• 0

Van resultaatgenieter naar ondernemer, wat fiscaal te doen met (grote) voorraad?

Ruim 8 jaar geleden ben ik een webshop begonnen. Alles vanaf het begin netjes gedaan, KvK nummer aangevraagd, omzetbelasting betaald etc. Naast deze webshop heb ik mijn baan in loondienst gewoon voortgezet. Voor de IB was ik dus resultaatgenieter. Derhalve heb ik nooit aan voorraadwaardering hoeven doen (blijkt uit talloze voorbeelden en ik heb het destijds hier ook nagevraagd). De voorraad is de afgelopen jaren wel flink gegroeid, naar zo'n 40.000 euro inkoopwaarde.

 

Zoals misschien was te verwachten heb ik inmiddels mijn baan in loondienst opgezegd om mij volledig op de eenmanszaak te kunnen richten. Voor de IB wordt/ben ik dus ondernemer. Nu heb ik twee vragen over wat ik administratief/fiscaal met de voorraad dien te doen, en ik kom heel tegenstrijdige antwoorden tegen. Ik ben dus zeer benieuwd naar jullie mening hierover.

 

1. Moet ik vanaf nu de voorraad op mijn balans zetten? De algemene opvatting onder accountants is geloof ik van wel, maar ik kom ook tegengestelde berichten tegen. Bijv. http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=voorraadwaardering

Het is wellicht relevant te vermelden dat ik voor >90% aan particuleren lever, en dus het kasstelsel volg. Want ik kom regelmatig tegen dat bij het kasstelsel geen voorraadwaardering nodig is (en andere berichten weerspreken dat dan weer...)

 

2. Als ik de voorraad inderdaad op de balans moet zetten, houdt dat dan in dat ik 'opeens' 40.000 euro winst heb gemaakt? In dat geval kan ik dus een flinke som geld gaan overmaken naar de belastingdienst. Dat is natuurlijk niet zo'n prettig vooruitzicht.

 

Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ruim 8 jaar geleden ben ik een webshop begonnen. Alles vanaf het begin netjes gedaan, KvK nummer aangevraagd, omzetbelasting betaald etc. Naast deze webshop heb ik mijn baan in loondienst gewoon voortgezet. Voor de IB was ik dus resultaatgenieter. Derhalve heb ik nooit aan voorraadwaardering hoeven doen (blijkt uit talloze voorbeelden en ik heb het destijds hier ook nagevraagd). De voorraad is de afgelopen jaren wel flink gegroeid, naar zo'n 40.000 euro inkoopwaarde.

Ook als resultaatgenieter zul je je voorraad op de balans op moeten nemen als deze enige omvang heeft. Dat je naast je onderneming ook nog in loondienst was betekent overigens niet automatisch dat je dan resultaatgenieter bent. Je kunt naast je loondienst ook een onderneming drijven. Dit is afhankelijk van specifieke omstandigheden.

 

Zoals misschien was te verwachten heb ik inmiddels mijn baan in loondienst opgezegd om mij volledig op de eenmanszaak te kunnen richten. Voor de IB wordt/ben ik dus ondernemer. Nu heb ik twee vragen over wat ik administratief/fiscaal met de voorraad dien te doen, en ik kom heel tegenstrijdige antwoorden tegen. Ik ben dus zeer benieuwd naar jullie mening hierover.

Door je loondienst op te zeggen word je niet opeens ondernemer. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat het omslagpunt al eerder plaatsgevonden.

 

1. Moet ik vanaf nu de voorraad op mijn balans zetten? De algemene opvatting onder accountants is geloof ik van wel, maar ik kom ook tegengestelde berichten tegen. Bijv. http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=voorraadwaardering

Het is wellicht relevant te vermelden dat ik voor >90% aan particuleren lever, en dus het kasstelsel volg. Want ik kom regelmatig tegen dat bij het kasstelsel geen voorraadwaardering nodig is (en andere berichten weerspreken dat dan weer...)

Zowel het feit dat je het kasstelsel toepast en dat je grotendeels levert aan particulieren zal geen reden zijn dat er geen voorraad hoeft te worden opgenomen.

 

2. Als ik de voorraad inderdaad op de balans moet zetten, houdt dat dan in dat ik 'opeens' 40.000 euro winst heb gemaakt? In dat geval kan ik dus een flinke som geld gaan overmaken naar de belastingdienst. Dat is natuurlijk niet zo'n prettig vooruitzicht.

Dit is het gevolg van het feit dat je jaren te weinig inkomstenbelasting hebt betaald.

 

Als je nog geen boekhouder/accountant hebt, dan zou ik er zsm eentje gaan zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Michel,

 

Ten eerste bedankt voor je antwoord!

Ook als resultaatgenieter zul je je voorraad op de balans op moeten nemen als deze enige omvang heeft.

Dat verbaast me, want ik kom juist vaak tegen dat dit niet nodig is. Onder andere op dit forum. Joost Rietveld heeft me dit destijds ook bevestigd (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=22679;start=msg197987#msg198092)

 

Dat je naast je onderneming ook nog in loondienst was betekent overigens niet automatisch dat je dan resultaatgenieter bent. Je kunt naast je loondienst ook een onderneming drijven. Dit is afhankelijk van specifieke omstandigheden.

Zolang ik mezelf niet meld als ondernemer blijf ik vrijwillig resultaatgenieter lijkt me. De belastingdienst kan daar ook moeilijk bezwaar tegen hebben, ik kan zo immers geen gebruik maken van een aantal aftrekposten. Ook dit wordt ondersteund door de berichten van Joost: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=22679;start=msg197987#msg198194 (zelfde thread als hierboven)

 

Overigens hebben we het nu alleen over de situatie zoals die was. Belangrijker is de nieuwe situatie (wél ondernemer voor IB), maar jouw mening hierover is helder. Ik vind het dan wel opvallend dat op bijv. http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=voorraadwaardering precies het tegenovergestelde wordt beweerd. De bron voor deze informatie zou de belastingdienst zelf zijn.

 

Als je nog geen boekhouder/accountant hebt, dan zou ik er zsm eentje gaan zoeken.

In dat proces zit ik nu. En dat is ook waarom ik tegen deze vragen aanloop.

Link naar reactie
  • 0

Dat verbaast me, want ik kom juist vaak tegen dat dit niet nodig is. Onder andere op dit forum. Joost Rietveld heeft me dit destijds ook bevestigd (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=22679;start=msg197987#msg198092)

 

Tot op zekere hoogte kan ik dit volgen. Echter bij een steeds maar groeiende voorraad van 40.000 kan ik me dit niet voorstellen. Door steeds grotere voorraden in te kopen kun je zo telkens belasting uitstellen.

 

 

Zolang ik mezelf niet meld als ondernemer blijf ik vrijwillig resultaatgenieter lijkt me. De belastingdienst kan daar ook moeilijk bezwaar tegen hebben, ik kan zo immers geen gebruik maken van een aantal aftrekposten. Ook dit wordt ondersteund door de berichten van Joost: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=22679;start=msg197987#msg198194 (zelfde thread als hierboven)

 

Ze zullen er niet snel een probleem van maken dat je zelf je inkomsten aangeeft als resultaatgenieter in plaats van als ondernemer, maar dat wil niet zeggen dat dit juist is volgens de wet. Daarnaast zal in voorkomende gevallen ook een resultaatgenieter de mutaties in de voorraad mee moeten nemen om het resultaat van het belastingjaar te bepalen. Dus of je nu wel of niet ondernemer dan resultaatgenieter bent is naar mijn mening niet relevant.

 

 

Overigens hebben we het nu alleen over de situatie zoals die was. Belangrijker is de nieuwe situatie (wél ondernemer voor IB), maar jouw mening hierover is helder. Ik vind het dan wel opvallend dat op bijv. http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=voorraadwaardering precies het tegenovergestelde wordt beweerd. De bron voor deze informatie zou de belastingdienst zelf zijn.

 

Ik kan me voorstellen dat niet in alle situaties een voorraad op de balans hoeft te worden opgenomen. Maar het gaat me te ver om te stellen dat het nooit hoeft. Je kunt op de door jou gelinkte site niet opmaken wat er precies is gevraagd bij de belastingdienst wat tot dit antwoord heeft geleid.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt weer Michel.

 

Tot op zekere hoogte kan ik dit volgen. Echter bij een steeds maar groeiende voorraad van 40.000 kan ik me dit niet voorstellen. Door steeds grotere voorraden in te kopen kun je zo telkens belasting uitstellen.

 

Ja daar zit wat in. Een paar jaar geleden (vorige thread) had ik echter al een voorraad van 15000 euro. Nu van 40000. Ergens ben ik dus een, niet gedefinieerde, grens overgegaan? En wat had ik dan moeten doen op het moment dat de voorraad te groot werd, of beter wat kan ik nu het beste doen? Voorraad in één klap op de balans zetten? Een accountant kwam met het advies om de voorraad elk jaar fiscaal bijv. 10.000 euro te laten groeien tot ik aan de werkelijke voorraadwaarde zit.

 

Ik kan me voorstellen dat niet in alle situaties een voorraad op de balans hoeft te worden opgenomen. Maar het gaat me te ver om te stellen dat het nooit hoeft. Je kunt op de door jou gelinkte site niet opmaken wat er precies is gevraagd bij de belastingdienst wat tot dit antwoord heeft geleid.

Ik weet wel ongeveer wat de vraag was, zie http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/belastingen_en_subsidies/f/144076/t/17802.aspx

...het ging om voorraad voor verkoop.

Mijn vraag was: is het echt noodzakelijk om voorraad te activeren zodat je pas winstaftrek hebt bij voorraad-afwaardering?

 

Antwoord: Nee. Dat hoeft niet. Als de inkopen en verkopen maar blijken uit de V&W-rekening.

 

Collega van mij belde een andere dag met dezelfde vraag. Antwoord hetzelfde.

Schrijver van dit bericht is mede-eigenaar van het boekhoudpakket waar de pagina http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=voorraadwaardering toe behoort.

 

Ik zal de belastingdienst zelf ook eens bellen met dezelfde vraag (niet dat dat een rechtsgeldig antwoord oplevert, maar toch).

 

Verder ben ik heel benieuwd wat anderen hierover te melden hebben.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist met de belastingdienst gebeld. Voorraad MOET inderdaad op de balans.

Als antwoord op mijn vraag over wat te doen nu ik van resultaatgenieter naar ondernemer ga: gewoon de waarde van de voorraad op 1 januari 2013 en 31 december 2013 invullen, het gaat om het verschil daartussen. Ik vroeg nog, is dat niet gek dan, dat ik op 1 januari start met een enorme waarde op de balans? Antwoord: nee dat is niet erg. De beginbalans van de aangifte moet overeenkomen met de eindbalans van de aangifte daarvoor. Maar die is er niet, want toen was u nog geen ondernemer. Dat zal de inspecteur ook zo zien.

Link naar reactie
  • 0

Wat een heerlijk antwoord toch weer. Want wat ga je dan doen met de onttrekking aan je werkzaamheidsvermogen? Je hebt immers alle kosten van de voorraad al in aftrek gebracht, dus dat zul je dan weer moeten corrigeren. Daar ben je dus niet heel erg mee geholpen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een antwoord van de belastingdiest waar je dus niks mee kunt. Helemaal met ronaldinho eens dat je hiermee helemaal niet verder mee kunt.

 

...het ging om voorraad voor verkoop.

Mijn vraag was: is het echt noodzakelijk om voorraad te activeren zodat je pas winstaftrek hebt bij voorraad-afwaardering?

Antwoord: Nee. Dat hoeft niet. Als de inkopen en verkopen maar blijken uit de V&W-rekening.

Beetje vreemde woordkeuze bij de vraagstelling naar mijn mening, ook de belastingdienst zou eerst door moeten vragen wat nu eigenlijk gevraagd wordt. Afwaardering van een voorraad is bijvoorbeeld een ander vraagstuk dan sowieso al dan niet waarderen van een voorraad.

 

Ja daar zit wat in. Een paar jaar geleden (vorige thread) had ik echter al een voorraad van 15000 euro. Nu van 40000. Ergens ben ik dus een, niet gedefinieerde, grens overgegaan? En wat had ik dan moeten doen op het moment dat de voorraad te groot werd, of beter wat kan ik nu het beste doen? Voorraad in één klap op de balans zetten? Een accountant kwam met het advies om de voorraad elk jaar fiscaal bijv. 10.000 euro te laten groeien tot ik aan de werkelijke voorraadwaarde zit.

 

Naar mijn mening had je ook bij een voorraad van 15.000 er al rekening mee moeten houden dat een deel van je inkopen nog niet verkocht waren in de berekening van je winst.

 

Suggestie van de accountant komt neer op een soort "ingroeiregeling" die ik wel eens ben tegengekomen in de landbouwnormen (voorraad veldinventaris). maar dit mag volgens mij formeel niet zonder meer in deze situatie zomaar worden toegepast. Maar zou wel een praktische oplossing zijn, wellicht even vooroverleg met de belastingdienst door je accountant.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je adviseren om een brief te schrijven naar de Belastingdienst, waarin je de zaak uitlegt en aangeeft dat je in overleg wilt om de belasting die je per ongeluk nog niet hebt afgedragen, op een overzichtelijke manier alsnog af te dragen.

 

Ik zou geneigd zijn om te zeggen: eind 2008 schatte je de voorraad op 15.000 euro, eind 2012 op 40.000.

Een redelijk wilde, maar welicht niet zo gekke schatting van de voorraad groei:

2008: 0 --> 15.000 : vermogenstoename 15.000

2009: 15.000 --> 20.000: vermogenstoename 5.000

2010: 20k --> 25k : vermogenstoename 5k

2011: 25k --> 32k : 7k

2012: 32k --> 40k : 8k.

 

Je kunt de inspecteur een brief sturen waarin je aangeeft dat over de jaren 2008 t/m 2012 het resultaat uit ROW verkeerd is vastgesteld, namelijk in 2008 15k te laag, in 2009 5k te laag, etc. etc. en hem vriendelijk verzoeken om nieuwe belastingaanslagen op te leggen.

Als je e.e.a niet kunt dragen als je deze aanslagen in een keer moet betalen, kun je wellicht een regeling afspreken. Maar linksom of rechtsom zal er toch betaald moeten worden.

 

Het 'ingroei'-scenario wat een accountant voorstelde, kan ik inkomen, maar ik vind het tricky om dat zonder overleg te doen. Je hebt (per ongeluk) belasting ontdoken in 2008 t/m 2011, en die ga je nu in latere jaren betalen maar dan tegen gereduceerd tarief omdat je ondernemer bent?

 

Je zou, en dat zou de pijn verzachten, eens kunnen kijken of je het ondernemerschap eerder kan laten ingaan, en zo de mkb-winstvrijstelling toe te passen op je winst-door-voorraadtoename.

 

De reden dat ik twee keer het woord 'brief' heb laten vallen, is dat brieven niet door de studenten uit het call-center beantwoord worden, maar door mensen die iets meer kennis en iets meer bevoegdheden hebben.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle tips! Ik realiseer me nu inderdaad dat het antwoord van de belastingdienst nogal nutteloos was. Stom dat ik me dit tijdens het gesprek niet realiseerde.

Ik voel er niet zoveel voor om alle aangiftes van de afgelopen jaren opnieuw te doen (vriendin is fiscaal partner geworden, huis gekocht in 2010, andere huis verkocht in 2011, etc. Dat maakt het er niet makkelijker op). Ik zal samen met een accountant een oplossing zoeken. Hopelijk is de 40.000 euro 'winst' uit te smeren over de komende paar jaar, maar desnoods betaal ik over 2013 dan maar een keertje héél veel belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.