• 0

Auto van de zaak weer puur privé gaan rijden

Beste allemaal,

Ik heb een kleine onderneming als zzp-er.

Nu heeft mijn boekhouder in het begin gezegd, zet je auto op de zaak dat levert veel voordeel op.

Helaas zelf te weinig informatie elders ingewonnen en dus mijn privé auto opgenomen in de balans.

Achteraf gezien helemaal verkeerd want de bijtelling is veel hoger dan de voordelen.

Nu wil ik dus af van deze constructie. En wil de auto weer privé gaan rijden en er een extra auto bij privé op grijs kenteken.

Mijn huidige auto komt op naam van mijn vrouw, dus feitelijk word hij dan verkocht. Of is het mogelijk deze uit de boekhouding te halen zonder eventuele verkoop?

 

Graag jullie visie en ervaringen.

 

Alvast bedankt,

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt niet zomaar je auto van zakelijk naar prive halen, óók niet door hem op naam van je vrouw te zetten.

 

eerst maar eens een vraag voor we verder kijken. Hoe lang onderneem je al? of beter heb je over het eerste jaar waarin de auto op de balans staat al een definitieve aanslag ontvangen?

(en denk eraan dat je na aangifte altijd eerst een verloptige aanslag krijgt op basis van je aangifte maar dat je de definitieve aanslag pas vele maanden of soms meer als een jaar later pas krijgt.)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een kleine onderneming als zzp-er.

Nu heeft mijn boekhouder in het begin gezegd, zet je auto op de zaak dat levert veel voordeel op.

Helaas zelf te weinig informatie elders ingewonnen en dus mijn privé auto opgenomen in de balans.

Achteraf gezien helemaal verkeerd want de bijtelling is veel hoger dan de voordelen.

 

Hier gaat iets niet goed. Voor een IB-ondernemer is de bijtelling nooit hoger dan de daadwerkelijke autokosten. Het kan dus niet zo zijjn dat de bijtelling veel hoger is dan de voordelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn bedrijf bestaat nu bijna drie jaar.

Mijn eerste aanslag is verwerkt de tweede zit in de pen.

Ik wil graag voor het einde van het jaar de auto ven de zaak af hebben zodat dat opgelost is vandaar nu de vraag.

Natuurlijk is de bijtelling niet hoger, ik heb het verkeerd verwoord.

De bijtelling is normaal maar vanwege het privé gebruik boek ik ook 5500 extra winst op de balans (bepaald bedrag van de nieuwwaarde van de auto).

Daarnaast ook nog bijtelling dus dat is niet heel voordelig.

Ik ben niet van plan de auto zo maar over te schrijven maar ben op zoek naar de manier hoe dit moet.

Moet ik hem officieel verkopen aan mijzelf of aan mijn vrouw in dat geval en dan moet ik neem ik aan de btw afdragen.

Of moet/kan dit heel anders....

B

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal is wat onsamenhangend. Je schrijft dat je 5500 extra winst op de balans boekt en daarnaast een bijtelling betaalt? Winst op de balans? Naast extra winst een bijtelling? Ik denk dat je ergens een denkfout maakt of de verkeerde termen gebruikt.

 

Je zegt vrij stellig dat de keuze die je ooit gemaakt hebt om de auto zakelijk te etiketteren onvoordelig is maar weet je dat wel zeker? Het hangt van veel factoren af om dit te bepalen (leeftijd, cat.waarde, aantal zakelijke- en privekilometers, veel of weinig bijkomende kosten etc.). Als je boekhouder adhv deze factoren geadviseerd heeft om de auto zakelijk te etiketteren dan zou het kunnen zijn dat de huidige keuze toch het gunstigst is.

 

In elk geval kun je zoals Roel al zegt moeilijk onder de keuze uit die je eenmaal hebt gemaakt als de aangifte al definitief is opgelegd. Aan 'jezelf verkopen' is niet mogelijk, ook niet aan je vrouw zoals Roel al zegt. Op het moment dat je deze auto wegdoet dan kun je voor de nieuwe wagen die je aanschaft opnieuw een keuze maken.

Link naar reactie
  • 0

Helaas ben ik ook maar een leek in deze zaken.

Ik zal proberen het samen te vatten.

 

Ik ben overgestapt van boekhouder. Deze begon meteen over de auto.

Ik rijd max 10% zakelijk dus krijg een bijtelling daar voor gebaseerd op de nieuwwaarde van de auto.

Daarnaar heb je toch ook nog wat kosten die er bij komen.

