• 0

arbeidsongeschiktheid en het niet krijgen van arbeidskorting

Beste mede forummers,

 

Een klant van mij heeft sinds begin 2012 een arbeidsongeschiktheidsuitkering en zijn eigen onderneming heeft sindsdien ook geen klanten en opdrachten meer.

 

Hierdoor valt de zelfstandigenaftrek voor hem af (ook, dat kan ik volgen), maar ook valt de arbeidskorting voor hem af. Dat komt niet helemaal eerlijk over want een werknemer die in de ziektewet terecht komt, die wordt wel gezien als iemand die inkomsten geniet uit tegenwoordige arbeid, en heeft dus recht op de arbeidskorting. En ook krijgt zijn partner, die de minstverdienende is, geen combinatiekorting meer.

Je zou eigenlijk denken dat iemand met een AOV-uitkering dan ook in de eerste 2 jaar recht moet blijven houden op de arbeidskorting (en zijn partner op de combinatiekorting).

 

Kan iemand mij uitleggen of ik die verkeerd zie, of is hier toch wel sprake van een bepaalde ongelijkheid in de belastingwet ?

 

Gr.

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Topboekhouder,

 

Vooropgesteld: Higherlevel is en blijft niet bedoeld voor vragen van adviseurs ten behoeve van hun eigen klanten. Ook dit topic hoort daarom eigenlijk op slot. Gelet op het karakter van de vraag (niet specifiek maar algemeen, relevant en overduidelijk ondernemersgerelateerd) laat ik het open als ware het een algemene vraag, niet in de laatste plaats omdat ik het persoonlijk ook een heel interessante casus vind!

 

Inhoudelijk: voor zover mij bekend: je hebt gelijk. Er is sprake van een bepaalde ongelijkheid, maar niet alleen tussen werknemers enerzijds en ondernemers anderzijds: ook tussen werknemers en ex-werknemers ondering. In de ene situatie heeft een werknemer wel recht op arbeidskorting / witte tabel, in de andere situatie, o.a. als er geen dienstverband meer is, niet. Dit wordt veroorzaakt door een IMHO vreemde "kronkel" in de wet die stelt dat bij aanvulling door de werkgever de arbeidsongeschiktheidsuitkering toch wordt gezien als inkomen uit tegenwoordige arbeid, en anders niet. Een vangnetter of Wajonger heeft daardoor de eerste 2 jaar geen recht op de arbeidskorting terwijl een werknemer in vaste dienst die loon doorbetaald krijgt via de werkgever dat wel geniet

 

Een arbeidsongeschiktheidsuitkering zien als inkomen uit tegenwoordige arbeid lijkt mij - objectief gezien - niet correct, maar het wordt ingegeven door de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever die voortvloeit uit een bestaand dienstverband.

 

Jouw redenatie dat ondernemers (en wat mij betreft dus ook vangnetters uit loondienst) gedurende de eerste 2 jaar recht zouden moeten houden op arbeidskorting (c.q. partner op combinatiekorting) lijkt mij een goede suggestie om een rechtsongelijkheid in sociale verzekeringswetten en belastingwet ongedaan te maken

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien aardig om te melden dat deze ongelijkheid ook speelt bij de kinderopvangtoeslag. Een werknemer met arbeidsovereenkomst die in de ziektewet zit behoudt recht op de kot. Een werknemer die geen aok meer heeft maar wel een ziektewetuitkering van het uwv heeft geen recht op kot.

De ondernemer die zijn onderneming staakt wegens ziekte en een aov uitkering heeft: geen recht op kot.

Kortom: een loondienstverband biedt blijkbaar de voordelen van recht behouden op diverse toeslagen en fiscale faciliteiten. Zonder loondienstverband heb je het nakijken.

 

Wellicht dat de overheid zich eens moet buigen over deze ongelijkheid, zeker in de huidige tijd.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.