• 0

Ondernemersvragen voor een kleine ondernemer met een vaste baan

Sinds kort sta ik ingeschreven bij de kvk als ondernemer. Ook heb ik een BTW nummer.

 

Hiernaast heb ik mijn vaste baan.

 

Voor mijn ondernemersvragen heb ik al heel wat gegoogeld en kwam vaak uit op dit forum.

 

Nu zit ik in de volgende situatie;

 

Voor wat klussen moet ik facturen sturen naar mijn opdrachtgevers. Als VAR verklaring heb ik VAR overig werk.

Ook heb ik afgesproken dat ik een kilometervergoeding krijg.

 

Nu mijn vraag;

Het bedrag wat ik vraag voor de kilometervergoeding moet ik dat ook belasten met BTW?

Ik heb het nu zo gedaan met voorbeeldbedragen;

 

Afgesproken bedrag klus € 50,-

Kilometervergoeding € 20,-

 

Totaal € 70,-

BTW 21% € 14.70

 

Te betalen € 84.70

 

Klopt dit?

 

Nog een vraag;

 

Mag ik de reiskosten ook nog aftrekken van mijn winst? ( aantal km x 0.19)

 

Nog een vraag;

 

Naast mijn verstuurde facturen heb ik ook facturen om mijn werkzaamheden uit te voeren.

Dit trek ik van mijn winst af. Mag dit?

 

Nog een vraag;

 

De BTW die ik moet afdragen verreken ik met de BTW die ik terugkrijg. Tot nu toe hou ik een bedrag over van 180 euro te betalen. Nu las ik iets over de KOR. Kom ik hiervoor ook in aanmerking. Ik ben namelijk een erg kleine ondernemer en doe het voor de hobby. De BTW die ik dan niet hoef te betalen ( 180) moet ik dan wel bij mijn winst optellen las ik.

Als voorbeeld;

Af te dragen BTW; 250. Omzet is dus 1190

Voorbelasting; 70. Kosten zijn dus 333 ( belaste kosten)

 

Af te dragen BTW; 180

KOR; 180

 

Te betalen; 0

 

Mijn resultaat;

Omzet; 1190

Belaste kosten 333+km vergoeding; 100*0.19= 19 = 352

 

Resultaat; 1190- 352= 838

KOR: 180

 

Bedrag waar I.B. over betaald moet worden; 1018.

 

Is dit juist?

 

Nog een vraag;

 

Omdat ik dit als hobby naast mijn werk doe moet ik dit waarschijnlijk aangeven als bijverdiensten in de aangifte I.B.

Ik ga er vanuit dat ik gewoon een particuliere aangifte krijg.

Moet ik dit bedrag ( 1018) dan aangeven bij inkomsten uit overig werk?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

vraag 1: ja

vraag 2: ja, boeken als a) kilometervergoeding (kilometers x 0,19 cent)

@ privestorting

 

b) kilometervergoeding

@bank (als je het aan jezelf uitbetaald)

vraag 3: ja

vraag 4: ja

vraag 5: inkomsten opgeven in particuliere aangifte bij: box1 andere inkomsten -> inkomsten uit overig werk.

het resultaat (1.018,00 wordt gesplitst verkregen door: opbrengsten overig werk: omzet 1.190,00

KOR 180,00 +

 

aftrekbare kosten kosten 333,00 -

kilometervergoeding 19,00 -

 

inkomsten overig werk 1.018,00

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Volledig eens met de voorgaande antwoorden. Maar in je eerste mail geef je aan dat je een VAR overige werkzaamheden hebt (die dus verder geen enkele zekerheid biedt), maar verderop geef je aan dat het het als hobby doet.

voor een hobby heb je geen VAR verklaring nodig en is zelfs de vraag of er sprake is van inkomsten uit arbeid (ik kan dat uiteraard zo niet beoordelen). Bij "arbeid, goed kijken of er toch geen sprake is van een dienstbetrekking.

Lijkt mij toch zaak om hier eens naar te kijken.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Volledig eens met de voorgaande antwoorden. Maar in je eerste mail geef je aan dat je een VAR overige werkzaamheden hebt (die dus verder geen enkele zekerheid biedt), maar verderop geef je aan dat het het als hobby doet.

voor een hobby heb je geen VAR verklaring nodig en is zelfs de vraag of er sprake is van inkomsten uit arbeid (ik kan dat uiteraard zo niet beoordelen). Bij "arbeid, goed kijken of er toch geen sprake is van een dienstbetrekking.

Lijkt mij toch zaak om hier eens naar te kijken.

 

Het kan best zo zijn dat je wel aangemerkt wordt als ondernemer voor de BTW, maar niet als Ondernemer voor de inkomstenbelasting. Toen ik begon naast mijn werk werd mij dat verteld, en in beide gevallen had ik wel een VAR verklaring nodig. Uiteindelijk wel als ondernemer aangifte gedaan destijds.

 

Ondernemer voor de BTW

Ondernemer voor de inkomstenbelasting

 

 

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar in je eerste mail geef je aan dat je een VAR overige werkzaamheden hebt (die dus verder geen enkele zekerheid biedt), maar verderop geef je aan dat het het als hobby doet.

voor een hobby heb je geen VAR verklaring nodig en is zelfs de vraag of er sprake is van inkomsten uit arbeid (ik kan dat uiteraard zo niet beoordelen). Bij "arbeid, goed kijken of er toch geen sprake is van een dienstbetrekking.

 

 

Hoi Frelo

 

TS maakt 1.018 euro als resultaat voor de IB dus het zal geen hobby zijn en dat er arbeid in het spel is lijkt me evident. Dat maakt de VAR, mits op verzoek van zijn opdrachtgever, wedegelijk van belang.

 

Of er sprake is van een dienstbetrekking kan alleen TS aangeven (wel scherp van je)

 

Dus TS (Gal80): om hoeveel opdrachtgevers gaat het en wat doe je voor ze?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar in je eerste mail geef je aan dat je een VAR overige werkzaamheden hebt (die dus verder geen enkele zekerheid biedt), maar verderop geef je aan dat het het als hobby doet.

voor een hobby heb je geen VAR verklaring nodig en is zelfs de vraag of er sprake is van inkomsten uit arbeid (ik kan dat uiteraard zo niet beoordelen). Bij "arbeid, goed kijken of er toch geen sprake is van een dienstbetrekking.

 

 

Hoi Frelo

 

TS maakt 1.018 euro als resultaat voor de IB dus het zal geen hobby zijn en dat er arbeid in het spel is lijkt me evident. Dat maakt de VAR, mits op verzoek van zijn opdrachtgever, wedegelijk van belang.

 

Of er sprake is van een dienstbetrekking kan alleen TS aangeven (wel scherp van je)

 

Dus TS (Gal80): om hoeveel opdrachtgevers gaat het en wat doe je voor ze?

 

groet

Joost

 

Joost, op zich ben ik dit met je eens, waar het mij om ging is dat in ieder geval voor "de ondernemer zelf" het natuurlijk wel duidelijk moet zijn of hij e.e.a. ziet als hobby of als onderneming of als overige inkomsten. En als het als hobby wordt gezien is de VAR m.i. niet meer relevant. Bedankt in ieder geval voor de aanvulling"

Groet Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.