Mijn auto was nieuw nabij € 20000,- dus de bijtelling is daar 25 % van.

Wat ik aftrek weegt hier niet tegen op mede doordat ik de auto niet veel gebruik zakelijk.

Nu is mijn onderneming iets wat ik naast mijn baan doe dus je kan hier uit concluderen dat de winst niet optimaal is anders zou ik er volledig mijn brood mee verdienen.

 

Al met al zegt de boekhouder nu kijk of je de auto van de zaak af gooit.

Mijn vraag is dus hoe want privé wil ik hem niet kwuit.

Daarnaast wil ik een 2e auto aanschaffen en deze zou ik dan wel privé aanschaffen en deels voor de zaak gebruiken met alle voordelen die daar aan zitten omdat het om een bestelauto gaat.

 

Hopelijk is mijn verhaal wat duidelijker.

De grote vraag is dus hoe schrijf ik de auto uit de zaak, en kan ik hem weer privé gaan rijden.

BVD

Link naar reactie
  • 0

Als je 10% of meer zakelijk rijdt vormt de auto keuzevermogen. Je hebt gekozen deze op de zaak te zetteh. Dat dit naar jouw mening nu onvoordelig uitpakt is geen reden die keuze te herzien. Dit kan alleen als je, zoals eerder hier aangegeven, nog geen definitieve aanslag inkomstenbelasting opgelegd hebt gekregen over het jaar waarin je voor het eerst de auto als zakelijk hebt opgevoerd.

Overigens, zover ik weet, kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke autokosten. Als je slechts 10% zakelijk rijdt en dus 90% prive kan het al gauw voordeliger zijn de auto zakelijk te houden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Mag Basement dan niet gewoon een verzoek om herzienning voor het desbetreffende jaar opsturen? Of dat auto op zijn naam of op naam van de zaak staat zou in principe niks uit moeten maken zolang de bijtelling hoger is dan de kosten. In allebei de gevallen betaalt hij even veel belasting. Of klopt het niet wat ik nu zeg?

Link naar reactie
  • 0

Je antwoord schept al wat meer duidelijkheid. Doet er niet aan af dat het antwoord al gegeven is: een eenmaal gemaakte keuze kun je in dit geval niet zomaar herzien.

 

Maar je schrijft dat je een boekhouder hebt, kun je deze vraag niet beter aan je huidige boekhouder stellen? Hij lijkt mij de aangewezen persoon om je hierover te adviseren en te helpen...

Link naar reactie
  • 0

De btw op aanschaf vraag je in een keer terug. Vervolgens heb je een herzienngstermjn van vijf jaar waarin je het privegebruik moet corrigeren. Als je, zoalsjij aangeeft, 90% prive rijdt moet je dus jaarlijks voor dat percentage de btw op de aanschaf terugbetalen, alsmede 90% op de terug gevraagde btw van brandstof en onderhoud.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ben een stuk wijzer.

Ik had mijn boekhouder gevraagd maar snap er echt geen bal van.

Nu is het allemaal wat duidelijker.

Maar een ding snap ik nog niet.

Ik kan niet gewoon mijn auto aan mijn vrouw verkopen. Want op papier is hij dan toch gewoon weg bij de zaak.

Ik mag hem toch gewoon verkopen maakt verder toch niet uit aan wie?

Mijn vrouw zit niet in de zaak dus feitelijk word hij dan gewoon aan een particulier verkocht.

Als daar wat nadelen aan zitten zijn die dan gewoon voor mijn rekening.

B

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je de zaak nog een goed doorrekenen. Alle kosten inclusief brandstof, onderhoud, afschrijving, wegenbelasting en verzekering komen nu voor rekening van de zaak. Daar betaal je dus geen inkomstenbelasting over. Daar staat de bijtelling en de BTW correctie in het 4e kwartaal tegenover. In de situatie dat je met een nieuwe auto veel privé km rijdt is het vaak juist voordeliger om de auto op de zaak te zetten.

 

En wat ik niet begrijp is de conclusie dat je de auto aan je vrouw kan verkopen terwijl de deskundigen meerdere keren melden dat dat niet mag. Ik weet niet of gemeenschap van goederen hier een rol speelt maar denk het niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet gewoon mijn auto aan mijn vrouw verkopen. Want op papier is hij dan toch gewoon weg bij de zaak.

Ik mag hem toch gewoon verkopen maakt verder toch niet uit aan wie?

