• 0

Scheiding vermogen?

Hallo allemaal,

'k Ben bezig met het opstellen van mijn balans etc. 'k Ben dus aan het boekhouden. :) Maar nu stuit ik op een probleem. Ik heb een eenmanszaak en financier de hele onderneming met Eigen Vermogen. Het enige dat ik aan kosten heb en zal hebben zijn: domeinnamen, hosting, communicatiekosten, administratiekosten, papier/enveloppen/multomappen etc. Ik heb dus helemaal geen leningen, Vreemd Vermogen etc. Dus aan de credit-zijde van de balans komt alleen de post "Eigen Vermogen" te staan. (correct me if i'm wrong)

Nu zit ik echter met het volgende: ik heb op mijn privé bankrekening geld staan dat ik niet wil gaan gebruiken voor mijn onderneming. Ik gebruik alleen het geld dat ik op mijn zakelijke rekening heb staan. Maar aangezien ik een eenamanszaak heb, is er bij het boekouden geen scheiding tussen privé en zakelijk vermogen. (althans dat heb ik op school geleerd) Hoe doe ik dat dan op de balans? Moet ik daar ook mijn privé vermogen op vermelden? Ondanks het feit dat ik dat alleen gebruik voor privé-uitgaven?

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij een eenmanszaak is er geen scheiding tussen eigen vermogen en prive vermogen, in de juridische zin van het woord. Wat je prive met je geld doet is alleen niet interessant voor de belastingdienst en dus voer je de boekhouding alleen voor de zakelijke activiteiten. Je geeft aan wat je investeert in de onderneming, wat je eraan onttrekt (Eigen Vermogen) en wat het resultaat is (winst/verlies).

De priverekening kun je in die boekhouding buiten beschouwing laten, dat houdt voor jou ook het overzicht op de prestaties van de onderneming.

Jouw balans is heel eenvoudig inderdaad. Aan de debetzijde staat waarschijnlijk heel weining. Bank, Inventaris, debiteuren en te ontvangen btw waarschijnlijk (waarbij de laatste 2 nog leeg zullen zijn).

Aan de creditzijde staat dan Eigen Vermogen, crediteuren en te betalen btw.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar