• 0

WW: werkzaamheden als zzp-er wel of niet onderbrengen binnen eigen bedrijf?

Beste mensen,

 

Ik heb een kleine onderneming, en daarnaast had ik een baan in de non-profit sector. Sinds augustus ben ik wegens bezuiningen in de sector ontslagen en geniet ik een ww uitkering. Mijn bedrijfje had ik al een half jaar voordat ik ontslagen werd, dus dat heeft in principe geen invloed op de ww-regeling.

 

De stichting waarvoor ik werkte heeft gevraagd of ik vanaf januari een paar uur per week als zzp weer enkele van mijn oude werkzaamheden op zou willen vatten. Een bestuurslid van die stichting heeft mij geadviseerd om die werkzaamheden binnen mijn bedrijfje onder te brengen. Mijzelf lijkt dat eigenlijk vrij onlogisch, om twee redenen.

 

1. De inhoud van de werkzaamheden ligt niet in het verlengde van wat ik doe binnen mijn onderneming. Het gaat om financieel-administratieve taken, terwijl ik in mijn onderneming bezig ben met de productie en verkoop van 3D modellen.

 

2. Mijn recht op ww is opgebouwd door mijn baan bij betreffende werkgever plus het voorgaande arbeidsverleden. Als ik nu als zzp-er aan de slag ga, zouden die uren dus in mindering moeten worden gebracht op mijn ww-uitkering, omdat ik dan voor die uren weer werk heb.

 

Het lijkt mij dus logischer om de werkzaamheden niet binnen mijn bedrijf onder te brengen. Maar hoe kan ik nu het beste handelen? Moet ik om als zzp-er bij mijn ex-werkgever weer aan de slag te kunnen dan een tweede bedrijfje oprichten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me logisch dat als je hetzelfde werk uit gaat voeren, dat je dan niet meer volledig in de WW moet zitten.

 

Als je vorige werkgever je nu weer inhuurt voor hetzelfde werk, kan de Belastingdienst het zien als verkapt dienstverband.

 

Je kunt je bestaande bedrijf ook uitbreiden met activiteiten en handelsnamen. Gewoon aan de balie van de KvK, kost niets. Als het een eenmanszaak is kun je met dezelfde administratie en BTW nummer volstaan, maar je kunt ook apart administreren en een apart BTW nummer aanvragen.

 

Let op dat je als ZZP'er niet hetzelfde uurtarief hanteert als dat je kreeg in loondienst. Dan is dat voor de stichting wel heel voordelig en voor jou niet, omdat jij dan de werkgeverslasten en risico's draagt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Of je de extra werkzaamheden nu schaart onder de bestaande onderneming of als nieuwe activiteiten kwalificeert, maakt niet uit. In beide gevallen zal het gaan om een uitbreiding van de bestede uren, welke uren je dan niet meer beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en dus invloed kunnen hebben op de WW-uitkering.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.