• 0

Woonachtig in buitenland, wel nog ingeschreven in GBA Nederland

Situatie is als volgt:

 

Geheel 2011 woonachtig in Engeland maar persoon is ingeschreven blijven staan in het GBA van een Nederlandse gemeente (ivm nederlandse verzekering willen behouden). In het buitenland is inkomen ontvangen van werkgever plus eigen onderneming en daar is in het buitenland ook belasting over betaald. Dient en zo ja hoe, dit opgegeven te worden bij de Nederlandse belastingaangifte 2011?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben een Jurist, geen fiscalist.Voor dat soort zaken geef ik dan ook geen professioneel advies. Het is iets dat een maat aan me vroeg die nu met z'n aangifte bezig is. Ik vertelde hem dat ik wel een goed forum wist waar ik veel raadzame informatie heb gevonden. Vandaar dat ik deze vraag hier stel.

Link naar reactie
  • 0

Inschrijving in de GBA is niet doorslaggevend met betrekking tot de vaststelling van de fiscale woonplaats, het is slechts een indicatie. Ik weet niet om welke verzekering het gaat, maar voor veel verzekeringen geldt ook de feitelijke woonplaats als doorslaggevend...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als het om de zorgverzekering gaat: als iemand zowel woont in het buitenland als zijn inkomen krijgt uit het buitenland, denk ik dat hij onterecht verzekerd is in Nederland. Je kunt dan wellicht met terugwerkende kracht de premie terugvragen, of per direct de zorgverzekering laten stoppen, als je wilt. Misschien komt niemand er achter als je het niet doet

 

En voor je inkomstenbelastingaangifte kun je gewoon aangeven dat je (een deel van) je inkomen uit het buitenland haalt (en daar al belasting op geheven is?)?

Link naar reactie
  • 0

Geheel 2011 woonachtig in Engeland maar persoon is ingeschreven blijven staan in het GBA van een Nederlandse gemeente (ivm nederlandse verzekering willen behouden).

 

Dat mag niet. Wanneer je verwacht minstens 8 maanden van een jaar in het buitenland te verblijven, moet je je verplicht uitschrijven. Je hoeft trouwens niet perse in een ander land weer in te schrijven, tenzij het betreffende land dat eist. Uitschrijven betekent trouwens niet dat je je paspoort in moet leveren, je blijft gewoon Nederlander. Ook na uitschrijving kun je voor AOW en ANW vrijwillig verzekerd blijven via de SVB

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het mag niet. Maar het kan wel. Er is voor zover ik weet geen controle op, en er staan voor zover ik weet geen sancties op. En je kunt ook niet altijd in de toekomst kijken.

 

Uit de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

art. 68:1 De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.

art. 147: 1 Overtreding van de artikelen 65, 66, 67, vijfde lid, 68, 69, 70, 71, 72, 75 en 76 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

 

Je kunt niet alles voorzien, maar uit het bericht van TS lijkt het een bewuste overtreding ivm verzekering.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

die vriend, maat, buurman kan en mag zich in een Nederlandse gemeente inschrijven met een briefadres. Deze aanvraag kan je (hij) doen door een formulier in te vullen met een omschrijving van de situatie en de verwachte situatie.

 

Daarna zal de zorgverzekering een soort gelijk formulier sturen, als blijkt (bv uit wat er aangegeven is) dat er reden is om voor de Nederlandse zorgverzekering (verplicht!) 'klant' te zijn is er niets aan de hand, Dan heb je echter wel een legale (dus geen spook) status.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het mag niet. Maar het kan wel. Er is voor zover ik weet geen controle op, en er staan voor zover ik weet geen sancties op. En je kunt ook niet altijd in de toekomst kijken.

 

voor b.v. de AOW er is er wel degelijk een uitwisseling met Pension and Work in Engeland. dit komt wliswaar vaak pas naar voren op het moment dat je je pensioen in Nederland en UK aanvraagt, maar het zal zeker opvallen. In Engeland bouw je het staatpensioen op op baiss van inkomen 9en niet op basis van ingezetene zijn).

Er blijft dus een risico dat je jaren later ineens minder AOW gaat krijgen, zeker als je meerdere jaren in het buitenland hebt grwoond. daarnast is er natuurlijk ook nog de aangifte inkomstenbelasting waarin alle inkomsten wereldwijd moeten worden aanggeven. Ook daar vind (beperkte) uitwisseing plaats.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.