• 0

probleem met uitbetaling management fee

Ik zit met de volgende situatie. Ik ben sinds midden dit jaar met mijn BV (werkmaatschappij) mede eigenaar van een BV (onderneming). De andere eigenaar is de meerderheidsaandeelhouder (2/3 eigenaar). Ik heb vanuit mijn werkmaatschappij een management overeenkomst met de BV (onderneming). Ik zou binnen de BV (onderneming) kennis, kunde en netwerk inbrengen, de andere aandeelhouder de financiering en netwerk.

 

Nu heeft recent de andere aandeelhouder besloten dat er geen toekomst is voor de BV (onderneming) omdat er tot nu toe niet tot nauwelijks inkomsten zijn en wel kosten, wat overigens inherent is aan de fase waarin de onderneming zich nu bevindt, omdat in de eerste maanden vanuit niets iets opgebouwd moest worden inclusief een pipeline, propositie, organisatie etc etc.. Er is inmiddels wel een pipeline en enig zicht op betaalde opdrachten.

 

Middels een bijzondere aandeelhouders vergadering heeft hij een aantal zaken namens de BV (onderneming) besloten/afgedwongen. Zo heeft hij namens de BV (onderneming) de management overeenkomst met mijn werkmaatschappij opgezegd (3 maanden opzeg termijn), besloten dat hij als aandeelhouder (vanuit zijn BV) de financiering stop zet, en dat voor de resterende periode mijn management fee bevroren wordt (dwz dat er niet uitbetaald wordt). Daar komt nu nog bij dat hij - middels zijn financieel manager - weigert om de reeds openstaande vorderingen uit te betalen (2 management fees + diverse onkosten die conform de management overeenkomst gemaakt zijn/mochten worden). Het opzeggen van de management overeenkomst heeft overigens ook als gevolg dat - na beeindiging van de management overeenkomst - de aandelen die ik in de BV (onderneming) heb zullen komen te vervallen ten gunste van de meerderheidsaandeelhouder.

 

Graag advies hoe ik bovenstaande situatie het beste aan kan pakken. Kan ik bijvoorbeeld de aandeelhouders van de BV (onderneming) aanspreken op de openstaande facturen? In mijn management overeenkomst wordt niet gesproken over bevriezing/stopzetting van betaling bij onvoldoende inkomsten in de BV.

 

Ik zie jullie advies/mening graag tegemoet. Mochten er zaken onduidelijk zijn dan hoor ik dit uiteraard ook graag.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Graag advies hoe ik bovenstaande situatie het beste aan kan pakken.

Tja, het klinkt een beetje als een flauwe open deur (maar is niet zo bedoeld!): maar maak zo snel mogelijk een afspraak met een goede advocaat en laat de inhoud van de overeenkomsten en alle gevoerde correspondentie beoordelen. De advocaat kan jou dan helpen met het nemen van de juiste juridische stappen.

 

Zonder inzage in de managmentovereenkomst, en de besluiten van de AvA kan er namelijk geen zinnig woord over gezegd worden

 

Kan ik bijvoorbeeld de aandeelhouders van de BV (onderneming) aanspreken op de openstaande facturen?

Nee, aandeelhouders nooit. Hooguit de bestuurders, maar alleen als sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid. Maar nogmaals: dit heeft geen enkele zin, je hebt deskundige juridische hulp nodig.

 

In mijn management overeenkomst wordt niet gesproken over bevriezing/stopzetting van betaling bij onvoldoende inkomsten in de BV.
Het is ook niet gebruikelijk om daar bepalingen over op te nemen. En op voorhand - ik ben geen jurist - lijkt mij 'bevriezing' en het niet voldoen van openstaande vorderingen sowieso onrechtmatig.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het enige juiste advies is reeds door Norbert gegeven.

 

Niet echt mijn specialiteit maar toch enkele opmerkingen van mijn kant.

 

De samenwerking is voorbij, deze verhoudingen komen niet meer goed, dat is denk ik wel zeker. Ik zou daaroom wel alvast voor jezelf bepalen welke richting je op wilt gaan

 

Wil je alleen nog je niet ontvangen management fee (alleen geld) of wil je eventueel nog verder met de onderneming van de werkmaatschappij indien dit mogelijk blijkt te zijn.

 

Is degene die de structuur en bijbehorende stukken heeft opgesteld de adviseur van je compagnon of is dit een onpartijdig iemand die je nog om een toelichting kunt vragen ?

 

Ik zou ook laten kijken naar de mogelijke sociale verzekeringsaspecten.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond allemaal.

 

Ik ben nieuw hier en heb een een aantal vragen. Kan iemand mij vertellen wat een minderheidsDGA is en wanneer kom je daarvoor in aanmerking.

 

Wat voor functie heeft een beheermaatschappij boven een werkmaatschappij.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Groetjes

 

Murat

Link naar reactie
  • 0
Kan iemand mij vertellen wat een minderheidsDGA is en wanneer kom je daarvoor in aanmerking.

Een "minderheidsDGA" is een Directeur Groot Aandeelhouder die niet de meerderheid van aandelen/stemmen heeft (en, in de dagelijkse praktijk: ook een DGA die niet een zelfde belang heeft als de andere DGA's. 4 DGA's met ieder 25% aandelen zijn voor o.a. sociale verzekeringswetten géén minderheidsDGA)

 

Wat voor functie heeft een beheermaatschappij boven een werkmaatschappij.

Meerdere, maar voornamelijk om vermogen op te bouwen/beheren en licenties/patenten te exploiteren buiten de risicosfeer van een werkmaatschappij.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Geen dank, zolang het maar ondernemersvragen zijn, en geen studievragen o.i.d.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.