• 0

Var met ROW

Hallo,

 

Als particulier sta ik niet ingeschreven bij de KvK, ik heb dus ook geen BTW nummer.

Nu doe ik heel af en toe een opdracht voor een bedrijf als coach.

 

Hun vertelden mij dat ik een VAR verklaring moest hebben en hun een factuur moest sturen.

Nu heb ik de VAR ROW ontvangen van de belastingdienst.

 

Op de factuur hoefde ik geen BTW te vermelden omdat ik geen bedrijf ben.

Het bedrag wat ik gestort krijg moet ik wel meenemen met de aangifte inkomstenbelasting.

 

Wie kan mij hierin adviseren of dit allemaal klopt?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joke,

 

Vanuit de Belastingdienst is het niet noodzakelijk om een VAR aan te vragen. Een VAR kan een opdrachtgever duidelijkheid geven over de vraag of zij loonheffing moeten inhouden en betalen of niet. Een VAR-row geeft deze zekerheid niet. De opdrachtgever moet in dit geval zelf toetsen of er een dienstbetrekking is.

 

Geeft de opdrachtgever aan dat er geen sprake is van een dienstverband? Dan geeft hij/zij dit op via een "opgaaf uitbetaalde bedragen aan derden". In je inkomstenbelastingaangifte vul je de vergoeding die je ontvangt in bij resultaat overige werkzaamheden.

 

Als je geen ondernemer bent voor de omzetbelasting, vermeld je geen btw op je factuur.

 

Tony

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Voor mij is het dus duidelijk. Ik had ook al even met de belastingdienst gebeld.

Deze gaven aan dat ik dit niet vaker dan 1 keer per jaar mocht doen. Wanneer ik meerdere keren voor het bedrijf werk moet ik mij inschrijven bij de kvk en een BTW nummer aanvragen. Iemand hier bekend mee?

 

Nu een vraag van mijn opdrachtgever;

 

Hij is niet bekend met deze opgaaf en geeft aan dat hij meerdere personen zoals mij betaald. Dit trekt hij wel van zijn winst af.

Dit gaat dus niet helemaal goed, gelukkig is hij pas in 2012 begonnen en kan hij dus alles in 2013 indienen ( voor 01-02-2013).

Ook wil hij graag weten of een ondernemer met een VAR-ROW hier ook onder valt. Naast particulieren heeft hij namelijk ook ondernemers aan het werk met een VAR-ROW. Moeten deze ook ingevuld worden op deze opgaaf?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joke,

 

Of je in jouw situatie als ondernemer wordt gezien kan ik zo niet beantwoorden. Dit kun je ter beoordeling voorleggen bij de kvk. Als je als ondernemer wordt gezien dan zal dit ook aan de Belastingdienst doorgegeven worden en ontvang je hiervan een bevestiging.

 

Wat betreft de vraag van je opdrachtgever, ook hier geldt dat de opdrachtnemers de belastingplicht kunnen voorleggen bij de kvk. Aan de hand van deze toetsing weet de opdrachtnemer of er sprake van ondernemerschap is en kan dit aan de opdrachtgever getoond worden. Hij/zij weet dan of er sprake is van een ‘opgaaf uitbetaalde bedragen aan derden’ of niet.

 

Welke VAR er is afgegeven is alleen van belang voor het beoordelen van de dienstbetrekking, of er bijvoorbeeld loonheffing moet worden ingehouden.

 

Tobias

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Beste Joke,

 

Het is de plicht van opdrachtgever om bij een VAR ROW voor zichzelf vast te stellen of er sprake is van een dienstverband of van een overeenkomst van opdracht. het op een IB47 vermelden van alle opdrachtnemers met een VAR ROW is onvoldoende.

 

Dit is ook precies de reden waarom heel veel opdrachtgevers alleen zzp-ers met een VAR WUO inhuren omdat ze dan gevrijwaard zijn van het risico dat het toch beoordeeld word als loondienstverband.

 

Het lijkt me verstandig als jou opdrachtgever zich even zelf in de regels gaat verdiepen, zeker als hij regelmatig mensen met een VAR ROW inhuurt, want bij elke overeenkomst zal hij de afweging moeten maken, en niet alleen op basis van de status van de opdrachtnemer maar ook van de feitelijk verstrekte opdracht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.