• 0

Moet ik BTW afdragen bij facturatie of bij betaling door de klant

Ik heb een vraag:

 

Ik heb werkzaamheden geleverd in het laatste kwartaal van 2012. Ik heb ook de factuur verzonden in 2012. Nu betaald de klant pas in het eerste kwartaal van 2013. Moet ik dan de BTW afdragen/verrekenen over het laatste kwartaal van 2012 (factuurdatum) of over het eerste kwartaal van 2013 (betaling)?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dat is een goeie. Ik ben het jaar 2012 begonnen in het kasstelsel omdat ik toen bijna uitsluitend aan particulieren leverde. Halverwege het jaar is bij mij een omslag gekomen, waarbij ik uiteindelijk meer dan 80% van mijn jaaromzet uit de zakelijke markt heb gehaald. Feitelijk gezien zou ik dus nu onder het factuurstelsel vallen. Maar ik heb eerdere BTW aangiftes dit jaar dus op basis van het kasstelsel gedaan. Wat is nu wijsheid?

Link naar reactie
  • 0

dan moet je het factuurstelsel gaan volgen.

 

Kasstelsel mag je alleen toepassen als je tot de groep behoord die in de link staan óf als je toestemming hebt gevraagd én gekregen van de belastingdienst.

 

Fotografen is net zo een beroep waar dat per persoon nog al kan verschillen vandaar dat ik het ook vroeg

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan gaat het om het factuurstelsel. Het kan zijn dat ik dan de BTW over een enkele factuur in het verkeerde tijdvak heb afgedragen. Ik neem aan dat ik dit allemaal kan rechttrekken op mijn laatste BTW aangifte? Ik bedoel, het gaat dan toch om het totaal aan af te dragen BTW minus de voorbelasting over het hele jaar 2012?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.