• 0

saldo fiscale winstberekening

Beste mensen,

 

Ik twijfel aan de juistheid van de aangifte VpB van de holding door mijn boekhouder. Daarom zelf het programma maar eens gedownload van de belastingdienst en ingevuld. Ik heb nu 2 vragen:

Is de eindbalans incl. winstreserves van deelnemingen en te betalen VpB?

Ik dacht het wel, maar waar trek ik dan de winstreserve van de deelneming af? Het is geen eenheid in de VpB namelijk.

Onder deelnemingen staat: Netto voordelen met of uit deelnemingen, maar als ik het daar invul, klopt de balans niet met v/w rekening.

Als ik het aangeeft als mutaties kapitaal: storting van het kapitaal in de loop van dit boekjaar dan klopt de balans wel met v/w rekening, maar de eindbalans niet meer.

Ik kan nergens deelnemingsvrijstellingen invullen, tenminste dat heb ik nog niet ontdekt.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groet Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

Dankt voor je reactie.

Ik heb het ingevuld zoals je aangeeft, alleen dan komt dat bedrag niet in het saldo fiscale winstberekening te staan en is er een verschil met de winst in v/w-rek.

Als ik het als storing van het kapitaal aangeeft klopt het wel.

Groet Peter

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter

 

Is het soms het eerste boekjaar van de BV?

Anders hoor je niets in te vullen bij stortingen van kapitaal in de loop van het boekjaar.

 

je schreef eerder ook:

 

Is de eindbalans incl. winstreserves van deelnemingen en te betalen VpB?

Ik dacht het wel, maar waar trek ik dan de winstreserve van de deelneming af?

 

De eindbalans kent aan de activa-zijde de waarde deelneming. Passief staat de winstreserve en te betalen VPB.

Je moet niet de winstreserve van de deelneming zelf hier aangeven. Zoals je aangaf, het is geen FE, dus er wordt op balansniveau niets opgeteld of afgetrokken tussen de BV's.

 

De winstreserve trek je dus ook niet af van de deelneming. In de deelnemingsvrijstelling wordt het resultaat (winst boekjaar) van de deelneming in mindering gebracht op de winst van de holding BV.

 

 

Heb je overigens het resultaat uit deelneming wel in de W&V verwerkt van je holding?

 

Ik gok zo dat daar de fout wel eens kan liggen. Verklaart nl. ook waarom je het wel sluitend krijgt als je het invult als storting van kapitaal in loop boekjaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.