• 0

Samenwerking zzpers

Na wat onderzoek gedaan te hebben heb ik geen makkelijk constructie gevonden voor zzpers die samen willen werken aan een of meerdere opdrachten.

 

In principe zijn er 2 simpele opties:

 

Cooperatie. Enige nadeel hiervan is, als je een heel jaar lang samenwerkt aan opdrachten, dat de cooperatie de enige klant van je eenmanszaak is. Daardoor loop je het risico op een VAR ROW en mag je geen gebruik maken van de ondernemers faciliteiten.

 

Je kan natuurlijk ook om en om klanten factureren en daarna elkaar factureren, maar mag dit wel van de belastingdienst?

 

Is er een ander optie wat ik over het hoofd gezien heb waarmee twee zzpers voor een bepaald project/aantal projecten makkelijk samen kunnen werken zonder al teveel extra boekhoudwerk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Altijd lastig om als ondernemer te voldoen aan alle fiscale regels.

 

Het hebben van maar 1 klant hoeft niet per definitie te zeggen dat de belastingdienst de geclaimde ondernemersfaciliteiten afkeurt, net zo min dat bij het hebben van 10 klanten de belastingdienst deze toekent.

 

Daar hangen meerdere aspecten vanaf.

Er zijn veel ondernemers die bv middels een bemiddelingsbureau / tussenpersoon bij een klus terecht komen. Met name in de ICT. Een coöperatie kan in feite ook zo'n vehikel zijn. Maar zorg er in ieder geval wel voor dat je als ondernemer risico loopt, want dat is een belangrijke aspect bij het ondernemersschap.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard, ondernemersrisico wordt gelopen. En er is ook absoluut geen spraak van gezagsverhouding. En alle werk kan ik principe ook uitbesteed worden zonder toestemming van de klant als ik dat zou willen. Maar in vrijwel alle artikelen die ik lees over cooperatie staat dat je gauw wordt aangemerkt voor ROW als dat je enige klant is. Dit is natuurlijk heel nadelig voor de samenwerkende zzpers.

 

Maar stel dat A en B samenwerken voor klanten K. Mag de ene keer B K1 factureren waarna A B factureert, en de volgende keer A K2 factureren waarna B A factureert? Zo voorkom je dat je > 70% van je inkomsten van een klant verdien, theoretisch dan. Maar hoe kijkt de belastingdienst hier tegenop?

 

Je zou denken dat er een simpele oplossing zou moeten zijn zodat je gewoon onder een naam klanten kan factureren. Omdat je samenwerkt heb je in de praktijk al meerdere opdrachtgevers, alleen op papier niet. Beetje krom allemaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar in principe 3+. Plan is om naast de cooperatie ook zelf losse opdrachten te doen, maar het zou heel goed kunnen dat > 70% van alle inkomsten van de cooperatie afkomt. In dat geval kan ik net zo goed die andere zzper factureren en hij de klant (of andersom) ipv dat hele rompslomp van een cooperatie opstarten.

Link naar reactie
  • 0

Met dat laatste ben ik het wel eens, maar de fiscus bij controle wellicht niet :)

 

belangrijkste is hoe je de samenwerking vorm geeft. Er is niets op tegen om over en weer te factureren, mits blijkt dat de gezamenlijke activiteiten gecontracteerd zijn door ZZP-er A, die de hulp van ZZP-ers B en C inroept. Dan telt ZZP-er A als klant voor ZZP-ers B en C.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is dan het voordeel van een cooperatie? Als je toch genoeg opdrachtgevers hebt maakt het niet uit hoe je het doet, en anders zit je toch met de "een opdrachtgever per jaar" probleem. Enig voordeel die ik kan bedenken is dat je onder een gezamelijke naam een klant kan factureren.

 

Maar als ik het zo lees is heen en weer factureren geen probleem, zolang het maar wel met de werkelijkheid klopt? Dus bij klant 1 is ZZPer A uiteindelijk verantwoordelijk en bij klant 2 ZZPer B?

