Ga naar inhoud
  • 0

Tijdelijk verbod om beren op de weg te gooien ?

Junior     17 0

Zijn we te zuur in dit land? Is onze nationale PH-waarde in gevaar? Drinken we te veel azijn bij het ontbijt? Te veel zuur in ons desem?

In contact met anderen valt me wel eens op dat we in Nederland vaak uitgaan van het negatieve. Als iemand met een idee komt dan zijn er vaak heel snel negatieve reacties. De positieve blijven vaak uit. Als het niet over de inhoud gaat dan gaat het wel over de vorm. “Er zit een spelfout in!”

 

Uitspraken als: “Zou je dat nou wel doen?” “Ik weet niet waarom, maar het lijkt me gewoon niet zo’n goed idee.” “Interesseert niemand” “Zal niet verkopen.” “Wat moet ik ermee?” zal toch iedereen wel bekend in de oren klinken.

 

Zit het in ons systeem dat we automatisch zo reageren? Waar komt de hang naar negatief toch vandaan? En het lijkt erop dat we steeds somberder aan het worden zijn. En mij maak je me niet wijs dat dit alleen aan de crisis ligt. We zijn al heel lang aan het mopperen, zeuren en klagen. Snijden we elkaar elke ochtend en avond chagrijnig op de snelweg de vangrail in. Is de standaard manier van communiceren bij de bushalte de klaagzang over politiek, de medemens en lichamelijke ongemakken.

 

Het tegenovergestelde en ook niet wenselijke is de Amerikaanse manier. “What a great idea!” “You can do this!” “I don’t know why but you will be succesfull.” Waarbij ik me vaak afvraag of het sociaal onacceptabel zou zijn om daar als een Nederlander op te reageren. Misschien wel? Zoals het hier eigenlijk vreemd is als iemand enthousiast zou roepen: “Dat is een goed idee, dat gaan we doen!”. Blind juichen bij alles wat een ander zegt lijkt me ook niet de juiste manier.

 

Misschien als je het Amerikaanse en Nederlandse nationale gemoedstoestands-DNA in een blender zou doen. En vervolgens daar mensen van zou kleien dat je dan de juiste mix krijgt. Een positief ingesteld, weldenkend mens die op een rationele weloverwogen manier er helemaal voor wil gaan.

 

De enige die vaak nog geloof hebben in eigen kunnen zijn de ondernemers. Die gaan er nog wel eens voor! Ik hoop daar bij te gaan horen met mijn eigen plannen. Maar als land zitten we in een negatieve spiraal waar we uit moeten zien te komen. Zou zo’n negatieve spiraal te veranderen zijn? Door een televisieprogramma of boek? Door een inspirerende leider? Of wordt het tijd dat we anti-depressiva in ons kraanwater gaan doen? Dan maar met zijn allen chemisch blij.

 

De overheid kan ook wel blijven roepen dat we geld moeten gaan uitgeven aan leuke dingen. Dat zal de economie wel helpen. Maar ik vraag me af of we daar een blijer volk van worden. Misschien zijn we na decennia van kopen en nog meer kopen tot de conclusie gekomen dat we daar niet heel veel blijer van worden. Eventjes ben je wel blij met je nieuwe TV. Eventjes... Maar ook uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen langduriger gelukkiger worden van ervaringen met mensen dan van spullen. “De mooiste dingen in het leven zijn vaak geen dingen.” Een prachtige uitspraak.

 

Het lijkt wel hoe rijker we werden, hoe verwender, chagrijniger en zinlozer het bestaan leek. “Is this all there is?”. Je hebt alles en nog meer en toch levert dat geen gelukkig mens op. Misschien is deze periode van crisis weer even een “reset”. Even weer prioriteiten herijken. De echt wezenlijke belangrijke zaken: vriendschap, liefde, warmte, eten & drinken en een dak boven je hoofd. En je dan goed realiseren dat de rest onzin is. Kan leuke onzin zijn. Zoals een nieuwe 42 inch LED flat screen TV met 3D en internetaansluiting ;-). Maar je realiseren dat de vrouw of man, of het kind waarmee je zit te kijken naar dat ding hoger op de lijst staat van dingen die je redt uit een brandend huis.

