• 0

Belasting & Privé betaalde kosten = Privé storting, maar ook zakelijke kosten?

Hallo allemaal,

Ik kom er niet meer uit, ook niet meer met Google :-\ dus plaats ik nu zelf een bericht/ hulproep.

 

Ik ben "Frie-bie" , een gastouder/ eenmanszaak. Ik heb mij ingeschreven bij KvK en moet ook administratie bijhouden.

Heb ik ook gedaan, maar waarschijnlijk niet goed genoeg, waardoor ik in de knel ben geraakt bij de belastingaangifte.

 

Ik heb een simpele boekhouding (als je het zo mag noemen :-[ ) in excel: inkomsten en uitgaven.

Inkomsten zijn de facturen die de vraagouders betalen, uitgaven zijn de kosten die ik maak zoals luiers, speelgoed, website kosten, flyers, waskosten, voeding, etc.

Inkomsten - uitgaven was de winst (dacht ik) Ik heb niks met BTW te maken omdat ik onder kinderopvang val. Dus niks ingewikkelds verder.

 

Maar toen moest ik de aangifte doen.. Belastingtelefoon gebeld en uiteindelijk bleek dat ik de inkomsten bij "opbrengsten" kon plaatsen en de uitgaven bij "overige bedrijfskosten". Met activa en passiva heb ik niks gedaan. Is dit wel goed?

 

Ik heb mezelf "loon" uitbetaald, dit valt onder privé opnamen heb ik begrepen. Ook heb ik wel eens bedragen gestort zodat ik iets zakelijk kon betalen en dit zouden privé stortingen zijn. In een apart tabblad heb ik dit bijgehouden, zodat ik dat zo kan invoeren bij de aangifte.

Ik heb ook wel eens aankopen privé betaald. Deze aankoop ging dan onder het kopje "uitgaven".

Tijdens het googlen (naar een ander probleem) kwam ik tegen dat een privé betaling hetzelfde is als een privé storting. Maar hoe verwerk ik dit in mijn zgn boekhouding? Het bedrag bij de privé stortingen optellen en die bon/bedrag ook nog aftrekken bij uitgaven?

 

Heb ik te makkelijk gedacht? Moest ik uiteindelijk wel met de activa en passiva werken? (want dat is helemaal abracadabra voor mij ::) )

Ik heb nooit een boekhouder in de arm genomen vanwege de kosten en omdat ik dacht dat het prima ging zo, maar twijfel nu wel heel erg..

Loop tegen meer zaken aan nu de aangifte van 2011 veranderd is, maar wil eerst de basis goed hebben, vandaar deze vragen!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De dingen die je noemt kloppen in de basis wel, alleen moet je wel wat doen met activa en passiva want ik kan me herinneren dat je de in de belastingaangifte weer tegenkomt.

 

Tijdens de aangifte wordt een vermogensvergelijking gedaan en die moet uiteindelijk wel kloppen, anders krijg je je aangifte niet ingediend. Misschien is het gebruik van een simpel boekhoudprogramma een oplossing.

 

Bij mijn eerste aangifte werkte ik ook nog met excel, maar ik kreeg alles maar moeilijk kloppend. Uiteindelijk bleken de grootste verschillen te komen door uitgaven en inkomsten aan het eind van het jaar, zoals facturen die pas in januari betaald werden.

 

Verder vind ik het wel goed dat je het zelf probeert te doen omdat dit veel inzicht in je cijfers geeft. Krijg je het echter niet kloppend, dan kan het helpen om een boekhouder te raadplegen. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Pfff, normaal vind ik veel met google, maar heel veel verder kom ik niet.. :-\

Ja wel dat ik dus wel activa en passiva had moeten invullen, dat heb ik dus nooit gedaan.. Dus nu moet ik de afgelopen 5 jaren met terugwerkende kracht gaan corrigeren.. :'(

 

Het is misschien verstandiger om het uit handen te geven, maar ik wil het zelf ook graag leren. Volgens mij is het in mijn geval niet zo heel moeilijk, als ik maar eenmaal weet hoe het moet. (en dan vooral activa/ passiva)

Nadeel is dat 2008 nu wel gecorrigeerd moet worden, aangezien het tot 5 jaar terug gewijzigd kan worden.

