• 0

Concurrentiebeding getekend maar niet akkoord

Hallo allemaal,

 

Ik ben onlangs een rijschool begonnen waarbij mijn vriendin les gaat geven en ik alle overige werkzaamheden ga uitvoeren. Ik behoud mijn vaste baan en hoef dus geen inkomen uit de eenmanszaak, maar mijn vriendin moet er haar centjes mee verdienen.

 

Momenteel werkt mijn vriendin nog bij een andere rijschool, maar kan/wil daar niet blijven mede ivm het concurrentiebeding. Ze werkt er pas sinds kort, maar wilde er niet tekenen omdat het concurrentiebeding het haar onmogelijk maakt om na vertrek voor een periode van een jaar in de branche te kunnen werken.

 

Helaas is ze onlangs toch gezwicht voor de druk van haar baas en heeft ze, met mondelinge garantie dat werkgever haar niet zal houden aan het concurrentiebeding, het contract toch maar getekend. Hierbij heeft ze een opmerking in het contract geschreven niet akkoord te gaan met het betreffende artikel van het concurrentiebeding. Het argument van werkgever was overigens dat zonder arbeidsovereenkomst beide partijen niet verzekerd zouden zijn.

 

Nu verwacht ik toch wat rancune bij haar huidige werkgever zodra hij te horen krijgt dat zij (wij) voor zichzelf is begonnen. Mijn vraag is dus ook in hoeverre het houdbaar is om een arbeidsovereenkomst te tekenen met aantekening niet akkoord te gaan met een bepaald artikel. Is zij nu gebonden aan het concurrentiebeding of niet?

 

Oplossing kan natuurlijk zijn om iemand anders aan te nemen en een jaar later mijn vriendin, maar dat drukt de pret een beetje :P

 

Alvast bedankt voor de reakties!

 

 

Groeten,

 

Arnaud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Peter, dank voor je reaktie.

 

Haar "baas" is de vestigingsmanager en ik betwijfel of hij wel tekenbevoegd is. De eigenaar had het contract met zijn handtekening opgestuurd zodat zij daarna kon tekenen. Er is in ieder geval geen terugkoppeling geweest dat hij op zijn beurt niet akkoord gaat met het uitsluiten van betreffend artikel...

 

Ik weet dus niet precies waarom het artikel niet verwijderd is, maar verwacht dat dit bij de vestigingsmanager is gestrand, daarom heb ik er ook een slecht gevoel bij.

 

 

Groet,

 

Arnaud

Link naar reactie
  • 0

Overigens relatie en concurrentiebedingen zijn onderhand toch echt standaard in een arbeidsovereenkomst. Het verschilt van werkgever tot werkgever hoe strikt hij/zij deze opvolgt. Meestal zijn er wel hele flexibele afspraken over te maken. Pas als de werkgever echt vindt dat zijn eigen bedrijf wordt benadeeld, lijkt het me niet meer dan logisch dat hij daar 'moeilijk' over kan gaan doen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Er is m.i. sprake van een mondelinge overeenkomst of eigenlijk een mondelinge overeengekomen aanpassing van een standaard contract.

Ben geen jurist maar een overeenkomst komt tot stand door een aanbod, in dit geval: "ik teken op voorwaarde dat" en het aanvaarden van het aanbod, in dit geval "OK zet het maar met de hand op de overeenkomst".

Het feit dat de werkgever niet gereageerd heeft op de aanpassing geeft aan dat ook die er geen bezwaar was van die kant. Als het goed is heeft de filiaalmanager de werkgever op de hoogte gebracht van de aanpassing.

 

Het is niet helemaal volgens de regels gegaan waardoor het gevoel dat er moeilijkheden kunnen ontstaan begrijpelijk is maar

ik zou vooralsnog uitgaan van de gemaakte afspraak.

Ook het beide paraferen van een aanpassing is volgens jurisprudentie niet noodzakelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen dank voor de reakties!