 

Nee dat mag niet! omdat er voor auto's specifiek regels zijn opgesteld ivm de bijtellingsregels. Je mag kiezen, maar zodra de keuze onherroeplijk is geworden (dat is als de eerste aangifte definitief is geworden) kun je het niet meer wijzigen. In de link vind je de uitleg op de site van de belastingdienst, zie ook quote hieronder.

 

U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.

 

Daarnaast kun je iets wat van jezelf is niet nog eens aan jezelf verkopen en gezinsleden worden meestal ook als "jezelf' gezien

 

Voor een auto geld dus dat je elke keer als je een auto koopt een keuze moet maken voor de hele gebruiksduur. Deze regel bestaat om te voorkomen dat ondernemers elk jaar kiezen wat belastingtechnisch het voordeligst is.

Link naar reactie
  • 0

In een verzoek om een (ambtshalve) herziening zul je ook een grond moeten aanvoeren. Als er fouten in je aangifte of aanslag hebben gezeten bijvoorbeeld. Het feit dat je er na enkele jaren achterkomt dat het (wellicht) voordeliger zou zijn geweest om de auto in prive te houden vorm m.i. geen grond voor herziening.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien een domme vraag: Maar wat nou als je paar jaar terug een superzuinige auto zakelijk hebt gekocht, omdat de bijtelling bv 0% was, en de belastingdienst besluit deze bijtellingsregel ineens te schrappen, waardoor je weer de volle 25% mag betalen? Heb je dan vette pech of....?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Misschien een domme vraag: Maar wat nou als je paar jaar terug een superzuinige auto zakelijk hebt gekocht, omdat de bijtelling bv 0% was, en de belastingdienst besluit deze bijtellingsregel ineens te schrappen, waardoor je weer de volle 25% mag betalen? Heb je dan vette pech of....?

 

Nee hoor er is sprake geen vette pech, het afschaffen zal ook niet gebeuren, in 2011 is namelijk een 5 jaren plan hierbij worden elk jaar de emissie normen aangescherpt, maar voor elke auto (op basis van kenteken) die in 2012 aan de normen voldoet mag 5 jaar lang rekenen op de verlaagde bijtelling.

 

Dit risico is van ineens schrappen is bij belastingvoordelen is overigens uitermate klein omdat niet belastingdienst maar de regering en de 2e kamer daarover besluiten. En de afgelopen jaren heb je de voorbeelden daarvan gezien. kijk maar naar de hypotheekrente aftrek, alle bestaande gevallen houden hun aftrek recht en aanpassing van de hoogte van de aftrek van hypotheekrente word uitgesmeerd over 30 jaar, door met een half procent per jaar af te bouwen van 52% naar 30% voor iedereen.

 

Als de regering wel heel lomp zou besluiten tot afschaffing, dan zouden ze namelijk wel de deur openzetten naar een vloedgolf aan herzieningsverzoeken of andere rechtzaken omdat dit soort forse ingrepen niet zomaar te rechtvaardigen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Ik snap wat je bedoelt.

Maar ik kan mijn auto toch wel gewoon verkopen?

Het is dan niet zo dat hij in mijn prive vermogen komt maar in dat van mijn vrouw (zijn niet getrouwd in gemeenschap van goederen), het maakt toch niet uit aan wie ik deze auto verkoop? Desnoods verkoop ik hem aan de buurman.

het zou toch raar zijn als ik de auto niet mag verkopen...

En je geeft aan dat bij aanschaf van een nieuwe auto opnieuw mag kiezen op welke wijze ik hem rijd.

Daarbij denk ik dat ik geen 10% zakelijk rijd, dus zou ik in geval het bovenste niet mag een herziening om die reden aan kunnen vragen of is het dan eigen schuld dikke bult?

B

Link naar reactie
  • 0

Beste Basement,

 

Ja je mag je auto verkopen, maar niet zomaar aan iedereen dat is een beetje de crux van het verhaal. Wat ik tot nu toe verteld heb zijn de algemene regels die in 98% van de gevallen opgaat maar of je in geval van huwelijkse voorwaarden wel je auto kan verkopen aan je vrouw durf ik zo niet te zeggen, dat is voor deze "eenvoudige" boekhouder net te specialistisch.

 

ik had echter ook een (belangrijke) reactie van jou over het hoofd gezien waardoor dat misschien een stuk minder interessant is

 

Ik ben overgestapt van boekhouder. Deze begon meteen over de auto.

Ik rijd max 10% zakelijk dus krijg een bijtelling daar voor gebaseerd op de nieuwwaarde van de auto.

 

....

 

Al met al zegt de boekhouder nu kijk of je de auto van de zaak af gooit.

