• 0

van eenmanszaak naar BV

Hallo mensen/ leden,

 

Ik heb al jaren een eigen kapsalon. Als hobby ben ik begonnen met het inkopen van haarstukken uit China om dit vervolgens via een webwinkel door te verkopen. Ik mag wel zeggen dat dit inmiddels een groothandel is geworden, ik lever namelijk veel aan kapsalons.

 

Ik run mijn kapsalon en groothandel vanuit een eigen pand welke ook op mijn balans staat. Alles is ondergebracht onder een eenmanszaak.

 

Mijn boekhouding doe ik al jaren zelf, heb ook de benodigde diploma's hiervoor.

 

Mijn vraag;

 

Een kennis van mij wil zich graag inkopen in mijn groothandel en wil hier een BV van maken.

De waarde van de voorraad wil hij door 2 delen, en dit bedrag wil hij storten.

 

Vraag 1: Wanneer ik dit doe, moet het bedrag dan in de BV worden gestort of aan mijn eenmanszaak?

Het is immers nu nog een eenmanszaak, en de voorraad wordt gekocht uit de eenmanszaak. Wat is het handigst?

 

Vraag 2: Omdat ik de groothandel in mijn eentje heb opgezet en al behoorlijk naam heb gemaakt wil ik wel een stuk goodwill, hoe kan ik dit het beste berekenen? En moet deze goodwill dan aan mijn eenmanszaak betaald worden?

 

Vraag 3: Het pand waar ik werk staat op mijn balans van de eenmanszaak. Wanneer het een BV wordt willen we wel gaan werken vanuit dit pand. Moet ik dan het pand aan mijn BV verhuren en de opbrengsten belasten in mijn eenmanszaak?

 

Alvast bedankt voor jullie tijd!

 

Groetjes Noor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst de vraag: Waarom samen een BV? Omdat een kennis graag een graantje mee wil pikken?

Of voegt hij ook daadwerkelijk iets toe? En waarom dan direct als BV? Waarom die kennis eerst niet eens wat laten doen op fee basis oid?

 

Tav punt 2: de waarde van je bedrijf berekenen adhv je voorraad, lijkt mij niet een goede manier. Als je een kleine voorraad hebt die snel verloopt, is je bedrijf dan minder waard? Mijn webweinkels hebben trouwens geen voorraad, is mijn bedrijf dan niks waard? Ik zou eerder naar omzet/winst/potentie e.d. kijken.

 

Daarnaast kun je kijken hoe je het wil uitkeren. Wil je geld uitbetaald krijg of wil je bepaalde rechten of % van de aandelen?

 

Maar ik zou eerst eens kijken: waarom zou ik samen gaan? Wat voegt hij toe?

En als hij wat toe voegt: Moet dat dan door mede-eigenaar te worden of kun je hem ook inhuren?

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maarten,

 

Bedankt voor je snelle antwoord.

 

Het kwam ter sprake omdat ik het erg druk heb met mijn salon en mij niet volledig kan richten op de groothandel.

 

Hij wil er graag een BV van maken omdat hij een grote ontslag vergoeding krijgt van zijn ex-werkgever, en volgens hem is het dan interessant om er een BV van te maken ( investeren). Hij voegt daadwerkelijk wel wat toe, voor de inkoop kan hij naar China gaan omdat hij diverse talen spreekt.

 

Als ik het doe wil ik het in geld hebben uitbetaald. We willen allebei 50% van de aandelen.

Maar dan is de vraag of het dan op het resultaat van mijn eenmanszaak geboekt moet worden. Hij betaald de helft van de voorraad en een bedrag aan goodwill.

 

Vraag 2 ga ik met hem bespreken en ik laat mijn cijfers zien van de afgelopen jaren betreft de groothandel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag 2 ga ik met hem bespreken en ik laat mijn cijfers zien van de afgelopen jaren betreft de groothandel.

 

Voordat je het achterste van je tong laat zien aan deze "kennis" zou ik eerst het drieluik van Ruben van den Oord lezen over de waarde van ondernemingen:

 

Overname als groeistrategie

Overname als groeistrategie (II): Waardebepaling

Overname als groeistrategie (III): De prijs van de vennootschap

 

Ik vermoed dat deze columns je een heel ander beeld geven over de waarde van jouw groothandel.

