• 0

Ideeën komen mijn oren uit

Ik heb een wat algemene vraag over ideeën en creativiteit. Ik heb veel ideeën over van alles en nog wat. Mijn hoofd staat eigenlijk nooit stil en er borrelen altijd wel ideeën boven. Er komen dan slogans en andere woordspellingen bij me boven. Maar ook concepten voor bedrijven, websites en televisie programma’s. Ook als ik met mede ondernemers praat begint het bij mij te borrelen en zie ik vaak allerlei mogelijkheden. Dat is soms lastig als ik wil slapen maar meestal is het wel leuk. Alleen met veel ideeën kan ik niet zo veel. Er is maar een beperkt aantal ideeën waar ik bij machten ben om die zelf uit te voeren. Een aantal hiervan kan ik wel zelf ontplooien en dat ben ik dan ook aan het doen op het moment.

 

Ik heb al eens bij een grote televisie producent een paar gesprekken gehad dus ik heb ook wat vertrouwen in de kwaliteit van mijn ideeën. Ook merk ik dat er meestal goed op gereageerd wordt. (Ook door mensen die niet mijn vrienden zijn.)

 

Ik doe zelf mijn best door mensen waarvan ik denk dat ze iets kunnen met een idee van mij en ze te vragen om een geheimhoudingsverklaring te tekenen. Dat laatste heb ik door schade en schande moeten leren en ik doe ook niks zonder zo’n verklaring. By the way goede tip: I-Depot

 

Ik laat dan meestal een geheimhoudingsverklaring ondertekenen en ik stuur de uitwerking aangetekend naar mezelf in een verzegelde envelop om mijn ideeën te beschermen tegen diefstal. (Is al een paar keer gebeurd >:( ) .

 

Ik heb vanavond bijvoorbeeld een gesprek met de CEO van een bedrijf waarbij ik een idee kan pitchen. Dus ik doe mijn best wel om mijn ideeën/uitvindingen aan de man te brengen. De groter bedrijven willen ze niet eens inzien vanwege mogelijke claims. (Google, Microsoft)

 

Ik zoek dus naar manieren hoe ik mijn ideeën ten gelde kan maken. Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik zou als copy writer ergens kunnen gaan werken maar ik zoek meer een algemene plek waar je ideeën veilig gedeeld kunnen worden en waar anderen dan aan deel kunnen nemen. (Of is dit een leuk idee voor een website? Als die er is heb ik hem nog niet gevonden).

 

Mijn vrouw noemt mij een ideeëngenerator maar ik geloof niet dat dit een beroep is. ;D

Of zijn er andere mogelijkheden waarbij je met je creativiteit terecht kan?

 

Hebben jullie ideeën ?

 

Burgerspeech.nl ....... Maandelijks spreekrecht voor de Burger in de Tweede Kamer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In mijn ideale wereld heb ik een idee en een ander een zak geld en samen gaan we de wereld veroveren. Maar ik denk dat dit misschien een leuke dagdroom is.

 

Yup! Dit is een leuke dagdroom. Iemand met een zak geld maar zonder ideeën heeft over het algemeen dat geld verdiend met hele concrete business, zoals de bouw, industrie of handel. Het hele denkpatroon is compleet tegenovergesteld aan het denkpatroon van een 'visionair'. De één verkoopt stenen, de ander 'gebakken lucht' en die twee werelden gaan zelden goed samen.

 

Iemand die zijn zuurverdiende munten wil aanwenden voor het ten gelde maken van andermans ideeën noem je 'investeerder'. Maar dat is een hele andere rol dan "samen de wereld veroveren". De business van die investeerder is namelijk nog steeds heel concreet. In plaats van stenen handelt hij nu in geld. Met geld maakt hij geld. Verwacht dan niet dat hij helemaal meegaat in jouw idee, maar stomweg rendement verwacht op het door hem geïnvesteerde vermogen. Als dat rendement te laag blijkt, gaat de stekker er uit. Goed idee of niet.

 

Okay: een van de ideeën:

 

Gaytering

 

Catering met een roze twist!

 

Catering die geserveerd wordt door een stel ontzettend overdreven nichten. Over the top en dan nog wat verder.

Leuk voor trouwerijen en andere feesten. De bediening zal de gasten zo veel mogelijk leuk "beledigen" in de trant van :

"Nieuwe jurk of heb je de gordijnen maar aangetrokken?" De bediening zorgt dus ook voor entertainment.

 

Eten is natuurlijk lekker maar over de bediening wordt nog jaren gesproken.