Mijn vraag is dus hoe want privé wil ik hem niet kwuit.

Daarnaast wil ik een 2e auto aanschaffen en deze zou ik dan wel privé aanschaffen en deels voor de zaak gebruiken met alle voordelen die daar aan zitten omdat het om een bestelauto gaat.

 

Ten eerste verbaas ik mij erover dat je een andere boekhouder hebt die een andere mening heeft over jou auto, maar je vervolgens niet voorziet van het juiste advies hoe dat dan te regelen. Hij is degene met alle feiten, hier op het forum moeten we het doen met de informatie die we krijgen (niet alleen in jou geval). maar dat terzijde..

 

 

Ik heb ook niet direct een pasklare oplossing maar doordat je een 2e auto wilt kopen heb ik wel een suggestie wat mogelijk een oplossing kan zijn.

 

Wat mogelijk tot een bijzondere omstandigheid kan leiden om de bijtelling te kunnen stoppen is het feit dat je nu een 2e auto aanschaft die je zakelijk gaat gebruiken maar

- je met je huidige auto niet meer voldoende zakelijke kilometers maakt en deze dus prive wilt gaan gebruiken

- je 2e auto beter geschikt is voor de zakelijke activiteiten en je bij aanschaf van deze auto kiest voor etikettering als privevermogen.

 

wat mij betreft zijn dit de 2 kapstok punten waarmee je je gewijzigde keuze zou kunnen motiveren. Het enige wat ik niet 100% zeker weet is of je verplicht bent om voor het stoppen van de bijtelling een verzoek in te dienen of dat een motivatie waarom je de bijtelling stopt in je eigen boekhouding voldoende is om de bijtelling te stoppen.

 

Feit is wel dat een verzoek aan de inspecteur het meeste zekerheid geeft en dat als je geen verzoek hoeft te doen en besluit dat niet te doen dat je wel HEEL erg goed moet vastleggen waarom je je keuze wijzigt, met fiscale argumenten (en dus niet met jou "redenen" waarom jij het redelijk vind)

 

hoe je dit allemaal handen en voeten gaat geven moet je echt met je boekhouder (of liever nog een fiscalist) bespreken en samen bepalen omdat dan alle feiten op tafel liggen.

 

De fiscaal veiligste keus is waarschijnlijk je huidige auto verkopen en dan maar 2 andere auto's te kopen en die allebei prive te zetten omdat je zakelijk gebruik wel erg laag is. Maar goed dat zal waarschijnlijk wat minder logisch klinken, ik snap dat je eerst bekijkt hoe je met behoud van de huidige auto dit oplost, maar het is niet onverstandig om die veilige keus in het achterhoofd te houden, want de wens om deze auto te houden heeft de nodige haken en ogen. mischien is het al die moeite niet waard.

 

om nog maar eens een ander beeld te schetsen.. het zou bijvoorbeeld ook best kunnen dat als jij een goede occasion aanbied bij een dealer en daarvoor 2 (gebruikte) auto's terug wilt kopen dat de verkoper best bereid is daar een mooie deal voor te maken. de meeste dealers hebben soms veel moeite gebruikte auto's kwijt te raken, dus elke deal waarbij hij meer auto's kwijt raakt als er binnen komen zal hij interessant vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag me een beetje af waar het pijnpunt zit in deze casus.

 

Je hebt een auto op de zaak staan, maar de bijtelling is hoger dan de kosten en derhalve gemaximeerd tot deze kosten. Dit heeft in de praktijk tot gevolg dat er geen kosten van de auto ten laste van de winst worden gebracht. Je draagt door de bijtelling die gemaximeerd is aan de kosten de volledige kosten van de auto in privé

 

Je wil toch de auto volledig privé gaan gebruiken, een tweede auto ga je gebruiken voor je zakelijke kilometers. Hierdoor zou de auto van keuzevermogen verplicht privévermogen kunnen worden. De auto gaat dan verplicht over naar privé maar kun je niet van deze auto de gereden zakelijke kilometers 19ct per km ten laste van de winst brengen, je stelt immers dat je deze niet meer zakelijk gebruikt. Je draagt dus alle kosten in privé. Dit komt wat kosten eigenlijk op hetzelfde neer als de situatie die je nu hebt.

 

Overgang van zakelijk naar prive van je auto levert geen voordeel noch nadeel op. Keuzeherziening of heretikettering is daarom naar mijn mening helemaal niet noodzakelijk.

 

Of mis ik iets ?

 

Als je wel zakelijk zou willen blijven rijden met deze auto zou het verhaal anders worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.