• 0

BBZ terugbetalen - zakelijke kosten?

Aanbevolen berichten

  • 0

edit - laat ook maar...

 

Sorry hoor Peter, maar dit vind ik een waardeloze reactie. Ik probeer je met alle macht te helpen en dan krijg ik zo'n reactie.

 

Stap voor stap uitgelegd wat er normaal gesproken uitkeringstechnisch gebeurd bij aanvraag BBZ levensonderhoud:

 

Stap1

De gemeente maakte een uitkeringsdossier1 BBZ levensonderhoud aan (zeg voor het gemak 01012010 t/m 31122010).

Uitkeringsdossier is onbelast aangezien het een lening betreft. Er worden derhalve geen premies ZVW en loonheffing afgedragen. Hoogte uitkering 1.000 per maand. Wat maandelijks aan klant wordt uitbetaald wordt direct doorgeboekt als saldo op debiteurendossier1.

 

Indien de klant ook nog een bedrijfskrediet krijgt wordt hiervoor debiteurendossier2 aangemaakt, omdat over het krediet rente verschuldigd is en over levensonderhoud niet.

 

Na afloop van het boekjaar 2010 moet de klant in 2011 zijn jaarstukken inleveren. Er kan dan 1 van de volgende 3 situaties optreden:

 

Situatie1

De ondernemer heeft verlies geleden. In dat geval wordt uitkeringsdossier2 aangemaakt. Periode 01012010 t/m 31122010. Dit uitkeringsdossier wordt om-niet aangemaakt (om-niet betekend dat er geen tegenprestatie tegenover staat en dat de uitkering derhalve ook niet terugbetaald hoeft te worden). Er wordt 12.000 uitkering geboekt. Dit wordt niet aan klant uitbetaald maar wordt als aflossing op debiteurendossier1 geboekt zodat saldo 0,00 is. Voor 01032012 ontvangt de klant een jaaropgave van uitkeringsdossier2.

 

Situatie2

De ondernemer heeft 20.000 winst gemaakt. Hierop wordt het netteringspercentage van 19% berekend (percentage genoemd in artikel 6, tweede lid van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004). Afgerond 19% van 20.000,00 is 4.000.

20.000 minus 4.000 is 16.000. Inkomen uit zelfstandigheid is hoger dan verleende bijstand levensonderhoud. Derhalve wordt er geen om-niet uitkeringsdossier aangemaakt, maar dient klant de lening (debiteurendossier1) in x maandelijkse termijnen terug te betalen.

Omdat lening onbelast verstrekt is kan je de aflossingen gedaan in het desbetreffende IB aangifte jaar, niet als negatief inkomen boeken in de IB aangifte.

 

Situatie3

De ondernemer heeft 5.000 winst gemaakt. Netteringpercentage 19% is afgerond 1.000,00. 5.000 minus 1.000 is 4.000. Er wordt om-niet uitkeringsdossier2 aangemaakt 01012010 t/m 31122010. Hierop wordt 12.000 minus 4.000 is 8.000 verstrekt en als aflossing gebruikt op debiteurendossier1. Saldo debiteurendossier1 wordt 4.000 en dit dient in x maandelijkse termijnen terugbetaald te worden. Voor 01032012 krijg je een jaaropgave van uitkeringsdossier2. Aflossingen gedaan op debiteurendossier1 kunnen niet als negatief inkomen opgevoerd worden.

 

Wat er mijns inziens in jouw situatie fout gegaan is, is dat de gemeente:

a) uitkeringsdossier1 belast heeft aangemaakt ipv onbelast.

 

Mocht dat het geval zijn dan kun je de door jouw gedane aflossingen in het jaar van aangifte IB als negatief inkomen opvoeren.

 

b) dat er 1 debiteurendossier is aangemaakt voor zowel lening levensonderhoud alsmede bedrijfskrediet.

 

Op de vraag of de lening een kostenpost is heb je al duidelijke antwoorden gehad.

 

Dit is alles wat ik hierover kwijt wil.

Suc6 verder.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat er mijns inziens in jouw situatie fout gegaan is, is dat de gemeente:

a) uitkeringsdossier1 belast heeft aangemaakt ipv onbelast.

Mocht dat het geval zijn dan kun je de door jouw gedane aflossingen in het jaar van aangifte IB als negatief inkomen opvoeren.

 

Dat er iets anders is gegaan dan de reguliere regeling was mij ook wel duidelijk, daarbij was ik ook uitgegaan bij mijn vorige bericht. Peter had immers aangegeven dat hij iets belast heeft ontvangen.

 

Als dit niet zo geweest zou zijn zou hij waarschijnlijk ook geen loonheffing terug hebben ontvangen. Ik neen aan dat daar een opgave o.i.d. van voorhanden is.

 

Hoe, wat, waarom, goed of fout is voor de beantwoording van zijn vraag dan niet echt relevant. Persoonlijk ben ik echter wel benieuwd wat er eigenlijk aan de hand was.

 

Ik denk dat Peter nu moet genoeg info heeft om alles te beoordelen.

Link naar reactie
  • 0
Sorry hoor Peter, maar dit vind ik een waardeloze reactie. Ik probeer je met alle macht te helpen en dan krijg ik zo'n reactie.

 

Stap voor stap uitgelegd wat er normaal gesproken uitkeringstechnisch gebeurd bij aanvraag BBZ levensonderhoud:

Ja, dat weet ik - de reden was omdat ten eerste je reakties het voor mij absoluut niet duidelijker maakten, en je er allerlei dingen bij ging halen die geen directe betrekking hadden op wat ik nou eigenlijk vroeg. Als de vraag is "beinvloedt die lening mijn belastbaar inkomen" dan zijn allerlei uitwijdingen over wanneer er wel of niet premies en loonheffing ingehouden worden niet echt relevant, hoe correct ze misschien ook zijn.

 

In plaats van daar dan weer op te reageren, wat ik in eerste instantie had gedaan, heb ik mede gezien het uur besloten het maar te laten voor wat het was.

 

Ik denk dat Peter nu moet genoeg info heeft om alles te beoordelen.

Ik denk het ook.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.