• 0

Factuur maken en kasboek

Beste mede-ondernemers en mede-forummers,

 

Het is als beginnend ondernemer zeer mooi om een dergelijk forum als deze tegen te komen waar kennis wordt gedeeld en men elkaar wilt helpen.

 

Ik ben onlangs begonnen met een autobedrijf (op kleine schaal, 5 a 10 auto's per maand) en loop tegen een aantal zaken aan. Ik heb geen boekhouder ingeschakeld vanwege het feit dat het op kleine schaal is en ik probeer zelf de boekhouding te doen.

 

Ik koop zowel van particulieren als ondernemers in. De auto's zijn tweedehands auto's en 99% marge auto's. Inkoop van particulieren stel ik een inkoopverklaring op met alle vereisten zoals vermeld op belastingdienst.nl . Ondernemers verstrekken mij een factuur. De inkoop verloopt dus zonder problemen.

 

Ik zit echter een beetje met de verkoop. Ik verkoop 99% aan particulieren. Op basis van de wet hoef ik dus geen factuur op te maken (zolang de particulier er niet om verzoekt). Als ik dan toch een factuur opmaak voor een particulier dan hoef ik niet te vodoen aan de factureringseisen. Ik heb tot nu toe dan ook maar een paar facturen hoeven te maken, omdat ik af en toe ook aan een ondernemer verkoop. Mijn vraag is nu als volgt: de verkopen die ik aan de particulieren heb gedaan, hoef ik dus alleen in te boeken in mijn kasboek? Moeten er bepaalde specificatie vermeld worden in het kasboek? Als de betaling via de bank is gegaan, dan hoef ik helemaal niets te doen. Is deze denkwijze correct? Kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit met verkopen aan particulieren en factureren? Moet ik voldoen aan de factuureisen indien een particulier vraagt om een factuur?

 

Ik heb de forum lang doorgelezen, maar kan niet specifiek een antwoord vinden op mijn vraag. Uiteindelijk heb ik besloten om lid te worden. Hopelijk zal ik via deze forum meer kennis vergaren en meelezen op diverse topics.

 

Alvast dank,

Anton Haaksbergen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Anton,

 

Hoewel ik niet direct een antwoord heb op je vraag, is mijn mening dat het verstandig is om voor het eerste jaar als ondernemer sowieso een boekhouder in te schakelen. Hij of zij kan je helpen met kennis en kunde om je administratie goed op te zetten. Na één jaar kun je er dan voor kiezen om dit zelf over te nemen om de kosten te drukken. Een goed opgezette administratie scheelt je mogelijk geld en tijd.

 

Zelf de boekhouding doen zonder boekhoud en/of fiscale achtergrond is in mijn ogen penny wise, pound foolish.

 

Succes met je autobedrijf!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je je facturen niet laten voldoen aan de eisen, is eenmalig opzetten en kun je telkens weer gebruiken ? Lijkt me niet teveel moeite en voor jezelf is het ook net zo handig.

 

Vraag me trouwens wel af, als je geen factuur maakt heb je toch wel iets van een koopovereenkomst oid opgesteld waarin de prijs en dergelijke staat, daarvan zou je een kopietje kunnen maken voor in je kasboek. En je kasboek moet wel te doorgronden zijn door de belastingdienst, een omschrijving zou dus wel handig zijn. Merk, type en kenteken erbij vermelden lijkt me toch niet al te moeilijk.

 

Ik neen aan dat je gebruik maakt van de margeregeling, daar heb ik niet zo heel veel kennis van, maar je zult toch een en ander bij moeten houden.

Link naar reactie
  • 0

dag a.haaksbergen

 

Bij de inkoop en verkoop van gebruikte auto's van en aan particulieren kom je in de margeregeling terecht.

Simpel gezegd: je zet geen BTW op de factuur, maar de toevoeging "margeregeling".

Je draagt BTW af over het verschil tussen je inkoopprijs en je verkoopprijs, evt per tijdvak (globalisatieregeling).

 

BD site heeft er een goede uiteenzettting over:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margeregeling

 

Dat moet je administratief scheiden van de inkoop en verkoop van en aan ondernemers omdat daarvoor de margeregeling niet van toepassing is!

 

Klik ook zeker door in de linker kantlijn naar de volgende onderdelen van de margeregeling. Daarbij: áls je een factuur uitschrijft, moet die voldoen aan de eisen.

 

Als een auto contant betaald wordt, moet de verkoopopbrengst in je kasboek komen. Noteer in elk geval het kenteken en de meldcode zodat traceerbaar is om welke auto het gaat.

 

Als een auto per bank betaald wordt, vraag de klant dan om bij de betaling het kenteken en de meldcode op te geven als betalingskenmerk.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de reacties.

 

Quote van Joost:

Dat moet je administratief scheiden van de inkoop en verkoop van en aan ondernemers omdat daarvoor de margeregeling niet van toepassing is!

 

Ik kan dit nergens terugvinden Joost. Naar mijn weten is de margeregeling voor iedereen van toepassing als het gaat om een auto die ik van een particulier heb ingekocht waarbij de BTW niet als voorbelasting in aftrek is gebracht. Als ik deze auto doorverkoop -ongeacht of het wordt verkocht aan een particulier of ondernemer- mag ik de margeregeling toepassen. Bij verkoop aan een ondernemer moet ik een factuur opstellen. Bij een particulier hoeft dit niet, tenzij om een factuur door deze particulier wordt gevraagd. Bij verkoop aan een particulier noteer ik het ontvangen bedrag in mijn kasboek met kenteken en meldcode als omschrijving indien het een contante verkoop betreft ongeacht of er een factuur is opgemaakt of niet.

 

Klopt deze informatie?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen een gelukkig en gezond 2013 toegewenst!

 

Begrijp ik nu goed dat ik voor particulieren geen facturen hoef op te maken op het moment van verkoop en ook niet achteraf, tenzij door de particulier erom wordt gevraagd. Enkel vermelden ontvangst in kasboek met kenteken en meldcode indien de betaling contant heeft plaatsgevonden.

 

En als ik ervoor kies om een factuur op te stellen, ook al vraagt de particulier hier niet om, moet ik dan voldoen aan alle factuurvereisten. Dus bijvoorbeeld NAW gegevens van de particulier? Of mag ik ook een factuur zonder naam opstellen (hiermee bedoel ik NAW gegevens van de particulier)?

Link naar reactie
  • 0

Het is een geheel van factoren die meetellen.

 

Je moet een deugdelijke administratie hebben en als je de administratie niet zelf bijhoud dan moet iemand kunnen zien hoe je iets verkocht hebt. Doe je het zelf, dan kan je heel makkelijk een factuurtje maken met BTW verlegd in je pakket en als de klant het wil kun je hem printen of emailen. Wil die niets, dan geef je niets, maar staat het wel al meteen geregistreerd.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord. Het gaat mij om het afgelopen jaar. Vandaar dat ik het vraag. Ik kan moeilijk achteraf nog facturen opstellen. Maar zoals ik het begrijp ben ik dus niet verplicht. Enkel de vermelding in mijn kasboek met kenteken en meldcode is voldoende. Want dit heb ik altijd gedaan. Is dit juist geweest?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.