Link naar reactie
  • 0

Maar worden de VOF klanten meteen gezien van klanten van de ZZPers zelf? Dus klant 1/2/3 zijn zowel klanten van zzper A als zzper b?

 

En is het bij een VOF echt alleen een kwestie de VOF factureert klant en zzper a/zzper b factureren VOF?

Link naar reactie
  • 0

Nee de VOF is de onderneming. Elke vennoot in die onderneming wordt fiscaal gezien als ondernemer.

De VOF factureert aan de eindklant en verdeelt de winst onder de vennoten. Er worden dus geen facturen gestuurd door de afzonderlijke vennoten, aan de VOF.

 

En dat is bij de coöperatie wel het geval, waardoor de coöperatie als 'klant' meetelt van de aangesloten leden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de links, verhelderend! Heb alleen een vraag:

 

Deze ZZP-ers opereren vrijwel als zelfstandig ondernemer, maar komen in de knel met hun VAR omdat de toets voorschrijft dat er minstens 3 (zo niet 5) opdrachtgevers dienen te zijn. Deze groep wordt getroffen door een fiscus die bij controles aftrekposten terugneemt, aftrek van kosten weigert en dat alles aftopt met een leuke boete.

 

Worden alleen kosten geweigerd indien er sprake is van verkapt dienstverband/fictief dienstverband of mag je als je ROW hebt ook bepaalde kosten niet meer aftrekken?

Link naar reactie
  • 0

Ok,

 

Maar als ik het zo begrijp moet je voor de VOF ook een losse boekhouding bijhouden die best ingewikkeld kan worden omdat je de kosten van alle vennoten daarin mee moet nemen?

 

Stel dat je bijv. 10.000 euro met die vof verdien en daarnaast 1000 euro met je eenmanszaak maar 2000 euro aan kosten hebt. Moet je dan die 2000 van de VOF winst aftrekken waardoor je dan maar 8000 verdient of mag je die kosten van je eenmanszaak afschrijven waardoor je voor dat jaar 1000 euro verlies lijdt?

 

In principe maakt het voor de hoeveelheid belasting die je betaalt niet uit, maar mag het wel?

Link naar reactie
  • 0

Ok,

 

Maar als ik het zo begrijp moet je voor de VOF ook een losse boekhouding bijhouden die best ingewikkeld kan worden omdat je de kosten van alle vennoten daarin mee moet nemen?

 

Stel dat je bijv. 10.000 euro met die vof verdien en daarnaast 1000 euro met je eenmanszaak maar 2000 euro aan kosten hebt. Moet je dan die 2000 van de VOF winst aftrekken waardoor je dan maar 8000 verdient of mag je die kosten van je eenmanszaak afschrijven waardoor je voor dat jaar 1000 euro verlies lijdt?

 

In principe maakt het voor de hoeveelheid belasting die je betaalt niet uit, maar mag het wel?

 

Als je een eenmanszaak en een VOF naast elkaar hebt, dan wordt het weer complexer. De VOF staat los van de eenmanszaak. Het winstdeel van de VOF en de winst uit de eenmanszaak komen pas in de IB-aangifte weer samen.

 

Overigens, mijn voorbeeld waarin een VOF beter werkt dan een coöperatie ziet met name op ondernemers die willen profiteren van de zelfstandigenaftrek e.d. en daarnaast juist geen andere onderneming drijven.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo'n vermoeden had ik al. Is ook niet echt een oplossing voor mijn situatie :-) Dat wordt elkaar factureren dan maar en zorgen dat ik niet > 70% uit die samenwerkingsovereenkomst verdien. En dit allemaal vanwege technische details. Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder....

Link naar reactie
  • 0

Vergeet bij een VOF ook niet de aansprakelijkheid: elke vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor de totale schuld. Dus als de medevennoten het verprutsen en er een schuld van 100.000 euro bij de VOF ligt, kan iemand dat bij jouw privévermogen komen halen. Dat is niet het geval bij eenmanszaken die samen werken: die zijn natuurlijk alleen aansprakelijk voor hun eigen schulden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.