• 0

Verkoop aan winkels. Dan blijkt de kwaliteit anders te zijn? Rechten en regels.

Beste Allemaal!

 

Sinds kort heb ik mijn eigen bedrijfje.. maar kom toch nog vragen tegen die ik vooraf niet verwacht had.. en waar ik dus gewoonweg nog niet stil bij gestaan heb, en waarbij de antwoorden in vrij grijze gebieden liggen. Naar mijn idee.

 

Ik importeer producten.. (Kleding en Stof) uit Azie, met een aantal samples ga ik langs winkels om deze te verkopen. Ik moet natuurlijk vertellen van welke kwaliteit deze producten zijn. Ik heb een Labo test gezien van een italiaan die bij dezelfde fabriek afneemt en uit die labo test bleek dat de producten inderdaad van de kwaliteit zijn dat men zegt.

 

Wat nu als ik een bestelling plaats, dit verkoop aan de winkel en ze na enige tijd een Labo test doen en de kwaliteit niet blijkt te zijn wat ik aan hen verkocht heb..

 

Ben ik in goeder getrouw? Of zijn hier andere regels en rechten voor? Kan ik mijn leverancier op dat moment aansprakelijk stellen?

 

Dank jullie wel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je bent te allen tijde aansprakelijk voor de goederen die je levert. Er wordt van je verwacht dat je altijd controleert of de kwaliteit is zoals deze is. Als jij geen labo test gedaan hebt, is dat jouw fout.

 

Kijk maar eens in het wetboek vanaf art. 6:185 BW. Hier staat het e.e.a. over productaansprakelijkheid. Dit gaat meer over aansprakelijkheid bij schade, maar zoal in art. 6:187 lid 3 staat is de "producent" ook degene die het product in Europese Economische Ruimte invoert. Kortom, houdt er rekening mee dat jouw winkels jou aansprakelijk kunnen stellen.

 

Daarnaast is het sowieso lastig iets te verhalen in Aziatische landen.

 

Nog een toevoeging: Het is natuurlijk wel mogelijk om de verantwoordelijkheid contractueel bij de inkoper te leggen. Zet in de algemene voorwaarden dat de verkoper de kwaliteit zelf dient te onderzoeken en geef ze hier een bepaalde termijn voor. Ook kun je iets bedenken als, de kwaliteit is zoals deze aangeleverd wordt. Ik weet niet precies hoe dat juridisch in elkaar steekt, maar daar zou je nog advies over kunnen vragen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.