• 0

eCommerce strategie

Beste,

 

Ik heb samen met mijn compagnon een website voor de dart sport. Wij hebben iedere maand +/- 180.000 bezoekers, en we willen nu ook een webshop starten (in de menubalk integreren). Vanwege het groot aantal bezoekers verwachten we zeker wel dat de shop aanslaat.

 

Momenteel zijn we bezig met een ondernemingsplan. Uit ons onderzoek blijkt dat de concurrenten vrijwel allemaal een heeeeel groot assortiment aanbieden van heel veel leveranciers. In ieder geval duizenden dart artikelen. Echter hebben ze maar een klein deel op voorraad. Het overgrote deel heeft 3 - 5 dagen levertijd omdat het eerst besteld moet worden bij de leverancier alvorens het naar de consument verstuurd kan worden. Nu vragen wij ons af slim is:

 

 

[*] ook heel veel keus aanbieden. Wij hebben echter niet genoeg geld om ook een groot deel op voorraad te houden. Daarnaast is het de vraag of het slim is ivm incourant raken ervan

[*] een veel beperkter deel aanbieden en er dan wel voorraad van houden. Op deze manier kunnen we ons onderscheiden door de volgende dag al te kunnen leveren.

 

Wie kan er advies geven wat de beste strategie is. Of wellicht zijn er nog andere ideeen?

 

Hoor graag,

Roel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Smal en specifiek is zeker in het begin beter. Zoals je al zegt, je kan dan alles op voorraad nemen en dan kan je je volledige assortiment binnen 24 uur leveren. Dat is zeker een mooie manier om je te onderscheiden van concurrentie.

 

Probeer een mooi basis assortiment te maken zodat zowel de beginnende darter als de gevorderde darter bij je terecht kan voor wat darts en flights (zo heten die vleugeltjes toch?) en enkele boards. Naar mate je meer verkoopt kan je het assortiment uitbreiden. En je kan natuurlijk altijd verzoeknummers draaien door op verzoek van klanten darts in te kopen.

 

In het begin te groot en te veel willen is een veelgemaakte fout onder beginners. Je gaat dan namelijk ook krijgen dat je misgrijpt bij je leverancier(s) en dat je nee moet verkopen aan je klant, nadat hij alles al besteld en betaald heeft.

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel,

 

Dan doe je hetzelfde als de concurrent maar alleen met minder assortiment. Waarom doe je het niet anders?

 

Bijvoorbeeld:

- dartmateriaal met het logo van jullie site

- een soort ibood met 1 weekaanbieding of groepsinkoop

- bijzonder spul dat je zelf importeert

- zelf een product ontwikkelen of dat samen met een bekende darter doen

 

Je moet mensen eerst een reden geven om bij jullie te kopen en niet bij al die concurrenten. Als het gaat lopen kun je het standaard assortiment altijd nog toevoegen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er inderdaad voor gaan om eerst een klein assortiment aan te houden met een kleine voorraad. Hierdoor onderscheid je je van de rest door je snelle levering. Met de winst die je maakt kan je je assortiment en voorraad langzaam uitbreiden.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet snap is dat jullie marktonderzoek zich kennelijk beperkt tot een concurrentie-analyse, als je zoveel bezoekers hebt. Zijn dat overigens Nederlandse bezoekers of is het een internationale website?

 

Je zou gewoon met beperkte investering kunnen beginnen en dan gaan fine tunen. Je zou ook een marktonderzoek kunnen doen of zoals geopperd kiezen voor weekaanbiedingen o.i.d. Of bloggen over nieuwe producten gekoppeld aan een introductie-aanbieding.

 

Wat is de grootste dartswebshop van Nederland? En worden momenteel gezonde marges behaald als er een concurrentenveld is? Biedt geen van die spelers een interessante affiliate-constructie?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Dan doe je hetzelfde als de concurrent maar alleen met minder assortiment. Waarom doe je het niet anders?

 

 

Sneller leveren is anders. Dit is een schoolboekvoorbeeld: de concurentie is breed en traag, dus smal en snel is concurrentievoordeel. Keep it simple, stupid. Toeters en bellen kunnen later toegevoegd worden.

 

Bied als dat mogelijk is een fast-lane en een normale verzendprocedure, dan heeft de klant keuze. Begin met een smal en samenhangend assortiment en analyseer goed hoe de verkoop zich ontwikkelt. Op basis daarvan kan je verder uitbouwen, maar het klinkt alsof je dat ook al bedacht had.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.