 

Ik ben zover dat ik de aankopen voor de gastkinderen die ik het eerste jaar uit privé heb betaald, als privé storting kan opvoeren.

Maar kan ik dan diezelfde kosten nog opvoeren als zakelijke kosten?

Dus bijvoorbeeld 2 pakken luiers à 30 euro prive betaald.

Privé storting is 30 euro.

Kostenpost is 30 euro.

 

Klopt dit, of is het dan dubbel?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zover dat ik de aankopen voor de gastkinderen die ik het eerste jaar uit privé heb betaald, als privé storting kan opvoeren.

Maar kan ik dan diezelfde kosten nog opvoeren als zakelijke kosten?

Dus bijvoorbeeld 2 pakken luiers à 30 euro prive betaald.

Privé storting is 30 euro.

Kostenpost is 30 euro.

 

Klopt dit, of is het dan dubbel?

Dat klopt als een bus.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frie-bie,

 

Ik zal je niet gelijk adviseren om een boekhouder in te schakelen. Maar indien je zelf de boekhouding doet, ook al is het in excel omdat je geen "uitgebreide" administratie hebt, doe je er wel goed aan om je de basis eigen te maken.

Ik wil je daarom adviseren om een boek "boekhouden voor dummies" aan te schaffen. Wat ook goed werkt is een eenvoudig boekhoudprogramma aan te schaffen zoals bijvoorbeeld deze.

 

Indien je kosten maakt boek je deze aan de Debet zijde, opbrengsten komen aan de Credit zijde.

Als je een pak luiers koopt dan wordt de boeking dus:

luiers

aan bank/kas

 

Als je de luiers privé betaald, gaat er dus niets van je kas of banksaldo af.

In dat geval wordt de boeking:

luiers

aan privé storting

 

Wat je dient te onthouden is dat je moet "dubbelboeken". Oftewel altijd een post Debet én Credit.

Dus jezelf "loon" uitbetalen wordt:

privéopname

aan bank/kas

 

Bij het afsluiten van het boekjaar dien je de privé opnamen en privé stortingen in het "eigen vermogen" te verwerken.

Bijvoorbeeld: je hebt in het loop van het jaar 750 euro prive gestort (credit) en 12000 euro privé opgenomen (debet).

De boeking wordt dan:

Privé opnamen 750 (wordt 0,00)

Eigen vermogen 11250 (verlaagd je eigen vermogen)

aan Privé stortingen 12000 (wordt 0,00)

 

Suc6.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

;D Dank jullie! Dat boek voor dummies had ik ook diverse keren voorbij zien komen bij andermans "problemen" dus die onthoud ik!

 

Ik heb voor 2008 mijn uitgaven en inkomsten altijd netjes bijgehouden, net als gemaakte kosten voor reiskosten, eten en drinken ed, wassen. Omdat ik het te onhandig vond om van bijvoorbeeld alle beleg en brood alles dubbel te kopen (voor privé en voor gastkindjes) heb ik ooit eens alles uitgerekend en vergeleken met Nibud. Maar boodschappen altijd dus wel zelf betaald en die kosten nooit "vergoed" aan mezelf.

 

Dat heb ik nu alsnog uitgeplozen en gecorrigeerd. Ik wil voor de andere jaren uitzoeken of dit systeem handiger kan, of iig gelijk beter invoeren (moest nu alle bonnen langslopen om te zien hoe het betaald was :-[ )

 

Dus als het goed is mijn "kasboek" weer op orde, straks kijken of ik het op een activa - passiva balans kan krijgen.

Want die privé betalingen maakten voor de winst niet uit, maar vast wel voor die balans... ???

 

Ik herinner met nog dat we credit, debet, eigen vermogen, etc met economie ook vaak moesten doen en ik er niks van snapte en ik meer zin had om me te verdiepen in mijn vriendje dan in mijn huiswerk.. Nu wel spijt van :P

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.