• 0

KOR voor net beginnende eenmanszaak

Een vraag voor een collega van me.

Hij is op 01-10-2012 ingeschreven als zzp'er. In totaal heeft hij nu 2 facturen gestuurd.

Eentje over de werkzaamheden in Oktober met factuurdatum 01-11-2012. Een over de werkzaamheden in November met factuurdatum 01-12-2012.

In totaal was dit bedrag exclusief de BTW zo'n 4000 euro. Het BTW bedrag is dus 840 en inclusief de BTW 4840.

Aan voorbelasting heeft hij tot nu toe zo'n 50 euro.

 

Mijn vraag is of hij in aanmerking komt voor de KOR. Hij moet tot nu toe 790 af dragen. Maar omdat dit onder de 1345 zit wees ik hem erop dat hij weleens daarvoor in aanmerking kon komen. Mijn twijfel ligt echter dat hij pas is begonnen.

 

Wanneer dit wel correct is mag hij dan ook de factuur over de werkzaamheden in december meenemen.

Hij moet dan wel als factuurdatum 31-12-2012 hanteren neem ik aan. Het bedrag zal zo'n 2000 euro exclusief zijn. Dit BTW bedrag is dan 420 en inclusief is het dan 2420.

 

In totaal zal hij dus zo'n 6000 exclusief de BTW factureren.

Het BTW bedrag is 1260

Inclusief de BTW 7260

 

Aan voorbelasting zal het 50 euro zijn.

 

In totaal moet er dus 1210 afgedragen worden.

 

Wanneer er wel de KOR mag worden gebruikt moet dit bedrag bij zijn inkomen worden opgeteld las ik.

 

Moet hij dit zo berekenen;

6000 ( inkomsten excl BTW)

- 238 ( kosten excl BTW)

= 5762

+ 1210 ( KOR)

= 6972

 

Over de 6972 moet hij dus meenemen als winst uit onderneming

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Te betalen belasting - voorbelasting = af te dragen OB.

 

Als OB onder de grens van 1345 zit, dan kan hij dat aangeven bij zijn opgaaf OB en hoeft hij niets te betalen. De OB drukt dan niet de winst, dus zal de winst in dit jaar hoger liggen. Over deze hogere winst moet dan inkomstenbelasting betaald worden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Dat wist ik al.

 

Waar het ons om gaat is of hij wel in aanmerking komt voor die KOR omdat hij net pas is begonnen.

Hij heeft dit jaar dus ook geen 1225 uur gemaakt.

 

En mag hij de factuur die hij op 31-12-2012 verstuurd meenemen in de KOR. Normaal zal hij die dus in januari 2013 versturen.

Het lijkt mij voor hem voordeliger om dit in 2012 te doen omdat dit dan mee in de KOR kan. Wanneer dit is toegestaan.

 

De KOR wordt toch berekend vanaf 01-01 t/m 31-12. In zin geval dus 01-10 t/m 31-12.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Dat wist ik al.

 

Waar het ons om gaat is of hij wel in aanmerking komt voor die KOR omdat hij net pas is begonnen.

Hij heeft dit jaar dus ook geen 1225 uur gemaakt.

 

En mag hij de factuur die hij op 31-12-2012 verstuurd meenemen in de KOR. Normaal zal hij die dus in januari 2013 versturen.

Het lijkt mij voor hem voordeliger om dit in 2012 te doen omdat dit dan mee in de KOR kan. Wanneer dit is toegestaan.

 

De KOR wordt toch berekend vanaf 01-01 t/m 31-12. In zin geval dus 01-10 t/m 31-12.

 

Hallo Joost,

 

Klopt mijn berekening dan en mag het zoals ik hierboven aangeef.

Het is voor hem toch veel voordeliger om zoveel mogelijk facturen in 2012 te sturen. ( wel onder de 1345, "af te dragen BTW - voorbelasting" blijven uiteraard)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.