 

[uTOPIE AAN]

Het lijkt me wel leuk als we nu naar aanleiding van deze column gewoon besluiten een stuk vrolijker te worden. Weer even weten wat belangrijk is. Elkaar op de snelweg de ruimte gunnen bij het ritsen en invoegen. Elkaar wat positiever bijstaan. Niet gelijk allerlei dingen verzinnen waarom iets niet kan, maar eerst eens kijken of het ook wel kan. Kritiek moet ook blijven maar meer in de trant van: “Misschien kan je beter….” dan “het is helemaal niks”. Constructief met elkaar bezig. Elkaar weer het licht in de ogen gunnen. De zon schijnt. Bloemen in je haar…

[uTOPIE UIT]

 

Laten we eens beginnen met een tijdelijk verbod beren op de weg gooien. Zien we daarna wel weer verder.

 


Burgerspeech.nl ....... Maandelijks spreekrecht voor de Burger in de Tweede Kamer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     6,2k 290

Markt--->Concurrentie--->Plan--->Strategie--->Succes/Afgang

 

Voor een veelprater is het geen probleem om andere veelpraters de ruimte te gunnen. Genoeg woorden en frasen voorhanden om je te kunnen onderscheiden. (Strategie) Maar wat heeft een ondernemer aan deze column als een ondernemer vaststelt dat het leger concurrenten met de week groeit en zijn omzet evenredig daalt?

Link naar reactie
  • 0
Junior     17 5

Mijn eerste gedachte hierbij:

 

"mmm .. via een column klagen over het punt dat iedereen zo negatief is."

 

Maar het klopt maar gedeeltelijk. Dit deed me denken aan een recentelijk onderzoek waarbij de Zuid-Amerikanen het gelukkigste zouden zijn. Saillant detail: Nederland staat met 80% boven de US (76%) qua mensen die aangeven gelukkig te zijn in hun leven. Toch net andersom dan in de column omschreven. Misschien is het verschil hierbij de algemene gemoedstoestand en in zakelijke situaties?

 

Zelf denk ik dat het ook interpretatieverschil is. Negatieve dingen blijven veel langer hangen, dan de positieve punten. Ik denk dan ook dat iedereen vooral bij zichzelf moet beginnen. Zelf meer aandacht voor de positieve dingen en wat vaker glimlachen. Die kleine dingen hebben ook al een positief effect op je omgeving. Gesprekken die negatief van toon zijn richting een positieve kant op sturen. Geen verbod eisen, maar vriendelijkheid als levenshouding.


Draaijer Engineering - Technisch ontwerp- & adviesbureau binnen de installatietechniek

 

www.draaijer-engineering.nl

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,7k 95

Waar ik vooral erg moedeloos van word is de dagelijkse berichtgeving van economie trekt aan/valt terug, consument is tevreden/ontevreden, markt trekt aan/valt weer terug, recessie/recessie op zijn retour, crisis dit, crisis dat. Het is echt dagelijkse kost. Als ze daar eens mee zouden ophouden, zouden de mensen ook weer eens wat positiever zijn. Mensen zijn vooral negatief door de negatieve berichtgeving.


Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Legend     22,3k 5 1354

De Britten hebben een uitdrukking over pudding. Ideeën toets je niet door er met iedereen over te praten maar door ze uit te voeren. Zo bewijs je dat de beste stuurlui aan wal staan. Zo leer je je eigen gedachtenvorming aan te scherpen. Wanneer had ik toch gelijk en wanneer had ik wat beter moeten luisteren? Ondernemers hebben maling aan negativiteit. Schud het van je af en toon je gelijk aan.


Lees ook eens de Moscow Times, één van de laatste onafhankelijke media in Rusland (tijdelijk in Amsterdam). 🕊 🕊 🕊

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,2k 355

Beren op de weg zien om ze vervolgens te schieten. Een goede ondernemer ziet zijn idee niet afgeschoten maar ziet in elke tegenwerping een advies of kans om het beter te doen. Elke economische realiteit biedt net zo veel kansen als bedrijgingen. Persoonlijk wil ik daar nog aan toevoegen dat het geen zin heeft om je druk te maken over zaken waar je geen enkele invloed op hebt.