 

Het kwam ter sprake omdat ik het erg druk heb met mijn salon en mij niet volledig kan richten op de groothandel.

 

Zou het dan niet veel logischer zijn om dan of iemand in dienst te nemen in je salon zodat je meer tijd kunt besteden aan je groothandel (is immers in het zelfde pand dus je bent in de buurt om de boel in de gaten te houden) of iemand in dienst te nemen van je groothandel (waarvoor hetzelfde verhaal op gaat) in plaats van een kennis zich in te laten kopen. Dat iemand leuk en gezellig is op een feestje is één ding maar zegt niets over zijn capaciteit en persoonlijke match als het gaat om het drijven van een onderneming.

 

Hij voegt daadwerkelijk wel wat toe, voor de inkoop kan hij naar China gaan omdat hij diverse talen spreekt.

 

Toevallig ook Mandarijn? Zo niet dan is de lingua franca in China gewoon Engels (Chinezen willen ook gewoon verkopen) en blijkbaar red jij je daar ook heel goed in. Onderschat jezelf niet als je je als groothandel op de markt hebt weten te positioneren zonder enige hulp van een vennoot die diverse talen spreekt.

 

Dan nog even jouw vragen:

 

Vraag 1: Wanneer ik dit doe, moet het bedrag dan in de BV worden gestort of aan mijn eenmanszaak? Het is immers nu nog een eenmanszaak, en de voorraad wordt gekocht uit de eenmanszaak. Wat is het handigst?

 

Ik zou eerst de waarde van dit deel van de eenmanszaak (de groothandel) bepalen. Je kunt de groothandel dan verkopen aan een nieuw op te richten BV. De BV koopt dan de groothandel van jouw eenmanszaak. Er wordt dus uiteindelijk door de BV aan jouw eenmanszaak betaald.

Ik zou aandelen emitteren naar de waarde van de eenmanzaak, waarbij jij de waarde in natura inbrengt en jouw partner in geld. Uiteindelijk krijg je dus de helft van de waarde van de eenmanzaak in geld uitbetaald, en behoud je de waarde van de andere helft in aandelen in de nieuwe BV. En sla vooral de holdingstructuur niet over - als je dit gaat doen...

 

Vraag 2: Omdat ik de groothandel in mijn eentje heb opgezet en al behoorlijk naam heb gemaakt wil ik wel een stuk goodwill, hoe kan ik dit het beste berekenen? En moet deze goodwill dan aan mijn eenmanszaak betaald worden?

 

Dit wordt meegenomen in de waardebepaling van de groothandel. En deze waarde is dus niet gelijk aan drie keer de winst of de waarde van de voorraad.

 

Vraag 3: Het pand waar ik werk staat op mijn balans van de eenmanszaak. Wanneer het een BV wordt willen we wel gaan werken vanuit dit pand. Moet ik dan het pand aan mijn BV verhuren en de opbrengsten belasten in mijn eenmanszaak?

 

Ja, je kunt dit pand aan je BV verhuren en de opbrengst belasten in jouw eenmanszaak.

 

modedit: linken columns gemaakt

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Noor80,

 

Het gaat er niet alleen om of de BV interessant is voor je kennis, maar ook of die interessant voor jou is.

 

Het is moeilijk te zeggen wat voor jou het beste advies is.

 

Je kunt inderdaad je eenmanszaak inbrengen in een BV, waarvan de aandelen worden gehouden door jou en je kennis. Bij voorkeur ieder met een eigen Holding BV. Hou er dan wel rekening mee, dat je fiscaal moet afrekenen over de stakingswinst.

 

Je kunt ook een vennootschap onder firma aangaan met je kennis, waarbij je kennis eventueel zijn BV inbrengt.

 

Het pand kun je - vanuit je eenmanszaak - verhuren aan de BV c.q. vennootschap onder firma. Als het pand splitsbaar is, kan het gedeelte van het pand dat je verhuurt ook onder de TBS-regeling vallen.

 

Enfin, zoals je leest, is het allemaal niet zo simpel en zijn er wellicht meerder alternatieven, afhankelijk van je situatie.

 

Ik zou dus niet zomaar wat doen, maar eerst een goede adviseur inschakelen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Noor80,

 

Het gaat er niet alleen om of de BV interessant is voor je kennis, maar ook of die interessant voor jou is.

 

Het is moeilijk te zeggen wat voor jou het beste advies is.

 

Je kunt inderdaad je eenmanszaak inbrengen in een BV, waarvan de aandelen worden gehouden door jou en je kennis. Bij voorkeur ieder met een eigen Holding BV. Hou er dan wel rekening mee, dat je fiscaal moet afrekenen over de stakingswinst.

 

 

Het is niet de bedoeling mijn hele eenmanszaak over te hevelen naar de BV maar een gedeelte.

Zoals Dennis al aangaf ga ik eerst de waarde van dit deel bepalen ( waarde groothandel dus voorraad + goodwill )

De BV gaat dan dit deel van mijn eenmanszaak kopen.

Wanneer de BV dit deel gaat kopen wordt dat dan ook weer belast in mijn eenmanszaak?

Stel de BV koopt het van mijn eenmanszaak ( goodwill + voorraad) voor 100000. De waarde van de voorraad is 50000 en goodwill is 50000

Verwerk ik dit dan zo in mijn eenmanszaak?

 

1100 Bank 100000

aan /3000 voorraad 50000 ( staat uiteraard ook op mijn balans voor 50000)

aan/ 8010 omzet goodwill 50000

 

Deze 50000 kan ik dan bij mijn omzet optellen? En wordt belast aan het eind van het jaar?

 

Ik snap dat er voor de BV een goede adviseur moet komen, voordat ik dit doe wil ik zelf eerst een duidelijk beeld hebben hoe dit verder gaat met mijn eenmanszaak en of ik dit zo goed verwerk in mijn eenmanszaak.

 

Bedankt voor jullie tijd mannen!

Link naar reactie
  • 0

 

Voordat je het achterste van je tong laat zien aan deze "kennis" zou ik eerst het drieluik van Ruben van den Oord lezen over de waarde van ondernemingen:

 

Overname als groeistrategie

Overname als groeistrategie (II): Waardebepaling

Overname als groeistrategie (III): De prijs van de vennootschap

 

Ik vermoed dat deze columns je een heel ander beeld geven over de waarde van jouw groothandel.

 

 

Bedankt Dennis!

 

Dit ga ik eens rustig doorlezen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Noor,

 

Goed dat je een adviseur inschakelt!

 

In feite is er sprake van staking van een zelfstandig gedeelte van je onderneming. Overdracht naar een BV kan ruisend (de stakingswinst is dan belast) of geruisloos (de stakingswinst wordt niet belast, maar de belastingclaim wordt doorgeschoven naar de BV). Omdat je een gedeelte van de onderneming overdraagt aan een derde is geruisloze staking i.c. geen optie.

 

De belaste stakingswinst wordt gevormd door de goodwill, die niet op de balans staat. Voor de stakingswinst kan je eventueel een lijfrente bedingen bij de BV. De goodwill kan vervolgens in de BV weer afgeschreven worden. De gebruikelijke termijn is 10 jaar.

 

De goodwill hoef je niet op te tellen bij de omzet van je eenmanszaak. De goodwill komt tot uitdrukking op de liquidatiebalans bij inbreng in de BV.

 

Hou er ook rekening mee dat de BV verplicht is een directeursalaris aan jullie uit te keren van ten minste € 42k per persoon bij een full time dienstverband. Op deze regel zijn weer allerlei uitzonderingen, maar daarover kun je meer vinden op deze site.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

.

Link naar reactie
  • 0

Dus bij de aangifte I.B. moet ik aangeven dat ik een deel van mijn eenmanszaak hebt gestaakt?

Snap ik dit nu goed of niet.

 

Ja, dat snap je goed. Stakingswinst geef je apart aan.

 

De stakingswinstvrijstelling van € 3.630,00 is alleen van toepassing bij het staken van een of meer gehele ondernemingen.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

 

Het pand kun je - vanuit je eenmanszaak - verhuren aan de BV c.q. vennootschap onder firma. Als het pand splitsbaar is, kan het gedeelte van het pand dat je verhuurt ook onder de TBS-regeling vallen.

 

 

Ik heb even opgezocht wat je bedoelt met TBS-regeling.

Zie ik het goed dat er een deel in box 1 ( verhuur aan mezelf) en een deel in box 3 belast wordt ( verhuur aan partner)?

Dit dan wel naar rato.

Link naar reactie
  • 0

 

Het pand kun je - vanuit je eenmanszaak - verhuren aan de BV c.q. vennootschap onder firma. Als het pand splitsbaar is, kan het gedeelte van het pand dat je verhuurt ook onder de TBS-regeling vallen.

 

 

Ik heb even opgezocht wat je bedoelt met TBS-regeling.

Zie ik het goed dat er een deel in box 1 ( verhuur aan mezelf) en een deel in box 3 belast wordt ( verhuur aan partner)?

Dit dan wel naar rato.

 

Dat speelt alleen maar als je de onroerende zaak in privé bezit als vermogen en dus eigenlijk in box 3 thuis hoort. Je kunt het dan aan de hele wereld verhuren en er alleen vermogensrendementsheffing over betalen (de heffing in box 3) behalve als je het verhuurt aan een aan jou verbonden lichaam (dus bijvoorbeeld een BV waar jij DGA van bent). In jouw geval gaat dat al niet op. Het pand staat op jouw balans, is dus zakelijk vermogen en valt dus volledig onder box 1.

Er valt ook in de toekomst niets in box 3, omdat als je aan de BV gaat verhuren dit lichaam aan jou verbonden is. Je verhuurt ook niet aan een eventuele partner, je verhuurt aan de BV. Daarom denk ik dat je gewoon het beste vanuit je eenmanszaak huur kunt berekenen aan de BV, dan wordt een eventueel resultaat gewoon meegnomen in box 1.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom kan ik het niet gewoon als omzet inboeken op mijn eenmanszaak?

 

Zoals ik al aangaf een aparte grootboekrekening aanmaken met 8020 goodwill.

Over dit bedrag betaal ik dan toch ook I.B.?

 

Ja, klopt, maar in de aangifte ib wordt nu eenmaal onderscheid gemaakt tussen de gewone jaarwinst en de stakingswinst.

 

Dit is bijvoobeeld ook handig als je de stakingswinst wilt omzetten in een stakingslijfrente en aanspraak wilt maken op de stakingsvrijstelling (die i.c. niet van toepassing is).

 

En als je de goodwill boekt op rekening 8020? Wat is dan jouw tegenrekening?

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom kan ik het niet gewoon als omzet inboeken op mijn eenmanszaak?

 

Zoals ik al aangaf een aparte grootboekrekening aanmaken met 8020 goodwill.

Over dit bedrag betaal ik dan toch ook I.B.?

 

Ja, klopt, maar in de aangifte ib wordt nu eenmaal onderscheid gemaakt tussen de gewone jaarwinst en de stakingswinst.

 

Dit is bijvoobeeld ook handig als je de stakingswinst wilt omzetten in een stakingslijfrente en aanspraak wilt maken op de stakingsvrijstelling (die i.c. niet van toepassing is).

 

En als je de goodwill boekt op rekening 8020? Wat is dan jouw tegenrekening?

 

Odeon

 

 

Ik dacht aan deze boeking;

 

1011 Bank 100000

aan/ 3000 voorraad 50000

aan/ 8020 goodwill 50000

 

De stakingswinst snap ik niet omdat mijn eenmanszaak nu eenmaal nog niet is gestaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Noor,

 

Het antwoord op je vraag is al gegeven:

 

Waarom kan ik het niet gewoon als omzet inboeken op mijn eenmanszaak?

 

Zoals ik al aangaf een aparte grootboekrekening aanmaken met 8020 goodwill.

Over dit bedrag betaal ik dan toch ook I.B.?

 

Ja, klopt, maar in de aangifte ib wordt nu eenmaal onderscheid gemaakt tussen de gewone jaarwinst en de stakingswinst.

 

Dit is bijvoobeeld ook handig als je de stakingswinst wilt omzetten in een stakingslijfrente en aanspraak wilt maken op de stakingsvrijstelling (die i.c. niet van toepassing is).

 

Goodwill verkopen leidt dus niet tot resultaat in je gewone jaarwinst, het is stakingswinst. Zou je het boeken zoals jij voorstelt dan boek je het als reguliere jaarwinst en dat kan mag dus niet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.