 

Bijna goed, maar je mist hier een belangrijk punt. Ik snap wel waar dit (soort) idee vandaan komt. Aan de overkant van de grote sloot barst het van 'originele' concepten. Gaytering zou er zo één kunnen zijn. Maar zo'n concept begint in 9 van de 10 bij hartstochtelijke vakmensen die het allerbeste cateringbedrijf ter wereld willen zijn. Met al hun vakkennis en toewijding bouwen ze aan een gastronomische ervaring om nooit te vergeten. En daarmee hebben ze dan succes.

 

Dat het flamboyante nichten zijn is bijzaak. Daar draait de business namelijk niet om. Het blijkt gaandeweg wel het 'haakje' te zijn waardoor klanten dit cateringbedrijf blijven herinneren. In de loop van de tijd wordt dit 'haakje' onderdeel van de identiteit van het bedrijf. En niet andersom.

 

Edit: foutje hersteld.

Link naar reactie
  • 0

Ik realiseer me steeds meer dat alleen een leuk/goed/visionair/geniaal idee niet genoeg is. Ik probeer het dan ook steeds meer concreet te maken.

 

Een van de ideeën is dus burgerspeech.nl waar ik dus uit idealisme handel. Maar ik heb nog een paar ideeën die ik dus nu aan het uitwerken ben. Ik heb zoals gezegd vaak ideeën en die variëren in haalbaarheid en schaal. De meeste ideeën kan ik pas realiseren als ik kapitaal heb dus ben ik nu bezig met de ideeën die ik wel zelf met beperkte middelen kan opzetten. Ik ben dan ook druk aan het programmeren (dit is wat ik leuk vindt en redelijk goed kan al zeg ik het zelf ). Uiteindelijk moeten er twee websites uit voortkomen. Die hebben niks met elkaar te maken maar ik vindt het wel prettig om mijn werkzaamheden af te wisselen en meerdere dingen tegelijk te doen. Dit voorkomt dat ik gaar wordt.

 

Het is soms lastig om van een idee, een droom iets tastbaars te maken en om overzicht te krijgen wat de concrete stappen moeten zijn om het te realiseren. Ik wordt daar wel steeds beter in.

 

Ik heb dus zoals ik al aankondigde gisteravond dus een pitch gehouden en dat is goed gegaan !

We gaan het nu samen verder onderzoeken en als het verder er goed uit blijft zien dan gaan we het ook ontwikkelen. We zitten dus in de RenD fase maar wel leuk dat iemand die al een goed lopend bedrijf heeft zijn tijd,moeite en medewerking heeft toegezegd. Het had ook kunnen zijn dat hij er voor bedankte.

 

Wat betreft de Gaytering. Dat is een woordgrapje waar dan weer een concept uit voortkomt. Ik heb niks met horeca en ben er zeker niet geschikt voor. Dus ik zie het mezelf dan ook niet ten uitvoer brengen. Al zag ik het wel al helemaal voor me. Travo's en andere tot kerstboom omgeschminkte vrouwelijke mannen die dan het lekkere eten serveren.

 

TwaBla:

Als jij een overvloed hebt, kun je in plaats aan bescherming ook aan vrijgevigheid denken. Geef ze weg, deel je talent met de wereld. Om te beginnen hier op HL. Genoeg mensen die ideeën kunnen gebruiken. Maak je niet druk om diefstal. Blijf niet eeuwig op je eieren zitten; broed ze (mee) uit en laat het gebroed de vrije loop. Komt vanzelf wel naar je terug!

 

Ik heb dus één van mijn ideeën gedeeld met jullie. Maar het is inderdaad niet mijn beste. Maar ik denk nog steeds als ik er nog een paar levens bij krijg en tijd,ruimte en geld dat er een leuk success van te maken is die ook nog op veel free publicity kan rekenen. Als iemand hier plannen mee heeft dan heb ik nog meer ideeën hoe dit op te zetten. Die mensen kunnen me mailen.

 

Maar het is verder niet te voorspellen wat er werkt en wat niet.

 

 

 

 

 

 

 

Burgerspeech.nl ....... Maandelijks spreekrecht voor de Burger in de Tweede Kamer

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in het door anderen laten uitvoeren van jouw eigen ideeën. De drive om te ondernemen komt van binnenuit en bestaat vaak altijd uit het geloven in je eigen aanpak / concept.

 

Ik wil bijvoorbeeld voor mezelf beginnen in de personeelsbemiddeling, maar dan wel op mijn manier. Als iemand anders tegen me zou zeggen: 'Ik heb een gaaf idee voor een werving en selectiebureau, zou jij dat willen gaan doen?', dan zou ik dat niet doen. Ik wil namelijk al voor mezelf beginnen, dan wil ik het ook doen op de manier waar ik in geloof. Anders wordt het een trucje en zonder de echte intrinsieke motivatie ga je het toch niet redden.

 

Dus: ideeën omzetten in geld zonder zelf de uitvoering op te pakken lijkt me haast onmogelijk.