 

Link naar reactie
  • 0
Moderator     8,6k 7 811

Beren op de weg, hobbels en kuilen, ze zijn gewoon functioneel, dus hard nodig! Ik ben het dus eens met de stelling (dus vind ik dat geen utopie) dat je 'niet gelijk allerlei dingen moet verzinnen waarom iets niet kan'. Tegenover de 1001 redenen om maar iets te niet te doen (ook wel de zogenaamde 'ideakillers' genoemd) hoeft er maar 1 te staan die reden geeft waarom iets juist wel zou moeten kunnen! Ik krijg dan ook vaak nekpijn van de in deze context veelvuldig gehanteerde, gevleugelde kreet: "Het kan toch niet zo zijn, dat..."

 

Succes en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,4k 70

Zie ik het goed als deze column deels een reactie is op de discussie n.a.v. de vorige column van de columnist?

 

Als ja, heeft hij die m.i. verkeerd geinterpreteerd. Er werden daar inderdaad beren aangewezen, maar ook o.m. alternatieve sluiproutes en overzichtskaarten.

Link naar reactie
  • 0
Legend     6,2k 290

Emile Ratelband is ook een ondernemer en die zul je nooit op negatief spreken betrappen. Hij verkoopt echter handig zijn "praatje", dus heeft hij daar ook geen enkele reden toe. Positiviteit en peptalk hoort bij zijn "product". De laatste jaren zie je in bepaalde reklames ook een verschuiving naar positiviteit. Met name Tena en verwanten zijn daar sterk in. Maar kijk ook eens naar het reklamefilmpje van de Post.nl. Ze gaan daar een jongedame in opnemen met een kind op de fiets om tussen het post rondbrengen door) vrolijk dat kind op school af te kunnen leveren. De werkelijkheid wordt nooit getoond! De echte postbezorger wordt geknepen op de benodigde tijd voor het rondbrengen en er ligt geen pak sneeuw of ijzel om doorheen te ploeteren met een onstabiele fiets. Het ligt gewoon aan ieders persoonlijke situatie en aan de aard van het product dat hij op de markt brengt.

Link naar reactie
  • 0
Legend     6,2k 290

Alle gekheid op een stokje..... een beetje positief denken kan natuurlijk nét de druppel zijn die je nodig hebt om te overleven of om tot een mooi succes te komen. Als je je product al met een hangmuil gaat presenteren, komt er natuurlijk nooit succes. Ga maar eens op een beurs staan met zo'n uitstraling en in verzeker je dat je daar bij je collega's punten mee scoort hoor!

 

Het kan natuurlijk ook overdreven worden. Verkopers die "de waan van de dag" verkopen, zullen de mooiste verhalen voorschotelen om maar aan de verkoopcijfers te komen. Een "oude" beer laat zijn huid gelukkig niet zo snel verkopen! Met twee voeten op de grond blijven en nooit overhaast zaken beoordelen, is een vuistregel.

 

Nu eerst naar Schiphol.

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,2k 213

Straks gaan we via burgerspeech lopen klagen in de 2e kamer en moeten wij verplicht vrolijk moeten doen?

Juist die mensen die 'zuur zijn' geven de echte positive ondernemers meer ruimte?

 

Als ik niet vrolijk wil doen... dan is de ander die al een beetje vrolijk is toch ook meteen de vrolijkste?

 

En als een ondernemer wil mopperen, zeuren en klagen (minimale prijzen? cao? etc) dan moet hij/zij gewoon lekker stoppen met ondernemen en in loondienst gaan... blijven de echte ondernemers over


geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Newbee     3 0

Ik moet hierbij zeggen dat positieve echt versterkend werkt en ook werkt als motor om projecten en dergelijke draaiende te houden.

Het is jammer dat veel mesnen zo negatief doen, maar uiteindelijk zit je daarmee vooral jezelf in de weg!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.