zijn uren iemand in dienst nemen, omdat hij te laat is met het opzeggen van de VOF.

Ik kan zijn uren niet opvullen omdat ik ook nog een parttime baan heb.

Kan hij dit zomaar doen ? Of kan ik hem contractueel houden aan zijn deel van de te verrichten arbeid en hoe dwing ik dit af ?

Met andere woorden is hij verplicht zich aan zijn deel van de te verrichten arbeid te houden.

Wat ook meespeelt is het huurcontract van 2 jaar wat loopt. Als ik instem met het beeindigen van de VOF ontstaat hier schuld uit en dat wil ik voorkomen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een en ander is sterk afhankelijk van de letterlijke tekst van de VOF overeenkomst.

 

De vraag is echter: Wordt ik er beter van indien de zaak op de spits gedreven wordt ?

Wellicht is het beter om als eenmanszaak verder te gaan en zelf een medewerker in dienst te nemen ?

 

Mijn advies; Neem contact op met een vertrouwensman "Boekhouder; mediator of ander adviseur" en probeer samen er uit te komen.

 

Vergeet niet de verplichting van de huur in de onderhandelingen mee te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Maaskant,

 

Zolang het vofcontract niet op de contractuele wijze is beëindigd, is je vennoot verplicht om zijn verplichtingen (uit het vofcontract) na te komen. In het vofcontract zullen o.a. afspraken staan over de werkverdeling en de kosten. Totdat de vof is beëindigd volgens de regels van het vofcontract is je vennoot dus verplicht om deze afspraken na te komen. Doet hij dit niet, dan kun je je vennoot sommeren zijn verplichtingen na te komen. En doet hij dat dan nog steeds niet, dan is hij verplicht schade te vergoeden, en/of kan de vof beëindigd worden, weer op de manier zoals het vofcontract aangeeft. Dat is hoe het juridisch zit. Inderdaad lijkt ook mij het niet handig om zoiets meteen op de spits te drijven, aangezien dan vaak direct de 'hakken in het zand' gaan en je helemaal niet meer tot een oplossing komt. Het beste is om met elkaar om de tafel te gaan, wel aan te geven hoe het (juridisch) eigenlijk in elkaar zit en wat dus de spelregels zijn. En vervolgens bekijken met elkaar hoe jullie de situatie kunnen oplossen zodat jullie allebei kunnen doen wat jullie willen. Aangezien het grotendeels om financiële oplossingen / afsluitingen zal gaan, zou het wellicht goed zijn om deze gesprekken samen met jullie boekhouder / accountant te voeren. Als jullie eruit komen, is het wel verstandig om de afsluiting / nieuwe afspraken goed juridisch te laten vastleggen, ter zake nieuwe afspraken of beëindiging van de vof.

 

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Wat ook meespeelt is het huurcontract van 2 jaar wat loopt. Als ik instem met het beeindigen van de VOF ontstaat hier schuld uit en dat wil ik voorkomen.

Dat lijkt me niet: vennoot 2 is gewoon verantwoordelijk voor de helft van die kosten, toch?

 

Sterker nog: beide vennoten zijn ieder voor 100% hoofdelijk aansprakelijk voor de totale schuld van de VoF. Dus indien vennoot 2 de kuierlatten neemt en niet is uitgetreden kan de schuldeiser de volledige schuld bij hem verhalen.

 

M.b.t. het uittreden van de vennoot wil ik toch het volgende meegeven. Wij kennen de inhoud van de vennootschapsovereenkomst niet, als die er al is, maar het vennoot zijn impliceert zeker niet dat er ook een verplichting is tot het leveren van arbeid voor deze vennootschap. Het is dus goed denkbaar dat binnen de ruimte die de overeenkomst biedt de vennoot zich kan laten vervangen door een werknemer zonder dat hij of zij uit de vennootschap treedt.

In dat geval blijft de hoofdelijke aansprakelijkheid volledig bestaan, maar ook het recht op winstdeling blijft gehandhaafd. Een kwestie van goed nalezen wat er afgesproken is. Waarbij het uitgangspunt natuurlijk door Saskia al is aangegeven: zolang de vennootschapsovereenkomst niet op de vereiste contractuele wijze is beëindigt is iedere vennoot verplicht om de verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien nakomen. De vraag is alleen wat deze verplichtingen zijn...

Overigens ben ik het hartgrondig met Saskia eens: kijk eerst samen wat een werkbare situatie is voordat je aan juristerij begint. Veel goedkoper en vooral ook veel prettiger dan samen voor het hekje moeten verschijnen om die persoon in die zwarte toga een oordeel te laten vellen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor wat de verplichtingen staat dit in het gebruikte modelcontract:

 

Artikel 4: Inbreng

Lid 1:   Door ieder van de vennoten wordt ingebracht zijn kennis, arbeid en vlijt, relaties en vergunningen voor zover deze op de door de vennootschap te drijven onderneming betrekking hebben

 

Artikel 7: Samenwerking

De vennoten verdelen hun werkzaamheden in onderling overleg. Zij verbinden zich jegens elkaar om geen handelingen te verrichten waartegen één van hen zich uitdrukkelijk heeft verzet

 

Uiteraard wil ik er in eerste instantie op een goede manier zien uit te komen. Maar ik wil mij eerst verdiepen in de rechten en plichten in dit geval. En eventueel gebruik maken van tips van jullie zijde, daarnaast zitten er misschien leerpunten voor andere lezers in.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.