 

Duidelijk had ze beter niet kunnen tekenen natuurlijk, maar gedane zaken...

 

Het is inderdaad wel zo dat de vestigingsmanager mondeling heeft aangegeven er geen punt van te zullen maken en heeft zelf het idee aangebracht om een opmerking in het contract te plaatsen, juist omdat het een discussiepunt was.

 

Ik ga toch proberen hier nog wat extra hulp bij te krijgen, puur voor de zekerheid. Maar, vooralsnog weet ik niet of ze er ook daadwerkelijk een punt van gaan maken, maar ik blijf dit soort zaken liever voor. ;D

 

Thx!

 

Groet,

 

Arnaud

Link naar reactie
  • 0
Het is inderdaad wel zo dat de vestigingsmanager mondeling heeft aangegeven er geen punt van te zullen maken en heeft zelf het idee aangebracht om een opmerking in het contract te plaatsen, juist omdat het een discussiepunt was.

Ik kan je uit ervaring verzekeren dat het bijna onmogelijk is om mondelinge afspraken voor een rechter hard te maken, als het zover mocht komen.

 

Staat die opmerking van haar ook op de versie van het arbeidscontract dat bij de werkgever ligt, of alleen op haar kopie?

Link naar reactie
  • 0

Staat die opmerking van haar ook op de versie van het arbeidscontract dat bij de werkgever ligt, of alleen op haar kopie?

 

De opmerking staat op beide versies.

 

Ik hoop natuurlijk niet dat het voor de rechter komt, maar iemand onder valse voorwendselen een contract laten tekenen, hoe naief het ook mag zijn, vind ik niet meer 'redelijk en billijk'. Maar mijn mening is natuurlijk niet zo relevant :P

 

Blijft toch een vervelende situatie...

Link naar reactie
  • 0

Een escape is als jouw vriendin en werkgever middels een vaststellingsovereenkomst uit elkaar gaan.

 

Heb even snel ge-googled, maar dat ziet er inderdaad hoopvol uit. Uiteraad geen garantie dat de werkgever hier mee instemt, maar dat zet dan meteen de toon ;)

 

Zijn er nog voordelen/garanties te bedenken voor de werkgever, zodat hij wellicht eenvoudiger te overtuigen is?

 

 

Thx

 

Arnaud

Link naar reactie
  • 0

het is een beetje afhankelijk van de situatie en de verhouding tussen jouw vriendin en haar werkgever. Wat voor contract heeft ze? bepaalde tijd/vast. Hoe staat het bedrijf ervoor? goed/last van de crisis en weinig werk. en hoe is de markt voor rijlessen in jullie stad?

 

Het enige wat ik je mee kan geven is niet je kop in de wind gooien maar gewoon in gesprek blijven en doorwerken. Ik weet dat het van het uwv een eis is dat in de vastellingsovereenkomst het concurrentiebeding moet vervallen om in aanmerking te komen voor een ww uitkering.

 

Hakken in het zand en allerlei procedures zit waarschijnlijk niemand op te wachten.

Link naar reactie
  • 0

Als je op concurentiebeding zoekt op HL zie je dat de houdbaarheid/handhaving van een concurentiebeding vaker ter discussie staat. Los van het feit of de doorhaling van de bepaling al dan niet terrecht is, is het dus de vraag of de werkgever het concurentiebeding wel kan handhaven, daar moet de werkgever wel argumenten voor hebben.

