• 0

privegebruik auto van de zaak

Ik heb een auto van de zaak, ouder dan 15 jaar. 35% bijtelling dus.

Geld dan de aankoopwaarde, of de dagwaarde zoals ik die kan vinden op diverse sites op internet? Of mag ik dat zelf kiezen?

Verder, ik heb begrepen dat ik KM administratie moet bijhouden.

Maak ik nou aan de hand van die km administratie op voor welk deel ik prive werd gereden, en moet ik dan aan de hand daarvan bepalen hoeveel brandstof ik zelf dien te betalen en hoeveel ten laste van de eenmanszaak?

Als dat zo is, houd het daar dan op, of dien ik andere kosten ook nog te verdelen in prive en zakelijk, zoals onderhoud, en of verzekeringen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Enerva,

 

Voor auto’s van 15 jaar en ouder geldt de dagwaarde van de auto voor de bepaling van de bijtelling. Als er een bijtelling is, is een rittenadministratie niet meer nodig. Zonder bijtelling mag je met een rittenadministratie tot 500 kilometer privé op jaarbasis rijden.

 

Ook zijn alle autokosten aftrekbaar als er een bijtelling is. Daarbij horen de kosten die privé met de auto worden gemaakt.

 

Anoek

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Anouk,

 

Alsnog twijfel vanwege hetgeen ik hier lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/uw_eigen_auto_wordt_een_auto_van_uw_onderneming

 

Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen. Voortaan zijn de kosten voor de auto voor rekening van uw onderneming. Deze autokosten kunt u van de opbrengsten aftrekken. Houd daarbij rekening met uw privégebruik van de auto.

 

Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, kunt u de btw die u hebt betaald bij de aanschaf van de auto, niet alsnog als voorbelasting aftrekken. U had de auto immers al aangeschaft voordat u uw onderneming begon. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal verreden kilometers op jaarbasis.

 

Er staat toch: " Houd daarbij rekening met uw privégebruik van de auto"

Zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar reactie
  • 0

nu ik ook dit zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/privegebruik_bedrijfsauto/

 

Hier staat:

 

Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het 'privégebruik van de auto van uw onderneming' genoemd. Dit privégebruik moet u met de autokosten van uw onderneming verrekenen. Ook voor de btw moet u rekening houden met het privégebruik van de auto.

 

Dat staat haaks op de stelling dat alle kosten, ook privé, aftrekbaar zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die bijtelling is duidelijk, maar kwam na het stellen van mijn vraag toch op de site van BD tegen dat ik wel degelijk prive gebruik moet verrekenen, dus ik hoor de hele tijd twee verschillende dingen:

 

 

1 je hebt te maken met bijtelling, daar zit alles in, en je rijdt dus zonder km administratie prive, zonder dat je dat moet verrekenen, en je hebt dus geen km administratie meer nodig (webcare team BD)

2 Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het 'privégebruik van de auto van uw onderneming' genoemd. Dit privégebruik moet u met de autokosten van uw onderneming verrekenen. Ook voor de btw moet u rekening houden met het privégebruik van de auto. (site BD)

 

Bij dat laatste heb je dus wel km administratie nodig lijkt mij

 

Twee hele verschillende meningen dus

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast blijf ik zitten met de volgende vragen.

 

Begin dit jaar bestelwagen gekocht van 400 euro, heb deze gewoon geboekt onder kleine aanschaffingen, heeft het natuurlijk niet lang gedaan :-). De dag waarde van een dergelijk wagentje blijkt dus hoger te zijn, neem aan dat voor de bijtelling ik te maken heb met de dag waarde?

 

Inmiddels is dat wagentje van de weg af, en heb ik een auto gekocht van 500 euro, die is prive.

Aangezien deze wagen 2 januari 15 jaar oud is, lijkt het mij gunstig deze van prive naar bedrijf te laten gaan, ik neem aan dat ik dan te maken krijg met 35% bijtelling van de dagwaarde, deze is 1500, zie ik op internet

Als ik dit al goed heb is nu mijn volgende vraag.

Deze auto gaat dus van privé naar bedrijf, maar voor welke waarde wordt de aanschaf dan geboekt, de aanschafwaarde (500 euro) of de dagwaarde (1500 euro)

 

Kan mij voorstellen dat daar regels voor zijn, omdat men anders naar gelang met prijzen kan manipuleren, ik wil wil weten hoe het volgens de regels moet.

Link naar reactie
  • 0

'privégebruik van de auto van uw onderneming'

Dit is de bijtelling.

 

De kosten vergelijk je met hoogte van de bijtelling.

De bijtelling wordt beperkt door de (zakelijke) autokosten. autokosten = kosten + afschrijving.

 

In de boekhouding is de bijtelling een vermindering van de (zakelijke) autokosten ten gunste van prive opname.

[prive aan autokosten].

Deze vermindering kan dus niet meer zijn dan de autokosten.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.