• 0

samenloop WW en DGA gebruikelijk loon (naast full time dienstverband)

Ik heb geen antwoord kunnen vinden op de volgende situatie:

 

Ik wordt per 1 januari 2013 werkloos. Ik had gewoon een full time dienstverband de afgelopen 10 jaar. Naast mijn reguliere baan, heb ik een BV waarmee ik ook incidenteel advieswerk heb verricht. In 2012 betaal ik mezelf een stukje regulier loon uit uit die BV en waarschijnlijk in 2013 ook.

 

heeft dit invloed op mijn WW uitkering die per 1 januari in gaat? ik denk van niet omdat DGA activiteit buiten de wwerknemersverzekeringen sfeer valt en ik ook gewoon voldoe aan de overige voorwaarden (ik solliciteer naar nieuwe full time job en/of ik ga voor mezelf free lance beginnen; gewoon in prive waarschijnlijk overigens, niet vanuit de BV)

 

Alvast dank voor je reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zie deze link voor duidelijke uitleg

 

De volgende inkomsten hebben geen invloed op de hoogte van uw WW-uitkering:

[*]Bijverdienste die u al had toen u werkloos werd. Het kan zijn dat u - voordat u werkloos werd - twee banen combineerde of naast een baan werkzaam was als zelfstandige. Als u dan werkloos wordt van een baan, tellen de verdiensten van de andere baan of het werk als zelfstandige niet mee. Maar let op: Als u daarna meer gaat werken in de andere baan of meer gaat werken als zelfstandige heeft dat wel weer gevolgen voor uw WW-uitkering.

 

 

 

of ik ga voor mezelf free lance beginnen; gewoon in prive waarschijnlijk overigens, niet vanuit de BV

In dat geval kun je dus mogelijk wél gekort worden. Informeer ook eens naar de mogelijkheden om te starten vanuit een WW uitkering

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zie deze link voor duidelijke uitleg

 

De volgende inkomsten hebben geen invloed op de hoogte van uw WW-uitkering:

[*]Bijverdienste die u al had toen u werkloos werd. Het kan zijn dat u - voordat u werkloos werd - twee banen combineerde of naast een baan werkzaam was als zelfstandige. Als u dan werkloos wordt van een baan, tellen de verdiensten van de andere baan of het werk als zelfstandige niet mee. Maar let op: Als u daarna meer gaat werken in de andere baan of meer gaat werken als zelfstandige heeft dat wel weer gevolgen voor uw WW-uitkering.

 

 

 

of ik ga voor mezelf free lance beginnen; gewoon in prive waarschijnlijk overigens, niet vanuit de BV

In dat geval kun je dus mogelijk wél gekort worden. Informeer ook eens naar de mogelijkheden om te starten vanuit een WW uitkering

 

Als aanvulling op dit uitstekende advies: Het is heel belangrijk eerst te overleggen met het Uwv, want als je aan het werkt gaat uit een nieuwe onderneming voordat e.e.a voor de WW-uitkering goed geregeld is, loop het het risico dat de uitkering volledig wordt gekort, terwijl er anders mogelijkheden zijn de nieuwe onderneming eerst op te starten met behoud van (een deel) van de uitkering.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Wellicht voor mij dezelfde situatie, per 1 jan of 1 feb , maar heb een eenmanszaak en dat al vele jaren naast dus baan van 40 uur.

 

Mijn boekhouder denkt dat als dat ontslag feit is, ik met mijn bijverdiensten 1 op 1 op ww gekort wordt wat eerst niet zo was. Er zou dan een flex bv kunnen komen met partner als directeur.

 

Bijverdienste die u al had toen u werkloos werd. Het kan zijn dat u - voordat u werkloos werd - twee banen combineerde of naast een baan werkzaam was als zelfstandige. Als u dan werkloos wordt van een baan, tellen de verdiensten van de andere baan of het werk als zelfstandige niet mee. Maar let op: Als u daarna meer gaat werken in de andere baan of meer gaat werken als zelfstandige heeft dat wel weer gevolgen voor uw WW-uitkering.

 

Ik ga dan dus andere baan zoeken (40 uur), maar mijn bijverdienste, wat gebeurd daar mee, einde jaar verrekend met ww?

Link naar reactie
  • 0

Wellicht voor mij dezelfde situatie, per 1 jan of 1 feb , maar heb een eenmanszaak en dat al vele jaren naast dus baan van 40 uur.

 

Mijn boekhouder denkt dat als dat ontslag feit is, ik met mijn bijverdiensten 1 op 1 op ww gekort wordt wat eerst niet zo was. Er zou dan een flex bv kunnen komen met partner als directeur.

 

Bijverdienste die u al had toen u werkloos werd. Het kan zijn dat u - voordat u werkloos werd - twee banen combineerde of naast een baan werkzaam was als zelfstandige. Als u dan werkloos wordt van een baan, tellen de verdiensten van de andere baan of het werk als zelfstandige niet mee. Maar let op: Als u daarna meer gaat werken in de andere baan of meer gaat werken als zelfstandige heeft dat wel weer gevolgen voor uw WW-uitkering.

 

Ik ga dan dus andere baan zoeken (40 uur), maar mijn bijverdienste, wat gebeurd daar mee, einde jaar verrekend met ww?

 

Als de overige inkomsten, dus ook die uit een eigen eenmanszaak, bestaan worden deze niet gekort op een WW. MAAR let op dat de werkzaamheden uit eigen onderneming, ook niet in uren, mogen worden verhoogd t.o.v. de de eerdere situatie. Want dan wordt er zeker gekort. Dit zal je zelf moeten kunnen aantonen. Het gaat hierbij dus om uren en inkomsten, welke vaak aan elkaar verbonden zijn. daarnaast dien je uiteraard voor in dit geval 40 uur beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt.

succes en sterkte

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.