• 0

BTW nummer leverancier verplicht op factuur (verlegde btw)?

Het lukt me niet om het antwoord te vinden op deze simpele vraag: op de factuur van een leverancier, uit een ander EU land, staat wel mijn btw nummer, maar niet die van hun. Het lijkt me dat dit wel verplicht is.

 

Daarnaast staat op de factuur exempt from VAT is dit de juiste term die er op moet bij verlegde btw?

 

Als het niet goed is, dan vraag ik natuurlijk een nieuwe factuur. Maar wat als ik die niet krijg? Moet ik dan btw afdragen die ik vervolgens niet terug kan krijgen?

 

Bedankt,

Katrien

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De btw nrs van beide partijen moeten op de facturen staan.. OP de site van de belastingdienst vind je die informatie, voor goederen en diensten gelden aparte (extra) eisen

 

 

Exempt of VAT betekent vrijgesteld van BTW dus dat is niet de juiste term als het om verlegde btw gaat.

 

De juiste term voor "btw verlegd" is "reverse charge"

 

Kortom ik denk dat het een nieuwe factuur word. Om wat voor goederen of diensten gaat het?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om goederen waar (in Nederland) 21% voor geldt. Het is een relatief laag bedrag, was ook om uit te proberen.

 

Ik ga natuurlijk wel om een nieuwe factuur vragen, maar ik heb een voorgevoel dat ik die niet ga krijgen. Ik heb al meerdere keren fouten op facturen (of achteraf helemaal geen factuur) gehad en geen enkel bedrijf wil dat horen van een net beginnend, pieterpeuterig klein eenmanszaakje.

 

Wat als ik dus geen nieuwe factuur krijg?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tobias,

 

Bedoel je als de factuur onjuist is?

 

En waarom is het buiten de btw-aangifte laten geen probleem?

Omdat het aangeven van verlegde btw eigenlijk alleen formaliteit is?

 

En omdat zij een fout maken die eigenlijk alleen hun probleem is (omdat zij nu niet aan hun belastingdienst kunnen bewijzen dat ze de btw terecht niet in rekening gebracht hebben)?

 

 

bedankt,

Katrien

Link naar reactie
  • 0

Hallo Katrien,

 

Als de originele factuur klopt en de levering terecht is vrijgesteld van btw, dan hoef je de factuur niet mee te nemen in je aangifte omzetbelasting.

 

Staat er onterecht op de factuur dat de levering is vrijgesteld van btw? En gaat het om een met btw belaste levering door een ondernemer uit een ander EU-land? Dan moet je de btw wel opgeven in rubriek 4b, maar mag je de btw niet aftrekken in rubriek 5b. De factuur voldoet dan namelijk niet aan de wettelijke eisen. Neem in dit geval contact op met de leverancier om te vragen om een nieuwe factuur.

 

Tobias

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu nog een paar andere facturen gecheckt, van binnen de EU leveranciers, en ik heb er nog twee waar niet de term reverse charge op staat. In beide gevallen is er gewoon 0% btw gerekend, (maar zij hebben tenminste wel hun btw-nummer vermeld).

 

Het gaat om twee grote bedrijven, waarvan ik echt niet de enige Nederlandse / Europese afnemer ben. Sterker nog: je vindt hun producten in grote Nederlandse winkelketens.

 

Hebben die grote winkelketens nou hun administratie niet op orde, of is die term toch niet verplicht? Er staat in deze twee gevallen uberhaupt geen term vermeld trouwens.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Omdat het een levering van goederen betreft zie je de term "btw verlegd" oftewel "reverse charge" niet op de factuur. "Reverse charge" of "btw verlegd" wordt alleen gebruikt bij diensten. Voor het leveren van goederen wordt het 0% tarief (intracommunautaire levering) op de factuur vermeld. Lees meer over de regelgeving op "Factureren als u zakendoet met anderen EU-landen".

 

Tobias

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Kon me ook al niet voorstellen dat ik een verkeerde factuur zou krijgen van zulke bedrijven.

 

Maar de leverancier waar dit topic oorspronkelijk over ging, moet ik dus vragen om een factuur waar hun btw nummer op staat en alleen 0% tarief? Of mag dat exempt vat wel blijven staan? Het maakt het voor mij nl wel lastig om in een vreemde taal in discussie te gaan over wat de eisen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

hmm, ik geloof dat ik iets te veel diensten facturen heb laten corrigeren, sorry voor de verwarring over reverse charge..

 

de term exempt VAT betekent echter weer vrijgesteld van BTW zoals bijvoorbeeld verzekeringen dat is dus weer iets anders als 0% btw

 

deze keer een linkje van de engelse belastingdienst (HM Revenue & Customs) over The difference between Exempt and Zero-rated

zo heb je een uitleg in de Engelse taal over de Engelse termen. b

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.