• 0

Het familie bedrijf is failliet en nu?

Beste,

 

*Drie jaar geleden 2009 is het familie bedrijf (holding) failliet gegaan daar zat 975k eigen geld in en niet ontvangen rente

*Stond ook prive borg:250k plus rente(gezamelijk borgstelling)

*het bedrijfspand is jog in bezit met een andere zakelijke partner, maar daar staat een hypotheek op van was 1 mln maar wordt elk jaar 55k afgelost. Probleem is dat we geen huurder/koper kunnen vinden.

*woonhuis staat nog een hypotheek op van 272k. Moeilijk verkoopbaar, hoger segment

*verder mijn vader zijn pensioen in eigen beheer opgebouwd in prive bv.. Er wordt dan pas belasting betaald op het moment van uitkeren. Helaas is dat geld ook geinvesteerd en verloren. Nu is er niks meer om uit te keren, maar moet er wel maandelijks belasting over betaald worden van bijna 1200€

*verder heeft hij ook nog een schuld aan zijn eigen bv van105 k.

 

Zijn uitgaves zijn hoger dan zijn inkomens, mijn ouders wonen momenteel in spanje.

 

Ik wil ze erg graag helpen omdat zij de problemen niet aankunnen en te zwaar getroffen zijn nu kunnen zij niet in de schuldsanering omdat mijn ouders nog te veel eigen vermogen vermogen hebben ( 2 woningen; spanje/nederland plus bedrijfspand) wat onmogelijk om te verkopen is.

 

Graag jullie advies, wat de inkomsten zijn lager dan de kosten..

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sheila,

 

Een vervelende situatie voor jou en je ouders.

 

Je stelt geen concrete vraag maar vraagt een advies over een complexe situatie. Prive en zakelijk lopen nu ook door elkaar in je verhaal. Ik denk dat je alleen een zinvol antwoord kunt krijgen door een adviseur in te schakelen die alle ins en outs van de situatie kan inzien. Met deze beperkte informatie is denk ik niet veel zinvols te adviseren.

 

Sterkte!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

*het bedrijfspand is jog in bezit met een andere zakelijke partner, maar daar staat een hypotheek op van was 1 mln maar wordt elk jaar 55k afgelost. Probleem is dat we geen huurder/koper kunnen vinden.

Zakken met de prijs zodat je wel een koper vind. Of wil de zakelijke partner niet het gedeelte van je ouders overnemen ?

Waar wordt trouwens die 55.000 aflossing door betaald,

 

*woonhuis staat nog een hypotheek op van 272k. Moeilijk verkoopbaar, hoger segment

Wat is de waarde ? Wellicht genoegen nemen met minder winst of eventueel zelfs een verlies.

 

*verder mijn vader zijn pensioen in eigen beheer opgebouwd in prive bv.. Er wordt dan pas belasting betaald op het moment van uitkeren. Helaas is dat geld ook geinvesteerd en verloren. Nu is er niks meer om uit te keren, maar moet er wel maandelijks belasting over betaald worden van bijna 1200€

*verder heeft hij ook nog een schuld aan zijn eigen bv van105 k.

Een deel van zijn pensioenpot heeft hij dus al aan zichzelf uitgeleend (en opgemaakt ga ik vanuit). Als vader die 105.000 terug had kunnen betalen kan de BV weer pensioen uitkeren. Dit is een van de gevaren als je een pensioen in eigen beheer hebt.

 

Zijn uitgaves zijn hoger dan zijn inkomens, mijn ouders wonen momenteel in spanje.

Je schrijft welke vermogens en schulden ze nog hebben, maar welke inkomsten zijn er nog wel ?

 

Ik wil ze erg graag helpen omdat zij de problemen niet aankunnen en te zwaar getroffen zijn nu kunnen zij niet in de schuldsanering omdat mijn ouders nog te veel eigen vermogen vermogen hebben ( 2 woningen; spanje/nederland plus bedrijfspand) wat onmogelijk om te verkopen is.

Bekend probleem, maar de onmogelijkheid om iets te verkopen is voor een groot deel afhankelijk van de (vraag)prijs.

 

Graag jullie advies, wat de inkomsten zijn lager dan de kosten..

Alvast heel erg bedankt!

De schade proberen te beperken en zoveel mogelijk besparen (ook privé)

 

Toevoeging: En laat ze op zoek gaan naar een adviseur, die over alle info kan beschikken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.