• 0

Hypotheek prive met klein bedrijfje ernaast.

Hallo,

 

Ik zit met het volgende. Ik ben deels in loondienst voor FTE 0.8 en mijn vrouw voor FTE 0.6. Wij hadden deels een beleggingshypotheek en de resultaten waren teleurstellend dus we zijn bij een financieel adviseur langsgegaan om voor de volgende 20 jaar op een bankspaar hypotheek over te stappen. Nu kunnen we met ons salaris uit loondienst onze hypotheek van +/-€ 200.000,- rondkrijgen. Maar nu komt het, ik heb ook een webshop, in 2007 klein begonnen en nu een jaaromzet van € 40.000,-. Vanuit huis begonnen en nu een klein winkeltje, droom is om hier deels van te gaan leven, pas niet zo in het werknemers profiel. De laagste rente was de rabobank en alle vereisten ingeleverd, jaaropgaven, paspoorten, etc. Wij willen de nationale hypotheek garantie, maar dan willen ze onze jaarcijfers en IB aangiften van de laatste drie jaar. Alles aangeleverd maar ik mis mijn eigen IB aangifte van 2009, de rest is allemaal aangeleverd. Mijn PC is een keer gecrasht, dat is de reden. De definitieve aanslagen IB heb ik wel gegeven van al die jaren. Belastingdienst gebeld maar dat gaat niet lukken met die aangifte van de IB uit 2009, leuker kunnen we het niet maken. Dat zo een orgaan wegkomt met zo een niet belabberde service, krijg ik revolutionaire gevoelens van. Lokale kantoren zijn niet te bereiken. Het schijnt een druk op de knop te zijn, vlgs mijn financieel adviseur. Is dit weer zo een geval van ondernemertje pesten, maakt het daarom die land zo onaantrekkelijk voor ondernemers, ik begin er echt aan te denken om de stekker uit mijn bedrijf te trekken, zodat ik gewoon NHG kan krijgen. De rabobank heeft totaal geen begrip en zegt dat ze op die manier geen hypotheek kunnen verstrekken en word ik dus gestraft omdat ik een bedrijfje opzet naast mijn reguliere werk. Het ironische is dat ik dus mijn ideal gebeuren bij de rabobank heb en ze dus kunnen zien dat ik gewoon winst maak. Nu is het wel dat ik in het begin verlies maakte met al mijn aftrekposten maar er zit een stijgende lijn in. Wat raden jullie aan? Bedrijf tijdelijk opdoeken en dan in 2013 opnieuw beginnen met een nieuwe BV?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb geen idee. Op de aanslag staat natuurlijk verder geen diepere specificatie van inkomsten en uitgaven e.d., maar ze kunnen wel zien wat je in totaal hebt verdiend. Dan heb je vast nog wel een jaaroverzicht van je werkgever. Die kun je daar tegenover leggen, zodat je volgens mij een beeld hebt van de inkomsten van je onderneming. Of denk ik nou te simpel?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij wel, of zijn die hypotheek mensen van de rabobank daar niet capabel voor. Dat zeg ik dus ook, maar dat schijnt niet zo te zijin vlgs hem. Is het nu zo dat de rabobank gewoon niet de juiste mensen op de juiste plekken heeft zitten? Ik krijg echte en punthoofd van die lui daar. Is er een hetze tegen parttime ondernemers bij de rabobank, ik zeg van wel.

Link naar reactie
  • 0

Die definitieve aanslagen zijn er alleen zodat de Rabobank kan zien dat de fiscus bevestigt wat jij aangegeven hebt in je aangifte. De aanslagen zelf laten alleen het inkomen per box zien. Niet of jij schulden in je bedrijf hebt en niet of je toevallig meer onttrekt uit je bedrijf dan wat je aan winst maakt.

 

En als je het zo beredeneert dan is het toch logisch dat de bank dat wil inzien?!

 

Als jij een lening verstrekt aan iemand dan wil je toch ook weten of diegene nog ergens anders schulden heeft?

 

En kun je met je financieel adviseur de aangifte 2009 niet nogmaals opstellen?

 

Dat je de fiscus verfoeit dat ze geen printje kunnen leveren...tja, het hoort niet tot hun taak om te dienen als opslag- en reproductiemedium van belastingaangiftes indien iemand die zelf is kwijtgeraakt. Voor je het weet bewaart niemand meer een eigen aangifte en gaan we allemaal de belastingtelefoon bellen voor een kopietje. Dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling, dus ik begrijp de fiscus best in deze.

 

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn zakelijk rekening ook bij de rabobank en die laat een behoorlijk saldo in de zwarte cijfers zien. Dus van enige schuld is geen sprake, mijn bedrijf is volledig zelfmade zonder enige lening. Gewoon telkens investeren zonder geld eruit te nemen.

 

Bedoel jij dat ik de aangifte van 2009 nogmaals indien?

 

Eens over de belastingdienst, maar ik wil daar best voor betalen dan laten mensen het wel, kunnen ze nog geld verdienen ook. Ik betaal genoeg aan de belasting dus verwacht ook enige service, het credo is toch makkelijker kunnen we het niet maken. Of staan ze teveel op een monopolie positie, helaas. Als een klant van mij nogmaals een oude factuur wilt is dat geen enkel probleem.

 

Het is frusterend dat het op één enkel aangifte formuliertje uit 2009 gaat hangen.

Link naar reactie
  • 0

Bedoel jij dat ik de aangifte van 2009 nogmaals indien?

 

Nee, alleen opstellen en afgeven bij de bank. Zorg dat de uitkomst wel klopt met de definitieve aanslag.

 

Dat je bedrijfje zwart is qua cijfers wil niet zeggen dat de bank dat ook kan zien. Als je geld geleend hebt van familie bijv. zal dat uit de cijfers van je bedrijf wel blijken, maar is dat door de bank via jouw bankrekening niet zichtbaar wellicht.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.