Lang verhaal, ik hoop dat iemand zin heeft om het te lezen :-) Maar ik gooi het er maar allemaal uit, dan hoop ik toch wat tips te kunnen krijgen.
Ondernemen is vallen en opstaan, dat heb ik inmiddels ondervonden :-) En dat maakt het ook direct interessant en uitdagend.
Ik zit een beetje vast en merk bij mezelf dat ik iedere dag op een ander paard wed. Ik hoop eigenlijk iemand te vinden die als sparringpartner zou willen optreden. Bij gebrek aan diegene leg ik graag mijn dilemma hier voor voor wat meningen en ook in de hoop dat iemand opstaat met de juiste ervaring en als sparringpartner zou willen fungeren.
Sinds een kleine 10 maanden heb ik een eigen zakelijke kledinglijn voor dames (denk aan formele pakken) die ik online verkoop. (Waarvan het opzetten overigens ook een jaar heeft gekost). Ik verkoop aan consumenten. Omdat de marges niet heel hoog zijn (als kleintje in de modebranche starten en je verkoopprijzen redelijk houden, is best pittig), verkoop ik mijn kleding alleen online.
Ik heb inmiddels wat geld aan marketing besteed en gratis reclame kunnen regelen (zelfs in de Telegraaf gestaan als starter) en de verkoop loopt..Alleen niet goed genoeg. In dit tempo kan ik over 5 maanden weer stoppen helaas. Ik heb bedrijfspresentaties gegeven, met bergen vrouwen gesproken en ik denk dat ik het probleem heb achterhaald... En nu verzin ik dus iedere dag een andere oplossing, haha. Ik heb weer wat richting nodig in mijn gedachten merk ik.
Het basisprobleem: Ik ben te voorzichtig geweest. Voorop staat dat ik de kleding prachtig vind en dat vindt eigenlijk bijna iedereen die ze draagt of ziet. Alleen waar toen ik startte de tendens was dat door de crisis iedereen zakelijker zou gaan kleden, is dat juist precies andersom. Vrouwen willen liever geen formeel grijs of zwart pak meer aan. En laat ik dat nu net verkopen.
Gedurende het opstarten waren er een paar momenten waarbij je/ik moet denken: 'stick to the idea' , maar ja, ondernemen is best spannend en ik werd wat terughoudend. In ontwerpen en kleuren. En dan is het klaar en is het toch anders dan het oorspronkelijke plan.
Nu twijfel ik wat ik moet doen. Voorop staat dat ik van de voorraad af moet, voordat ik weer verder kan:
- Eén van de problemen, na diverse gesprekken denk ik het grootste probleem maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, is dat de kleding te formeel is. Nu zou ik uit kunnen wijken naar bedrijfskleding. Ik heb hierover een groothandel gesproken en hij gaf aan dat de kleding zeer geschikt zou zijn, maar dat er wel van andere stoffen gebruik gemaakt wordt. Stuggere die langer mee gaan. Ik heb inmiddels wat groothandels aangeschreven, maar verder dan 1 die vaag interesse heeft, kom ik niet. Nu heb ik ook geen enkele ervaring hoe dit werkt en misschien met de juiste tips dat ik wel verder kom.
- omdat de marges aan winkels hoog zijn, ik heb begrepen dat er al labels zijn die verkopen aan winkels met een marge van 2.8 (inkoopprijs voor de winkel ex btw x 2.8 = verkoopprijs klant incl btw), heb ik besloten alleen via een webwinkel te verkopen. Maar ja, marketing en reclame is superduur en als je niet maandelijks kunt investeren, blijf je (denk ik!) toch hangen op huisvrouwen-winkeltjes-niveau. Aan de andere kant: had ik niet al met een artikel in de Telegraaf een enorme stroom klanten moeten hebben? Of werkt 1x adverteren niet (dat vertelde althans de accountmanager van een tijdschrift me eerlijk nadat mijn advertentie niet veel had opgebracht. Zij raadde aan niet meer te adverteren, dan zou ik toch wel aan 5-10x moeten denken).
- kleding wordt door winkels vaak ingekocht via de modebeurzen. Een stand op zo'n beurs kost een goede klap geld (denk aan duizenden euro's). Ik had besloten dit niet te doen, had ik dit wel moeten doen? En zou dit alsnog moeten? Ik volg alleen geen trends en ook al is het een standaard collectie, het is geen nieuwe zomer/wintercollectie.
- een andere optie is om de kleding direct als bedrijfskleding aan bedrijven te verkopen. Maar hoe kom ik aan deze bedrijven? Ik kan moeilijk ieder bedrijf wat me geschikt lijkt gaan mailen/bellen, dan val ik straks onder de spamwetgeving. Hoe werkt B-to-B verkoop hier? Een DM uitdoen met ingekochte adressen? Mag dat? Werkt dat?
Je ziet, ik voel me niet geremd door enig gebrek aan kennis (ik ben ook zonder kennis van de modebranche gestart) :-).
Ik heb enkele maanden winst gedraaid en dat geeft een enorme kick.
Ik weet nu wat beter zou werken, kan dat ook realiseren, maar dan moet eerst de huidige voorraad verkocht zijn. Of ik zou op de een of andere manier aan nieuw kapitaal moeten komen. Zonder daarvoor te lenen, want dat kan ik nu even niet betalen. Zijn daar methodes voor?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Leoni3
Leoni3
Allereerst goedemiddag natuurlijk,
Lang verhaal, ik hoop dat iemand zin heeft om het te lezen :-) Maar ik gooi het er maar allemaal uit, dan hoop ik toch wat tips te kunnen krijgen.
