• 0

Intracommunautair factureren met locale levering?

Ik zit met een grappig dilemma, misschien weet iemand of ik me vergis en/of een oplossing dus ik post het maar eens.

 

Ik verkoop momenteel (onder andere) in de UK aan particulieren en heb de VAT threshold daar nog niet bereikt, ik heb dus nog geen Brits BTW-nummer aangevraagd. Nu zou ik bij een Britse leverancier eventueel goederen willen inkopen en hem dat direct aan het fulfilment centre daar willen laten opsturen zodat ik ze weer in de UK kan verkopen. Maar als ik me de regels goed herinner moet er bij een intracommunautaire levering verzending naar het buitenland worden aangetoond en dus zou hij niet op 0% kunnen factureren naar mij. Zie ik nou iets over het hoofd of blijven er deze 2 opties over:

 

1. Brits BTW-nummer aanvragen of

2. Leverancier hierheen laten verzenden waarna ik de goederen zelf weer naar de UK verzend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Optie 3: VAT betalen in de UK en terugvorderen volgens deze methode.

 

De drempel bij een jaarlijks verzoek bedraagt € 50,00. Ik neem aan dat dat geen probleem is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

@Dennis en Anthony

 

De registratie drempel van 77K Pound is per 1-12-12 afgeschaft op last van de EU.

Als je als niet UK ondernemer levert in de UK (zeker aan particulieren) dan moet je je registeren.

 

Zie laatste vette paragraaf:

http://www.hmrc.gov.uk/vat/start/register/when-to-register.htm#2

If you don't live in the UK or your place of business isn't in the UK

From 1 December 2012 the UK VAT registration threshold will no longer apply to you.

 

Your registration date will be the earliest date that either:

 

you make any taxable supplies here

you expect to make any taxable supplies here within the next 30 days.

 

You must register as a Non-Established Taxable Person (NETP). You may also want to appoint a tax representative or agent to keep VAT records and accounts on your behalf - that's up to you.

 

UK VAT number dus verplicht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Dennis en Anthony

 

De registratie drempel van 77K Pound is per 1-12-12 afgeschaft op last van de EU.

Als je als niet UK ondernemer levert in de UK (zeker aan particulieren) dan moet je je registeren.

 

Zie laatste vette paragraaf:

http://www.hmrc.gov.uk/vat/start/register/when-to-register.htm#2

If you don't live in the UK or your place of business isn't in the UK

 

UK VAT number dus verplicht.

 

groet

Joost

 

Je vergist je, ik heb ze er gisteren over gebeld.

 

Lees:

 

http://www.hmrc.gov.uk/briefs/vat/brief3112.htm

 

Overseas businesses only involved in distance sales or acquisitions are not affected by the removal of the VAT registration threshold.

 

Overigens is ook in de tekst waar jij naar verwijst dit aspect opgenomen:

 

You supply goods to the UK from abroad, or intend to start

You may need to register for VAT, or you may be able to choose to register voluntarily, if you are doing any of the following kinds of business in the UK:

 

Supplying and delivering goods from another EU country to non VAT-registered customers in the UK. If you sell and deliver goods (or arrange for their delivery) from another EU country to customers in the UK who aren't registered for VAT and don't have to be registered, this is known as distance selling. Common examples are mail order and Internet sales. If the value of your distance sales in the calendar year from 1 January goes over the distance selling threshold, currently £70,000, you must register for UK VAT. You can also register voluntarily, if you are trading below the threshold or you intend to start trading.

 

 

De threshold wordt dus alweer verlaagd. Van 85K vorig jaar naar 77K dit jaar en 70K komend jaar, daar zit ik wel erg dicht bij in de buurt dus wellicht moet het binnenkort toch maar gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Ik vergis me nergens in hoor Anthony. Alleen wist ik niet dat het om afstandsverkopen ging. Daarbij opgemerkt dat de drempel daarvoor niet dezelfde is als de registratiedrempel.

Groet

Joost

 

Daar heb je gelijk in, ik had er inderdaad niet bij vermeld dat het om online verkopen ging. Bedankt voor de tip in ieder geval, ik had er toevallig al van gehoord en het dus uitgezocht :)

 

Ook dank aan Dennis hierboven voor zijn tip, ik heb zelf eigenlijk met de Duitse belastingdienst te maken dus ik zal daar eens even informeren hoe vlot het terugvorderen van buitenlandse btw via hen verloopt.

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Nog een vervolgvraag: 80 tot 85 procent van mijn omzet vanuit het fulfillmentcenter in the UK is voor de UK markt. Daarnaast gaat ook een procent of 15 naar andere landen binnen en buiten de EU.

Hoe ga ik daar dan mee om?

 

Gr Geert

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Nog een vervolgvraag: 80 tot 85 procent van mijn omzet vanuit het fulfillmentcenter in the UK is voor de UK markt. Daarnaast gaat ook een procent of 15 naar andere landen binnen en buiten de EU.

Hoe ga ik daar dan mee om?

 

Gr Geert

 

 

Volgens mij geldt dan waar jij zelf je firma geregistreerd hebt weer. Ik vermoed dat dat Nederland is, dan zou je de Nederlandse btw moeten aanrekenen voor verkopen naar andere EU-landen. Tot je eventueel ook daar de grens bereikt, in sommige landen, zoals bvb. België, ligt die al op 35K omzet. Bij verkopen naar klanten buiten de btw reken je geen btw aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.