• 0

Reserves opbouwen in maatschap

Hallo,

 

Binnenkort wil ik met een mede-ondernemer een maatschap starten. Wij zijn van plan om de winstverdeling op 50-50 te houden.

Echter, lijkt het ons verstandig om een reserve op te bouwen in de maatschap.

Ik heb ergens (weet niet meer waar) gelezen dat dat in een maatschap niet kan en dat lijkt me vreemd.

 

Het concrete plan is een winstuitkering van 40% aan beide maten en 20% niet uitkeren en als reserve voor de maatschap te gebruiken voor als het nodig is. Mag dit wel of mag dit niet?

 

En indien het mag, hoe zit dat dan met de belasting? Moet over de 20% dan wel of geen inkomstenbelasting over betaald worden?

 

Ik hoop dat jullie mij dit voor mij kunnen verduidelijken.

 

Groet,

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor deze toelichting.

 

De maatschap wordt gekozen omdat we een vrij beroep uitoefenen en de risico's/aansprakelijkheid beperkt.

 

Ik vraag me toch nog af: als ik geld reserveer - op een grootboek - dan is dat toch geen winstuitkering en dan lijkt me dat er geen inkomstenbelasting over betaald hoeft te worden.

 

Ik zal het overigens wel verkeerd zien.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me toch nog af: als ik geld reserveer - op een grootboek - dan is dat toch geen winstuitkering en dan lijkt me dat er geen inkomstenbelasting over betaald hoeft te worden.

Je betaalt geen belasting over winstuitkeringen (dat noemen we onttrekkingen), maar over winst. Een maatschap is fiscaal transparant, wat inhoudt dat de resultaten van die maatschap rechtstreeks bij de maten in aanmerking worden genomen. Dat de winst in de maatschap blijft, maakt dus niet uit: het is nog steeds winst.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.