• 0

Afschrijving software....

Hallo,

 

Ik zit met het volgende:

 

Heb in 2011 een software pakket gekocht van Adobe. Deze sdhrijf ik af in 5 jaar. Nu heeft Adobe een nieuwe cloudservice die werkt met maandeljkse abonnementen. Hier wil ik van gebruik gaan maken en dit zal het eerder gekochte pakket vervangen. Schrijf ik dan nog steeds de resterende jaren af of mag dat in een keer omdat het pakket is vervangen door iets soortgelijks waardoor het geen waarde meer heeft?

 

Misschien dat iemand het weet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij software kan dit soms wat lastig bepalen zijn. maar in principe gelden dezelfde regels als voor alle activa. Qua afschrijving

 

- Het activum moet jou eigendom zijn

- Het moet ten dienste staan aan de bedrijfsvoering

 

In de meeste gevallen stopt de afschrijving en mag je de restwaarde als kosten boeken als je een activum verkoopt. Dan is het ook het meest duidelijk iets wat je niet meer hebt kun je ook geen (afschrijvings)kosten aan hebben.

 

Maar ook als je besluit software niet meer te gebruiken, dan staat het dus niet meer ten dienste aan de onderneming dus hoef/mag je er niet meer over afschrijven. en mag je in principe de resterende boekwaarde als kosten nemen.

 

Nu zit daar wel een risicootje, zolang de software op je Zakelijke pc of netwerk staat is het nog wel ter beschikking en omdat je via dat andere pakket nog steeds hetzelfde type documenten produceert zou er discussie kunnen ontstaan over het feit dat je die kosten in 1x hebt genomen, het is voor de belastinginspecteur namelijk niet of zeer lastig vast te stellen of die producties op de cloudservice of op de PC versie zijn gemaakt.

Dus het meest verstandig lijkt ook om de software van de PC of het netwerk te halen dan kan daar geen discussie ontstaan. dan is het duidelijk dat je het niet meer (zakelijk) gebruikt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle inhoudelijke reactie!

 

De software staat op een prive-pc (pc al in mijn bezit voor de start van mijn eenmanszaak). Ik haal daar dus de bestaande software vanaf. Hier zit trouwens dan als ik de software op een andere prive-pc zet (die ik verder niet voor mijn bedrijf gebruik)?

Link naar reactie
  • 0

Is de licentie die je niet meer gebruikt nog door te verkopen ?

Het zou wel kunnen maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. De licentie staat op naam en moet dan bij de fabrikant (Adobe) ook worden overschreven naar de nieuwe eigenaar. Doordat het nieuwe 'cloud' pakket aanbied is de prijs van het oude pakket natuurlijk ook drastisch gedaald.

 

Dus ja, het is uiteindelijk (met veel omwegen en voor minimale prijs) verkoopbaar.

Link naar reactie
  • 0

Nu weet ik natuurlijk niet over welk adobe pakket het hier gaat maar je ziet heel duidelijk dat een behoorlijk percentage van de bedrijven gewoon met de normale versies blijft werken ipv de cloud pakketten. Dus met die drastisch dalende prijzen vanwege het cloud gebeuren zal het wel meevallen, het is eerder de markt in gebruikte licenties waar de problematiek zit. Ons bedrijf kiest er overigens bewust voor om niet met de cloud versies te gaan werken. Het abbonnementsmodel klinkt misschien interessant maar de pakketten worden nooit je eigendom en je bent wel erg kwetsbaar voor aanpassingen in de voorwaarden en prijsstelling.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.