• 0

Kamp blij met EU-Octrooi voor ondernemers

Mikky linkte hier al naar in de Artikelenbank, maar ik denk dat dit wat meer aandacht verdient:

 

Kamp blij met EU-Octrooi voor ondernemers

 

DEN HAAG (AFN) - Het wordt voor ondernemers makkelijker en goedkoper om hun ideeën te beschermen. De Europese ministers van Economische Zaken hebben maandag besloten dat de kosten van die bescherming met 90 procent dalen, nu er één EU-Octrooi komt voor 25 van 27 lidstaten van de Europese Unie. Alleen Spanje en Italië doen niet mee...

 

 

 

 

Uitgebreider + historie op EuropaNU

De Europese Unie beschikt over een gemeenschappelijk patent voor haar lidstaten. Na jarenlang gesteggel over de invoering, werd het EU-octrooi met instemming van het Europees Parlement op 11 december 2012 een feit. Hiermee wordt een einde gemaakt aan de verschillende nationale wetten en wordt het aanvragen van een octrooi goedkoper en sneller. Op Spanje en Italië na, zijn alle lidstaten akkoord met de nieuwe regeling....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is goed, omdat het nu ook voor kleine ondernemers haalbaar is om een octrooi aan te vragen en te onderhouden. Voordien kostte dat teveel geld, konden alleen grote bedrijven het doen.

Maar het is ook slecht, als je kijkt naar de patent wars tussen Apple, Samsung en anderen. Dat soort bedrijven vraagt op iedere scheet een octrooi aan, zodat alles wat je als kleine ondernemer/uitvinder doet, verboden is volgens hun octrooien. Zeker als de octrooien betrekking hebben op zaken die iedere eerstejaars student binnen vijf minuten zelf kan bedenken.

 

Ik denk dat het octrooirecht wereldwijd op de schop moet. Voor software en design moeten ze afgeschaft worden, voor hardware moet de duur beperkt worden tot een jaar. Zelfs in de pharmaceutische industrie zou de geldigheidsduur van een octrooi drastisch bekort kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

en te onderhouden.

 

Ik dacht dat alleen het aanvragen nu minder kost? Nu hoeven er niet meer voor elk land apart vertalingen gemaakt te worden.

 

Edit: nee, als ik het goed lees:

 

Europees Bundeloctrooi en EU-octrooi

Een Europees Bundeloctrooi is iets anders dan een EU-octrooi (voorheen Gemeenschapsoctrooi genoemd). Het eerste is een 'bundel' van verschillende octrooien van Europese landen, terwijl het tweede een octrooi is dat in de hele Europese Unie geldig is.

 

Het gaat hier dus denk ik om een octrooi dat in de hele EU geldig is.

 

voor hardware moet de duur beperkt worden tot een jaar. Zelfs in de pharmaceutische industrie zou de geldigheidsduur van een octrooi drastisch bekort kunnen worden.

 

Een octrooi van 1 jaar? Schaf het dan maar helemaal af...

Link naar reactie
  • 0

http://www.epo.org/law-practice/unitary/faq.html

 

The details of the procedure to request and validate a unitary patent, as well as the level of renewal fees and the key under which the fees will be distributed to the participating states, will be prepared by the select committee of the Administrative Council of the European Patent Organisation.

 

Ik kan nog niets vinden over de hoogte van de instandhoudingstaks, behalve bovenstaande.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_patent

 

Translation requirements as well as the requirement to pay yearly patent fees in all countries in which a European patent is designated, presently renders the European patent system costly in the European Union. In an impact assessment the European Commission estimated that the costs of obtaining a patent in all 27 EU countries would drop from over 32 000 euro (mainly due to translation costs) to 6 500 euro (for the combination of an EU, Spanish and Italian patent) due to introduction of the EU patent. Per capita costs of an EU patent were estimated at just 6 euro/million in the participating 25 countries (and 12 euro/million in the 27 EU countries for protection with an EU, Italian and Spanish patent).[15]
Link naar reactie
  • 0

Mikky linkte hier al naar in de Artikelenbank, maar ik denk dat dit wat meer aandacht verdient:

 

Kamp blij met EU-Octrooi voor ondernemers

 

DEN HAAG (AFN) - Het wordt voor ondernemers makkelijker en goedkoper om hun ideeën te beschermen. De Europese ministers van Economische Zaken hebben maandag besloten dat de kosten van die bescherming met 90 procent dalen, nu er één EU-Octrooi komt voor 25 van 27 lidstaten van de Europese Unie. Alleen Spanje en Italië doen niet mee...