Ondernemen is vallen en opstaan, dat heb ik inmiddels ondervonden :-) En dat maakt het ook direct interessant en uitdagend.
Ik zit een beetje vast en merk bij mezelf dat ik iedere dag op een ander paard wed. Ik hoop eigenlijk iemand te vinden die als sparringpartner zou willen optreden. Bij gebrek aan diegene leg ik graag mijn dilemma hier voor voor wat meningen en ook in de hoop dat iemand opstaat met de juiste ervaring en als sparringpartner zou willen fungeren.
Sinds een kleine 10 maanden heb ik een eigen zakelijke kledinglijn voor dames (denk aan formele pakken) die ik online verkoop. (Waarvan het opzetten overigens ook een jaar heeft gekost). Ik verkoop aan consumenten. Omdat de marges niet heel hoog zijn (als kleintje in de modebranche starten en je verkoopprijzen redelijk houden, is best pittig), verkoop ik mijn kleding alleen online.
Ik heb inmiddels wat geld aan marketing besteed en gratis reclame kunnen regelen (zelfs in de Telegraaf gestaan als starter) en de verkoop loopt..Alleen niet goed genoeg. In dit tempo kan ik over 5 maanden weer stoppen helaas. Ik heb bedrijfspresentaties gegeven, met bergen vrouwen gesproken en ik denk dat ik het probleem heb achterhaald... En nu verzin ik dus iedere dag een andere oplossing, haha. Ik heb weer wat richting nodig in mijn gedachten merk ik.
Het basisprobleem: Ik ben te voorzichtig geweest. Voorop staat dat ik de kleding prachtig vind en dat vindt eigenlijk bijna iedereen die ze draagt of ziet. Alleen waar toen ik startte de tendens was dat door de crisis iedereen zakelijker zou gaan kleden, is dat juist precies andersom. Vrouwen willen liever geen formeel grijs of zwart pak meer aan. En laat ik dat nu net verkopen.
Gedurende het opstarten waren er een paar momenten waarbij je/ik moet denken: 'stick to the idea' , maar ja, ondernemen is best spannend en ik werd wat terughoudend. In ontwerpen en kleuren. En dan is het klaar en is het toch anders dan het oorspronkelijke plan.
Nu twijfel ik wat ik moet doen. Voorop staat dat ik van de voorraad af moet, voordat ik weer verder kan:
- Eén van de problemen, na diverse gesprekken denk ik het grootste probleem maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, is dat de kleding te formeel is. Nu zou ik uit kunnen wijken naar bedrijfskleding. Ik heb hierover een groothandel gesproken en hij gaf aan dat de kleding zeer geschikt zou zijn, maar dat er wel van andere stoffen gebruik gemaakt wordt. Stuggere die langer mee gaan. Ik heb inmiddels wat groothandels aangeschreven, maar verder dan 1 die vaag interesse heeft, kom ik niet. Nu heb ik ook geen enkele ervaring hoe dit werkt en misschien met de juiste tips dat ik wel verder kom.
- omdat de marges aan winkels hoog zijn, ik heb begrepen dat er al labels zijn die verkopen aan winkels met een marge van 2.8 (inkoopprijs voor de winkel ex btw x 2.8 = verkoopprijs klant incl btw), heb ik besloten alleen via een webwinkel te verkopen. Maar ja, marketing en reclame is superduur en als je niet maandelijks kunt investeren, blijf je (denk ik!) toch hangen op huisvrouwen-winkeltjes-niveau. Aan de andere kant: had ik niet al met een artikel in de Telegraaf een enorme stroom klanten moeten hebben? Of werkt 1x adverteren niet (dat vertelde althans de accountmanager van een tijdschrift me eerlijk nadat mijn advertentie niet veel had opgebracht. Zij raadde aan niet meer te adverteren, dan zou ik toch wel aan 5-10x moeten denken).
- kleding wordt door winkels vaak ingekocht via de modebeurzen. Een stand op zo'n beurs kost een goede klap geld (denk aan duizenden euro's). Ik had besloten dit niet te doen, had ik dit wel moeten doen? En zou dit alsnog moeten? Ik volg alleen geen trends en ook al is het een standaard collectie, het is geen nieuwe zomer/wintercollectie.
- een andere optie is om de kleding direct als bedrijfskleding aan bedrijven te verkopen. Maar hoe kom ik aan deze bedrijven? Ik kan moeilijk ieder bedrijf wat me geschikt lijkt gaan mailen/bellen, dan val ik straks onder de spamwetgeving. Hoe werkt B-to-B verkoop hier? Een DM uitdoen met ingekochte adressen? Mag dat? Werkt dat?
Je ziet, ik voel me niet geremd door enig gebrek aan kennis (ik ben ook zonder kennis van de modebranche gestart) :-).
Ik heb enkele maanden winst gedraaid en dat geeft een enorme kick.
Ik weet nu wat beter zou werken, kan dat ook realiseren, maar dan moet eerst de huidige voorraad verkocht zijn. Of ik zou op de een of andere manier aan nieuw kapitaal moeten komen. Zonder daarvoor te lenen, want dat kan ik nu even niet betalen. Zijn daar methodes voor?
Iemand een mening/tips?
www.leonisuits.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39494-sparringpartner-modebranche/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag