• 0

Inkopen in verliesgevend bedrijf?

Beste Reuzen van Higherlevel!

 

even een vraagstuk waar ik zo niet direct een antwoord op vind:

 

Mij is gevraagd te participeren in een BV die op dit moment verlies draait (verder te noemen BV A). Ik kan helpen dit weer winstgevend te maken, ik zie ook de potentie van het product. De vraag is alleen, wat is het risico?

 

De situatie is dus als volgt:

 

Mijn holding BV (BV B) koopt % aandelen van BV A.

Ik ga geen directie voeren van de BV A, maar werk wel mee (uurtje factuurtje)

BV A heeft een schuld van ongeveer 200.000,- euro aan overige aandeelhouders (hier worden rentelasten voor betaald).

 

Stel dat BV A falliet gaat, wat voor risico loopt mijn holding dan?

 

Enig idee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Zoids,

 

Wanneer de BV failliet gaat, ben je in beginsel uitsluitend je geïnvesteerd vermogen kwijt. Crediteuren kunnen dan niet aan je holding komen.

 

De ondernemer wordt echter wel gehouden aan een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taken. (Art. 2:9 BW). Kortom, als je onbehoorlijk bestuur pleegt, dan kunnen de crediteuren in combinatie met artikel 2:9 BW alsnog een actie starten tegen je holding en kan je holding aansprakelijk gesteld worden voor de gemaakte schulden.

 

Een artikel die dit wat duidelijker uitlegt is:

http://www.blenheim.nl/bestuurdersaansprakelijkheid.html

 

Edit: Ik had te snel gelezen. Je gaat geen directie voeren, m.i. kun je dan niet aansprakelijk gesteld worden wegens onbehoorlijk bestuur en kun je uitsluitend je geïnvesteerd vermogen (% aandelen) verliezen. Natuurlijk hangt het wel af van de werkzaamheden die je uitvoert. Als je taken uitvoert die voor derden als bestuurstaken gezien kunnen worden, dan kan je alsnog het risico lopen dat je als bestuurder gezien wordt.

 

Groet,

Jos

Link naar reactie
  • 1

M.b.t. de participatie zelf:

 

Bereken goed in hoeverre jouw participatie en inzet direct waarde voor je creëert. Vaak zie je bij verlieslatende bedrijven dat het management te lang is doorgegaan met verlieslatende activiteiten. Enkel winstgevend maken hoeft niet te beteken dat je investering direct meer waard wordt.

 

Zolang de waarde van de aandelen nog positief is, bijvoorbeeld op basis van een 'discounted cash flow'-bedrijfswaardering (dus niet de boekwaarde), kan je nog instappen voor een prijs gelijk aan de waarde van de gekochte aandelen. Bij het kantelpunt van een positieve naar een negatieve waarde van de aandelen is het opletten geblazen. Je ziet het niet op de balans van een bv, maar wanneer de waarde van de aandelen negatief is, begint dit verlies in werkelijkheid in te teren op de marktwaarde van vreemd vermogen. De toekomstige waarde van de kasstromen die de bezittingen van de onderneming genereren verdisconteerd met het risico is dan lager dan het uitstaande vreemd vermogen. De participatie moet dit verlies eerst goedmaken voordat deze in waarde toeneemt. Bij het investeren in een dergelijk bedrijf begin je dus met een handicap. In de hiërarchie van schuldeisers staan de aandeelhouders immers achteraan.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Top, bedankt! Dan klopt mijn beeld. De werkzaamheden zijn inhoudelijk van aard en zeker niet bestuursmatig. Ik zal er voor zorgen dat ik dit ook duidelijk op papier laat vastleggen.

 

Dat ik met een achterstand instap begrijp ik, ik zie echter wel mogelijkheden om met 2 jaar break even te zitten. In de tussentijd worden de kosten wel gedekt door uurtje factuurtje. Mijn inziens een klein ondernemersrisico van mijn kant dus.

 

Thanks! ;D

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.