 

 

 

 

Uitgebreider + historie op EuropaNU

De Europese Unie beschikt over een gemeenschappelijk patent voor haar lidstaten. Na jarenlang gesteggel over de invoering, werd het EU-octrooi met instemming van het Europees Parlement op 11 december 2012 een feit. Hiermee wordt een einde gemaakt aan de verschillende nationale wetten en wordt het aanvragen van een octrooi goedkoper en sneller. Op Spanje en Italië na, zijn alle lidstaten akkoord met de nieuwe regeling....

 

Ben ik zeker net te vroeg om hiervan nog te profiteren. Mijn EU octrooi is vorige maand verleend op alle 11 claims. Twee en een half jaar eerder dan in was gecalculeerd door ons octrooibureau. Normaliter wordt een europees octrooi niet zonder slag of stoot verleend, maar dit was blijkbaar zo helder en goed omschreven dat het in een keer werd aanvaard. Wel fijn dat we nu rechten hebben om inbreuk te bestrijden, maar ook wel weer een kostenpost van circa 40 mille die twee en een half jaar eerder komt dan begroot.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik denk dat het octrooirecht wereldwijd op de schop moet. Voo hardware moet de duur beperkt worden tot een jaar. Zelfs in de pharmaceutische industrie zou de geldigheidsduur van een octrooi drastisch bekort kunnen worden.

 

Dat vind ik een slechte oplossing. Patenttrollen moeten ze apart aanpakken. Als de octrooiduur korter wordt, worden nieuwe medicijnen de eerste tijd veel duurder, want de farmaceutische industrie wil haar dure r&d toch terug verdienen,

De hele innovatie wordt zo de nek om gedraaid, door deze verkorting van de octrooiduur. Voor kleine bedrijven ,starters en uitvinders wordt innoveren zo oninteressant. Ze verdienen nooit meer hun investering terug, die ze gedaan hebben in protypebouw en ontwerp.

Open innovatie is alleen goed te doen voor designers, die het ontwerp zelf doen, niet voor opdrachtgevers.

Juist beter zou zijn een combinatie van verlenging van de octrooiduur met wettelijke beperking van de inkomsten en royalties.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dat vind ik een slechte oplossing.

 

 

Ik doe nu een opdracht voor een startup, met een mooi nieuw product. Hun grootste probleem vormen octrooien: voor iedere scheet die de software ontwikkelaar laat, heeft een groot bedrijf al een octrooi aangevraagd. Je kunt als klein bedrijf eigenlijk geen software of hardware meer bouwen zonder tonnen of zelfs miljoenen te reserveren voor de kosten van je octrooi-juristen. Grote bedrijven hebben dat geld, en hebben duizenden octrooien als ruilmiddel. Een klein bedrijf krijgt een "cease and desist" brief, en kan ophouden. Dan praat ik niet over patent trolls, dan praat ik over Apple of Samsung die je wegprocederen.

 

Nee, octrooien belemmeren innovatie omdat ze het voor startups onmogelijk maken startup te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Christine'

 

Zonder octrooien, auteursrecht, merken en modellenrecht kan iedereen dus jouw programma, product of ontwerp gewoon kopieren.

Het probleem van de dure octrooi juristen zou ook opgelost kunnen worden als de grote bedrijven verplicht geld storten in een fonds, waarmee kleine bedrijven goedkopere of zelfs gratis rechtshulp kunnen ontvangen.

Het probleem zijn niet de octrooien maar de enorm hoge kosten, die kleine startende bedrijfjes moeten maken .

 

In ons land betaal je als particuliere uitvinder of klein eenmans bedrijf net zoveel voor een Nederlands of Europees octrooi als een grote multinational als Apple ,Philips, BMW of Samsung.

Zelfs in de VS krijgen particuliere uitvinders en keine bedrijfjes forse reductie op hun patentkosten.. Laat zo' n grote multinational maar tien of honderd keer meer betalen voor een patent. En laat dat geld ten goede komen aan kleine startups.Trouwens met het wegvallen van haast alle subsidies voor starters is het innovatie klimaat hier betreurenswaardig verslechterd.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

@ Christine'

 

Zonder octrooien, .... kan iedereen dus jouw programma, product of ontwerp gewoon kopieren.

 

Nee, dat is niet waar. Ik heb copyright op de source code, dus mogen ze het niet kopieren. Ze kunnen de functionaliteit wel nabouwen, daar hebben ze dan een jaar voor nodig, en in die tijd moet ik mijn eigen product bewijzen. Als ik dat niet kan, waarom zou mijn idee dan beschermd moeten worden?

 

We hadden het hier over octrooien, ik had niet gezegd dat het copyright moet worden afgeschaft.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.