• 0

ERP van Afas of iets anders?

Ik ben op zoek naar software die het leven wat makkelijker voor mij kan maken. Dit gaat dan vooral om facturatie, voorraadbeheer (pakbonnen met vermelding van locatie in het magazijn) en inkoop voor artikelen die niet toereikend op voorraad zijn. Ook met 1 druk op de knop betaal herinneringen kunnen versturen is nodig.

 

Momenteel koop ik nog handmatig in via Excel maar hierdoor kunnen mijn collega's de status niet zien van een openstaande order. Ik werk nu met een simpel programma wat voor facturatie goed is maar daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.

 

Ik ben al lang op zoek maar ben, denk ik, verkeerd aan het zoeken geweest. Ik kwam steeds uit bij boekhoudpakketten die dan ook een voorraad module hadden. Heb een jaar lang een abbo gehad op Exact maar toen ik eindelijk de kans had om het te proberen kon ik niet eens voorraadlocaties invoeren. Mijn fout, te snel een beslissing gemaakt.

 

Nu heb ik volgens mij het licht gezien en is ERP software wat ik moet hebben???

Hier heb ik dus nog steeds twijfels over vandaar de vele vraagtekens. Hoop dat iemand kan helpen.

 

Gisteren Emalo ERP op bezoek gehad. De demo ging redelijk vlot. Ik heb zelf daarna een login gevraagd om wat dingen te testen maar krijg nu veel foutmeldingen. Kan ook aan mij liggen en misschien komt het omdat het een demo is?

 

Nu komt maandag Afas langs en ik was zojuist voor wat prijsinformatie aan het zoeken toen ik weer op dit forum terecht kwam :) met mindere ervaringen.

 

Mijn vraag aan de mede ondernemers, ben ik op de goede weg om ERP software te zoeken?

Ik behoud sowieso mijn eigen boekhouder. Emalo heeft wel een koppeling met Twinfield zodat het voor mijn boekhouder (en mij) erg makkelijk zou worden.

 

De feiten:

 

2 actieve webwinkels en 1 onlangs overgenomen met (nog) weinig activiteit. Het is nu nog steeds copy-paste in mijn huidige facturatie systeem wat veel tijd kost. Mogelijkheid tot koppeling/inlezen wordt zeer gewaardeerd.

 

Ook bij binnenkomende voorraad moet ik dit dubbel verwerken. In mijn webshops en het facturatie/voorraad programma.

Hier gaat het ook wel eens fout. Heb ik bijvoorbeeld meer of minder voorraad dan vermeld op de website.

 

Momenteel 2 werknemers die dus in het duister tasten als ze iemand aan de telefoon krijgen die navraag doet over de levertijd wanneer een artikel niet (voldoende) op voorraad is. Dan moeten ze dit aan mij vragen.

 

Automatisch herinneringen versturen werkt niet. Zakelijk hebben de klanten de optie om op rekening te kopen. Het is druk en dit handmatig doen vereist veel tijd en komen we dus niet aan toe. Gevolg, veel openstaande en oude posten.

 

Ongeveer 2.500 verschillende artikelen op voorraad. Dit wil ik nog uitbreiden.

 

Is ERP de oplossing? Ik ben echt al weken aan het zoeken op Google en heb zelfs software uit Portugal geprobeerd (verkeerde instellingen in Google :)) maar loop steeds vast. Bedankt alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

1 webshop is via Biedmeer. Deze heeft al een koppeling met boekhouding pakketten zoals Exact en Twinfield. Ook zijn er XML downloads beschikbaar.

De andere shop is zelfbouw via een kleine partij die ook een koppeling kan maken, tegen een bepaalde prijs.

 

Het zou erg fijn zijn als ik iig met de Biedmeer webwinkel een koppeling zou kunnen realiseren waarbij bestellingen worden ingelezen (al dan niet automatisch), maar buiten dat zoek ik ook software die het facturatie en inkoop proces kunnen stroomlijnen.

Link naar reactie
  • 0

ERP kan een oplossing zijn, zeker als je alle systemen/gegevens aan elkaar wilt koppelen. Een ERP systeem is nogal ingrijpend en vaak voor meerdere jaren. Je moet dus niet over een nacht ijs gaan.

 

Breng eerst je werkwijze in kaart, wat je nu hebt en wat je wensen voor de toekomst zijn. Stel dan een 'Programma van Eisen en Wensen' (PVE) op waaraan een ERP systeem moet voldoen.

Link naar reactie
  • 0

Zelf gebruik ik 2 softwarepakketten, Afas en Kleisteen.

 

Afas is een geweldig pakket, zeer gebruikersvriendelijk maar ook zeer compleet. Afas heeft zijn systemen niet middels overnames verkregen, maar alles zelf ontwikkeld. Dus ze werken vanuit 1 basis en daar kun je alles in uitbreiden.

 

Het andere pakket is Kleisteen. Deze heeft 3 betaalbare modules, waarvan 2 met voorraad. De mogelijkheden zijn op zich zeer divers daarmee.

 

Qua klantvriendelijkheid en helpdesk zijn beide pakketten ook geweldig. Het nadeel (op dit moment, want ze zijn ermee bezig) is dat Kleisteen nog niet de verkopen kunnen importeren.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Mario had ook al gereageerd in het topic zie ik :)

 

Ik heb zelf erg weinig verstand van de boekhouding dus de koppeling zou dan meer voor het gemak van de boekhouder zijn.