 

Even terzijde

Ik ben onlangs een rijschool begonnen waarbij mijn vriendin les gaat geven en ik alle overige werkzaamheden ga uitvoeren. Ik behoud mijn vaste baan en hoef dus geen inkomen uit de eenmanszaak, maar mijn vriendin moet er haar centjes mee verdienen

 

Deze opzet snap ik niet helemaal, jij begint een rijschool waarin je vriendin les gaat geven. Hoe zie je dit voor je en waarom doe je dit zo ? Waarom geen eenmanszaak voor je vriendin, lijkt mij veel logischer, zij maakt de uren door les te geven en zal dus veel eerder in aanmerking komen voor de ondernemersfaciiteiten. Wellicht is zelfs een VOF te overwegen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Arnaud,

 

Dat haar werkgever per sé wilde dat het contract getekend werd is niet zo heel gek, dat beide niet verzekerd zijn klopt dan welliswaar niet, maar wat wél zo is dat in principe alleen sprake kan zijn van een contract voor bepaalde tijd (in dit geval 1 jaar) als deze arbeidsovereenkomst ook daadwerkelijk is getekend, vandaar de "druk" op je vriendin, anders zouden ze namelijk voor onbepaalde tijd aan haar vastzitten.

 

Ik denk dat je met de mondelinge toezegging en de handgeschreven tekst op het contract het maximale hebt gedaan wat nu haalbaar is om problemen in de toekomst te voorkomen, zeker gezien het feit dat jullie het niet nodig vonden om de werkgever nu al op de hoogte te brengen van het voornemen dat zij voor jou gaat werken, en dus feitelijk een concurrent word. Nu is er een uitgebreidde werknemersbescherming en zal dus bij een bepaalde onduidelijkheid over een clausule, en zeker een concurrentie beding, dus daar zouden je kansen nog wel redelijk goed liggen, dat is dan het goede nieuws.

 

Maar daar waar goed nieuws is is ook vaak slecht nieuws, dat zou in dit geval een aanklacht wegens onrechtmatig handelen kunnen worden als jou vriendin (of jij) gaat proberen klanten van de werkgever over te laten stappen.

kortom zodra jou vriendin opstapt bij haar werkgever zal ze al "haar" klanten achter moeten laten bij de werkgever.

 

Dus tegen die tijd is het denk ik wel verstandig om om de tafel te gaan zitten en afspraken te maken over wat wel en niet kan en jullie moeten hoe dan ook voorzichtig zijn met acties rondom de periode van de overstap die haar werkgever schade kunnen berokkenen. Wat jij rancune noemt zou ik gewoon "zijn belangen beschermen willen noemen.

 

Alle begrip hoor dat er bij jullie ook brood op de plank moet en dat het verstandiger is dat je vriendin nu een betaalde baan heeft terwijl jij een bedrijf probeert op te bouwen, maar bekijk het eens van de andere kant.. Stel je doet het heel goed en over 2 jaar heb je geen werk voor 2 instructeurs (jij en je vriendin) maar voor 4 en je neemt, eentje doet moeilijk over zijn contract tekenen en als ie dan uiteindelijk tekent dan streept ie het concurrentiebeding door terwijl hij protesteert waarom hij zonodig moet tekenen dat verbaast je maar je laat het maar voor wat het is, het lijkt een goede kracht zo op basis van de eerste 3 weken.

en dan maandje of 9 a 10 later wandelt hij binnen om te vertellen dat hij bij wijze van spreken 3 straten verderop voor zichzelf gaat beginnen. Wat denk of zeg JIJ dan? gefeliciteerd jongen, heel veel succes met je onderneming óf wacht eens even die pipo gaat onder mijn duiven zitten schieten, eerst maar eens regelen dat hij niet mijn klanten meeneemt voordat ik hem veel succes wens.. en misschien voel je je toch ook wel enigszins "bij de neus genomen" omdat je in de voorgaande maanden veel tijd hebt gestoken om hem uit te leggen hoe je beter les kan geven en hoe je kan zorgen dat klanten tevreden en met rijbewijs vertrekken

 

Ook in de zakenwereld is openheid en eerlijkheid de beste manier om dure onaangename rechtzaken te voorkomen.

Door nu te zwijgen over jullie plannen is enige tegenreactie van de werkgever zodra het bekend word natuurlijk te verwachten, maar dat is dan wel een gevolg van de keuzes die jullie nu maken en niet van de rancune van de werkgever.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.