• 0

Auteursrecht afbeelding

Beste Higherlevel gebruikers,

 

Ik heb een vraag over auteursrecht..

Een jaartje terug heb ik een afbeelding (gefotoshopped) op een bepaalde website gevonden en gedownload.

Nu is het zo dat ik deze afbeelding wil gebruiken voor mijn webshop.

 

Ik kan de auteur van de afbeelding niet achterhalen en vroeg mij dus af hoe ik dit kan doen.

Als ik de auteur alsnog niet kan achterhalen, en toch de afbeelding gebruik, wat kunnen voor mij daarvan de consequenties zijn?

 

Bedankt voor het lezen

David Dol

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mailtje sturen naar de oorspronkelijke website? Misschien weet hij het, of heeft die zelf de rechten erop.

 

Als je het toch gebruikt en de rechthebbende komt erachter dan kun je gemaand worden de alsnog ervoor te betalen. Bepaalde bedrijven zijn hier wel actief mee bezig.

 

Misschien kun je een soortgelijke foto bemachtigen op shutterstock.com of een soortgelijke site, dan weet je het zeker.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb via google een aantal andere 'wallpaper' sites gevonden die deze afbeeling gratis aanbieden.. Betekend dit dan dat ik hem ook voor commercieel gebruik kan gebruiken?

 

Nee, dat anderen iets doen wil niet zeggen dat het mag. Dat probeer ik mijn kinderen ook nog steeds te leren ("ja, maar hij deed het ook!").

 

Met TinEye Reverse Image Search kun je proberen de bron op te sporen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Met Google zoeken is nog veel makkelijker en geeft meer en betere resultaten:

1. Ga naar Google en klik op afbeeldingen

2. sleep je afbeelding vanuit de verkenner naar het Google zoekvak, je krijgt dan de tekst "Zet hier je afbeelding neer"

3. Laat de muis los en aanschouw het resultaat

 

Kun je dan nog niet de rechthebbende vinden, dan kun je contact opnemen met Stichting Fotoanoniem. Daar kun je een "licentie" afnemen zodat jij de foto commercieel kunt gebruiken. Stichting FotoAnoniem vrijwaard je dan van eventuele auteursrechtelijke aanspraken. Overigens is de Stichting onderdeel van de Fotografenfederatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.