• 0

Aftrekbaarheid investering in eigen kennis

Ik ben zzp-er en heb met een collega een vof. We willen een nieuwe techniek uitproberen en onszelf aanleren. We willen dat graag doen met een concrete opdracht. We bieden dan een klant het product aan voor een veel lagere prijs omdat we ca de helft van de loonkosten voor eigen rekening nemen.

Kunne we die uren voor eigen rekening als een investering of kostenpost behandelen? En dus ook aftrekken van de winst?

Zo ja, op welke manier doe je dat dan? Zijn daar beperkingen aan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat minder rekenen doe ik eigenlijk vooral om meer tijd te krijgen, te kunnen experimenteren en meer risico te lopen op kinderziekten. Ik steek er wat meer tijd in en belast minder door aan de klant.

Als ik een expert zou inhuren die het al weet of boeken zou kopen waarin het proces wordt uitgelegd dan kan ik de kosten daarvan toch in mindering brengen van de winst. Kan ik dan mijn eigen leer-uren niet als kosten zien.

 

Ik denk dus in de cijfers van Marnix dat ik 50 (ontvangen geld) als winst voor dit project reken en 50 (waarde van uren) als kosten voor onze onderneming aftrek.

 

Of maak ik nu een denkfout?

 

Steven ultrakorte reactie is me niet duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Als je een expert inhuurt maakt het 'ons' als samenleving niet uit dat je kosten aftrekt, die worden bij die expert weer gewoon belast. Als je de opdrachtgever meer laat betalen (belast) en vervolgens kosten maakt voor een opleiding (aftrekbaar) is ook niet zo spannend.

Je kan het inderdaad als kosten zien want je houdt maar 50 over in plaats van 100. Het zijn in die optiek dus ook gewoon kosten. Maar eerst minder ontvangen (ekosten) en dan ook nog deze 'korting' aftrekken lijkt mij inderdaad een denkfout.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de opmerking van Marnix over de expert die ook weer belasting betaalt mijn ogen opende.

Ik dacht dat ik mijn eigen uren tb v de vof die niet aan klanten in rekening worden gebracht op een of andere manier (via de belasting) gedeeltelijk te gelde kon maken. Dat zou dan ook kunnen gelden voor het ontwikkelen van een nieuw factureringsprogramma of een nieuwe huisstijl of zoiets.

Maar als ik mijn daarvoor ingezette prive-tijd bij de vof in rekening zou brengen zou ik dat toch nog als inkomsten van mij zelf moeten aangeven. (zoals ook die expert moet doen)

 

Dus, jammer... investeren in kennis en faciliteiten is dus echt eigen tijd.

En niet aan de klant in rekening brengen is finacieel dus alleen goed voor de klant niet voor mijn vof en niet voor de fiscus.

 

Bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dus, jammer... investeren in kennis en faciliteiten is dus echt eigen tijd.

En niet aan de klant in rekening brengen is finacieel dus alleen goed voor de klant niet voor mijn vof en niet voor de fiscus.

Tenzij je aanspraak kunt maken op één of andere innovatiesubsidie of -faciliteit, zoals de WBSO.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.