 

Een oplossing in de cloud heeft overigens de voorkeur. Dit had ik nog niet vermeld volgens mij.

Emalo vandaag weer geprobeerd maar steeds foutmeldingen. Of het aan de demo ligt weet ik niet maar zo is het niet werkbaar.

Morgen dan maar Afas even afwachten en ook wat informatie opdoen over OpenERP.

 

De enige angst is dat er nergens prijzen vermeld worden. Gaat direct een alarmbel rinkelen maar ik zal het morgen wel horen.

Link naar reactie
  • 0

AFAS op bezoek gehad. Ze lezen mee blijkbaar dus even de bedrijfsnaam geschreven zoals het moet ;)

 

Vond het een mooi systeem. De maandelijkse kosten lijken mij ook erg goed te doen (huur).

Over koop van de software hebben we het (nog) niet gehad.

 

Struikelpuntje is de cursus die je moet(?) volgen. Dit bevat ook het importeren van de artikelen e.d.

Heeft iedereen dit gedaan die hier AFAS gebruiken? Volgens mij was het iets van € 3.200,- en dat vind ik best pittig.

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb nooit een cursus gevolgd.

 

Maar aangezien het mijn vakgebied is, kom je al snel een heel eind met kennis van andere systemen. Afas heeft vele mogelijkheden, die ik na verloop van tijd vanzelf heb ontdekt (wellicht nog niet alle).

Het importeren van gegevens in Afas is niet altijd makkelijk, maar uiteindelijk heb ik hetgeen ik wilde importeren voor elkaar gekregen. Daarbij is wel enige hulp via de helpdesk beschikbaar en ook telefonisch hebben ze me geholpen, echter deze hulp is wel wat beperkter.

 

Wat dat betreft gaat de hulp bij Kleisteen iets verder. Relaties en artikelen importeren zij voor je. Zoals gezegd is daar het importeren van verkopen niet mogelijk, maar ik heb begrepen dat dit binnen afzienbare tijd beschikbaar wordt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens naar openERP, een open source oplossing, of benader HL-lid Mario Gielissen eens voor een demo-account.

 

Op de site van OpenERP kun je de nieuwe versie zien. De nieuwe software zal te downloaden zijn rond 5 januari.

 

Je kunt met 1 user beginnen met OpenERP. Ik zag afgelopen week een case over een implementatie in Portugal met 50.000 concurrent users.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt met 1 user beginnen met OpenERP.

Ik heb de link even bekeken en een "invoice" geprobeerd. Ik kon niet gemakkelijk de Tax inbrengen. Zie dit ook nergens staan. Maar dat zal wel aan mij liggen of de demo werkt niet. In ieder geval voor mij niet logisch, of ligt het aan de USA/engelse versie?

Link naar reactie
  • 0

In de demo is niet alles mogelijk, nog 1 week wachten op de software release.

 

Alles is naar het Nederlands om te zetten. Zowel de factuur layout als de vertaling kun je zelf aanpassen. Even opletten: OpenERP maakt ook de factuur (en andere documenten) op in de taal die bij de klantgegevens ingesteld staat.

 

[update:]

 

In de demo kun je Nederlands activeren: ga naar Instellingen->Laad een vertaling & kies NL. Daarna rechtsboven in het scherm bij Administrator->Preference en kies NL als taal. Nu is de interface in het Nederlands.



Link naar reactie
  • 0

Struikelpuntje is de cursus die je moet(?) volgen. Dit bevat ook het importeren van de artikelen e.d.

Heeft iedereen dit gedaan die hier AFAS gebruiken? Volgens mij was het iets van € 3.200,- en dat vind ik best pittig.

 

Ik heb vaker met AFAS gewerkt, een keer vrijwillig een cursus gevolgd, maar die was één dag en beduidend schappelijker geprijsd. Ik weet wel dat het kantoor waar ik werk tegen een flinke kostenpost aanliep bij het inrichten van AFAS. Je denkt dat je veel zelf kan, maar het is gewoon een erg complex pakket, waarin ontzettend veel mogelijk is, en je dus ook ontzettend veel fout kan doen. Dus trek je een consultant aan, en die kost geld. Dat is niet erg, maar daar kun je je op verkijken. Als AFAS jou kan garanderen (altijd lastig natuurlijk), dat je met die investering van 3200,- het voor elkaar krijgt dat

- je medewerkers voortaan zelf informatie op kunnen zoeken i.p.v. jou lastig moeten vallen

- herinneringen, incasso's, aanmaningen etc. voortaan vrijwel automatisch verlopen waardoor je debiteuren sneller betalen

- je per week vier uur minder tijd kwijt bent aan voorraadbeheer

- de financiele gegevens van inkoop en verkoop automatisch bijgewerkt worden waardoor je boekhouder ook X uur per maand minder bezig is

 

dan denk ik dat je zo'n investering vrij snel terugverdient. Dat geldt overigens zeker niet alleen voor AFAS, maar voor elk pakket wat je kiest. Ik zou je zeker aanraden om je boekhouder in dit traject te betrekken, als dit hem/haar extra tijd gaat kosten en hij/zij daardoor duurder wordt, moet je dat meenemen in je afweging, en als ie goedkoper wordt natuurlijk ook.

 

Verder wat Mario zei, bepaal eerst wat je wil, heel concreet, met een lijstje, en ga dan de diverse aanbieders af.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.