• 0

Opmaken Testament EZ

Ik werk op dit moment aan een plan als ondernemer van een eenmanszaak. Nu wil ik informatie verstrekken over mijn testament dat ik op wil laten maken.

 

Wat moet ik in een testament, als zelfstandige ondernemer, vast laten leggen. Wat zijn de kosten die hieraan verbonden zijn? Wat als ik geen opvolger vinden die ik kan laten vastleggen in mijn testament, wat gebeurd er dan met mijn bedrijf?

 

B.v.d.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goed dat je hier over nadenkt, want dit onderwerp wordt door veel ondernemers over het hoofd gezien. Een testament is in grote lijnen vormvrij, je mag zelf bepalen wat jij daarin geregeld wil hebben. Aan wie je het vermogen nalaat is één punt, maar ook onder welke naam en welke voorwaarden jij daaraan verder wil verbinden. De notaris zorgt er wel voor dat het aan alle juridische vereisten voldoet.

 

De kosten variëren, maar gemiddeld dien je voor het opmaken van een testament rekening houden met een bedrag tussen de €1000,-- en €1500,--.

 

Gesteld dat je geen opvolger kan vinden voor jouw bedrijf kan het toch zinvol zijn om een testament op te laten maken. Sterker nog, juist dan. Alsdan leg je vast onder welke voorwaarden het bedrijf mag worden verkocht of wat er verder met het bedrijf dient te gebeuren na jouw overlijden.

 

Wat gebeurt er met jouw bedrijf als je geen testament opmaakt? In dat geval wordt de taart verdeeld onder de wettelijke erfgenamen. Bij de verdeling kan iedere erfgenaam aanspraak maken op zijn of haar wettelijk erfdeel. Het lot van jouw bedrijf ligt alsdan volledig in handen van jouw nabestaanden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Gesteld dat je geen opvolger kan vinden voor jouw bedrijf kan het toch zinvol zijn om een testament op te laten maken. Sterker nog, juist dan. Alsdan leg je vast onder welke voorwaarden het bedrijf mag worden verkocht of wat er verder met het bedrijf dient te gebeuren na jouw overlijden.

 

Even mijn complimenten voor dit forum. Ik ben neit nieuw. Ik heb al veel geleerd hier. Maar dit begrijp ik even niet. In een testament moet je toch iemand noemen als erfgenaam. Hoe zit dit.

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er met jouw bedrijf als je geen testament opmaakt? In dat geval wordt de taart verdeeld onder de wettelijke erfgenamen. Bij de verdeling kan iedere erfgenaam aanspraak maken op zijn of haar wettelijk erfdeel. Het lot van jouw bedrijf ligt alsdan volledig in handen van jouw nabestaanden.

Misschien is een kleine toevoegin nog op zijn plaats:

Volgens het nieuwe erfrecht kan een kind, stiefkind of de langstlevende echtgenoot bij de kantonrechter verzoeken om de andere erfgenamen te verplichten om datgene wat bij het bedrijfsvermogen hoort aan hem of haar over te dragen. Met andere woorden, als één van de erfgenamen het bedrijf wil voortzetten, kan deze aan de kantonrechter vragen of dit mag.

 

 

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

De regeling is wat grappig geformuleerd, zie het desbetreffende artikel:

Artikel 4:38 BW

1.

Op verzoek van een kind of stiefkind van de erflater kan de kantonrechter, mits daardoor een zwaarwegend belang van het kind of stiefkind wordt gediend en in vergelijking hiermede het belang van de rechthebbende niet ernstig wordt geschaad, de rechthebbende verplichten tot overdracht tegen een redelijke prijs aan het kind of stiefkind, dan wel diens echtgenoot

 

Volgens de wetsbepaling kan alleen een kind of stiefkind de kantonrechter verzoeken. Ommissie of achterliggende bedoeling? ???

 

:-\

Link naar reactie
  • 0

De regeling is wat grappig geformuleerd, zie het desbetreffende artikel:

Artikel 4:38 BW

1.

Op verzoek van een kind of stiefkind van de erflater kan de kantonrechter, mits daardoor een zwaarwegend belang van het kind of stiefkind wordt gediend en in vergelijking hiermede het belang van de rechthebbende niet ernstig wordt geschaad, de rechthebbende verplichten tot overdracht tegen een redelijke prijs aan het kind of stiefkind, dan wel diens echtgenoot

 

Volgens de wetsbepaling kan alleen een kind of stiefkind de kantonrechter verzoeken. Ommissie of achterliggende bedoeling? ???

 

:-\

Dit geeft inderdaad te denken.Ik schat een omissie, maar zal het ook na moeten gaan.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De regeling is wat grappig geformuleerd, zie het desbetreffende artikel:

Artikel 4:38 BW

1.

Op verzoek van een kind of stiefkind van de erflater kan de kantonrechter, mits daardoor een zwaarwegend belang van het kind of stiefkind wordt gediend en in vergelijking hiermede het belang van de rechthebbende niet ernstig wordt geschaad, de rechthebbende verplichten tot overdracht tegen een redelijke prijs aan het kind of stiefkind, dan wel diens echtgenoot

 

Volgens de wetsbepaling kan alleen een kind of stiefkind de kantonrechter verzoeken. Ommissie of achterliggende bedoeling? ???

 

:-\

Dit geeft inderdaad te denken.Ik schat een omissie, maar zal het ook na moeten gaan.

 

 

Ehm... iets verder doorlezen; in lid 5 van art. 38 staat nl.: 'De leden 1 tot en met 4 zijn van overeenkomstige toepassing ingeval de echtgenoot van de erflater een door de erflater uitgeoefend beroep of bedrijf voortzet, ook indien de echtgenoot ingevolge deze afdeling het vruchtgebruik van de desbetreffende goederen heeft of kan verkrijgen'.

 

 

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.