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
  • 0

Ik realiseer me steeds meer dat alleen een leuk/goed/visionair/geniaal idee niet genoeg is. Ik probeer het dan ook steeds meer concreet te maken.

 

Het zijn nogal grote woorden die je gebruikt: "goed", "visionair" en "geniaal"(!). Concentreer je nu eerst maar eens op het idee zelf. Pas achteraf, nadat het idee is uitgevoerd zal blijken of het idee leuk / goed / visionair dan wel geniaal was. Veel van de op dit moment succesvolle bedrijven zijn een voortvloeisel van een eerste idee. Dat eerste idee was helemaal niet leuk / goed / visionair of geniaal. Maar door dat eerste idee uit te voeren, te luisteren naar de gebruikers / klanten en daar vervolgens het idee mee te verfijnen zijn ze succesvol geworden.

 

BedrijfIdeeNu
FacebookOnline "Lekkerste wijf van de campus" verkiezingSocial network
TwitterSMS gatewayMicroblogging
McDonaldsMilkshake venterHamburgerboer
WordpressBlogging platformContent Management Systeem

 

Wat betreft de Gaytering. Dat is een woordgrapje waar dan weer een concept uit voortkomt. Ik heb niks met horeca en ben er zeker niet geschikt voor. Dus ik zie het mezelf dan ook niet ten uitvoer brengen. Al zag ik het wel al helemaal voor me. Travo's en andere tot kerstboom omgeschminkte vrouwelijke mannen die dan het lekkere eten serveren.

 

Het is een woordgrapje en blijft een woordgrapje. Een concept behelst veel meer dan een korte uitleg van dat woordgrapje en is een wezenlijk onderdeel van je marketingstrategie. Zolang je het concept niet kunt toelichten in termen van cognitie, affectie & conatie (ofwel het beïnvloeden van consumentengedrag) blijven het nietszeggende fantasieën.

 

Maar het is verder niet te voorspellen wat er werkt en wat niet.

 

Dat is een waarheid als een koe! Maar ga met je ideeën terug te gaan naar de basis! Dan kun je een gefundeerde beslissing maken welk idee je verder gaat uitwerken en is de kans dat een idee ook succesvol wordt vele malen groter!

 

Ik wil je ideeën helemaal niet afzeiken, maar ik denk wel dat het goed is om met je hoofd uit de wolken te komen. Schrijf alle ideeën die je hebt op en kijk er na een paar maanden nog eens naar. Grote kans dat je dan heel anders kijkt naar het "geniale" idee van toen.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel "geniaal" e.d. ook spottend maar dat komt niet helemaal over denk ik.

Ik ben het ook met je eens dat een idee nog geen winstgevend bedrijf is.

Dat snap ik ook wel. Maar alles begint wel met een idee.

 

Wat betreft de markeringstrategie:

Natuurlijk is het belangrijk dat je nadenkt over hoe je klanten gaat bereiken. Maar ik heb ook wel eens het gevoel dat je alles tot in de puntjes voor kan bereiden en falen. Of het allemaal op de "op zijn janboerenfluitjes" manier doen en helemaal kan binnenlopen. En uiteraard alles wat er tussen zit.

 

 

 

 

Burgerspeech.nl ....... Maandelijks spreekrecht voor de Burger in de Tweede Kamer

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de markeringstrategie:

Natuurlijk is het belangrijk dat je nadenkt over hoe je klanten gaat bereiken. Maar ik heb ook wel eens het gevoel dat je alles tot in de puntjes voor kan bereiden en falen. Of het allemaal op de "op zijn janboerenfluitjes" manier doen en helemaal kan binnenlopen. En uiteraard alles wat er tussen zit.

 

 

Volledig eens uiteraard. Toch is het denk ik wel belangrijk om ideeën op haalbaarheid te toetsen. Als je 1 of meerdere ideeën voorlegt aan bijvoorbeeld 10 personen, en 8 van de 10 worden er niet enthousiast van, dan zou het weleens niet zo'n goed idee kunnen zijn.

 

Daarnaast, van de 10 ideeeën zijn er 2 of 3 het onderzoeken waard en is er hooguit 1 kansrijk. En daarna komt het aan op de juiste aanpak, doorzettingsvermogen etc. En nog kan daarna in de praktijk blijken dat het heel anders uitpakt. Getallen even als voorbeeld uiteraard.

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel "geniaal" e.d. ook spottend maar dat komt niet helemaal over denk ik.

 

Volgens mij is het heel gezond om eens te proberen jouw ideeënkracht dienstbaar te maken aan de problemen van andere mensen (bijvoorbeeld op dit forum) in plaats van anderen dienstbaar te maken aan jouw ideeën. Ik zie je bijdrage aan andermans topics met verwachting tegemoet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.