Binnenkort wil ik met een mede-ondernemer een maatschap starten. Wij zijn van plan om de winstverdeling op 50-50 te houden.
Echter, lijkt het ons verstandig om een reserve op te bouwen in de maatschap.
Ik heb ergens (weet niet meer waar) gelezen dat dat in een maatschap niet kan en dat lijkt me vreemd.
Het concrete plan is een winstuitkering van 40% aan beide maten en 20% niet uitkeren en als reserve voor de maatschap te gebruiken voor als het nodig is. Mag dit wel of mag dit niet?
En indien het mag, hoe zit dat dan met de belasting? Moet over de 20% dan wel of geen inkomstenbelasting over betaald worden?
Ik hoop dat jullie mij dit voor mij kunnen verduidelijken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Michael Albers
Michael Albers
Hallo,
Binnenkort wil ik met een mede-ondernemer een maatschap starten. Wij zijn van plan om de winstverdeling op 50-50 te houden.
Echter, lijkt het ons verstandig om een reserve op te bouwen in de maatschap.
Ik heb ergens (weet niet meer waar) gelezen dat dat in een maatschap niet kan en dat lijkt me vreemd.
Het concrete plan is een winstuitkering van 40% aan beide maten en 20% niet uitkeren en als reserve voor de maatschap te gebruiken voor als het nodig is. Mag dit wel of mag dit niet?
En indien het mag, hoe zit dat dan met de belasting? Moet over de 20% dan wel of geen inkomstenbelasting over betaald worden?
Ik hoop dat jullie mij dit voor mij kunnen verduidelijken.
Groet,
Michael
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39548-reserves-opbouwen-in-maatschap/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag