• 0

Eenmanszaak en BV combineren

Heb al de nodige search gedaan maar kan geen antwoord vinden op de volgende vraag: ik heb een holding en houdt met de holding 50% van de werkmaatschappij. Er treedt een nieuwe aandeelhouder toe die 20% van de aandelen van de werkmij zal houden (de derde aandeelhouder verwatert). De nieuwe aandeelhouder doet dit door de aandelen te houden met een holding bv maar de diensten te leveren vanuit een eenmanszaak die met de werkmij een managementovk/contract heeft. Volgens zijn fiscaal adviseur kan dit met gebruikmaking van alle startersfaciliteiten in de eenmanszaak.

 

Vraag is nu: kan ik mijn holding bv de aandelen laten houden en voor dezelfde structuur opteren? Dus als eenmanszaak diensten leveren aan de werkmij (in plaats van obv een managementovk vanuit mijn holding zoals nu gebeurt) en aldus gebruik maken van alle interessante aftrekmogelijkheden terwijl mijn holding de aandelen houdt? En hoe makkelijk is het om vervolgens weer terug te switchen op het moment dat de omzetverwachtingennhoog genoeg zijn om de inkomsten door de bv te laten lopen?

 

Hoor graag!

Gr joost

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, dit kan niet. (althans, kan vast wel, maar is niet toegestaan).

 

art 12a van de Wet op de Loonbelasting:

Ten aanzien van de werknemer die arbeid verricht ten behoeve van een lichaam waarin hij of zijn partner een aanmerkelijk belang heeft, wordt het in een kalenderjaar van dat lichaam genoten loon ten minste gesteld op € 42 000 ....

 

De term 'aanmerkelijk belang' wordt gedefinieerd in artikel 4.6 van de Wet Inkomstenbelasting:

De belastingplichtige heeft een aanmerkelijk belang indien hij, al dan niet tezamen met zijn partner, direct of indirect:

a. voor ten minste 5% van het geplaatste kapitaal aandeelhouder is in een vennootschap waarvan het kapitaal geheel of ten dele in aandelen is verdeeld;

 

Met het door mij vetgemaakte 'direct of indirect' wordt aangegeven dat je óók een aanmerkelijk belang hebt in als je aandelen hebt in een BV die weer aandelen heeft in een andere BV.

 

Kortom, volgens mij is hier de gebruikelijk-loon-regeling gewoon van toepassing.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost

 

Ik vind het advies van de fiscaal adviseur van je compagnon zeer opmerkelijk en riskant!

 

1. zijn eenmanszaak heeft maar 1 opdrachtgever;

2. wat is het zakelijk belang dat hij als DGA van de BV geen salaris krijgt, maar wel kan factureren als dezelfde persoon via zijn eenmanszaak.

 

In de ogen van de fiscus is hij gewoon DGA en dient hij te voldoen aan het DGA loon. Dat hij er een eenmanszaak tussen schuift, doet daar niets aan af. Daar kijkt de fiscus doorheen.

 

Ten tweede zal de fiscus voor de eenmanszaak in dit geval absoluut geen fiscale ondernemersstatus verlenen.

 

Ik raad het beslist af. Niet alleen loopt hij het risico dat de fiscus zijn eenmanszaak niet erkent en de aftrekposten terugneemt. De BV loopt het risico dat deze aangeslagen wordt voor zijn DGA loon.

 

En de gezamenlijke BV gaat het schip in voor de werkgeverspremies sociale verzekeringen.

 

Want zijn jullie daar wel op gewezen? Doordat de aandelenverdeling niet meer gelijk is en niemand een meerderheid van stemrecht bezit, zijn jullie nu alle drie verplicht !! sociaal verzekerd!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Joost, factureren vanuit de eenmanszaak zal de fiscus gewoon doorheen kijken.

 

Het enige wat ik me voor kan stellen dat de nieuwe aandeelhouder naast zijn werkzaamheden voor de werkmaatschappij reeds een eenmanszaak heeft waaruit hij een andere onderneming drijft die lost staat van de BV en op grond daarvan in aanmerking komt voor de genoemde fiscale faciliteiten.

Link naar reactie
  • 0

Op grond van artikel 4 onderdeel c van de Wet op de Loonbelasting 1964 worden werkzaamheden voor de BV waarin je meer dan 5% aandelen hebt, gezien als fictief dienstverband. Daarna zullen inderdaad de werkzaamheden getoetst moeten worden aan de gebruikelijklooneis uit artikel 12a van dezelfde wet.

 

Vanuit de eenmanszaak factureren kan wel, maar je komt daarmee niet onder de loonheffing uit. Als je dan vervolgens geen meerdere opdrachtgevers hebt, wordt het moeilijk vol te houden dat je recht hebt op aftrekposten in verband met ondernemersaftrek e.d. Mocht je wel als ondernemer kwalificeren, dan kan het "fictieve loon" bij de winst uit onderneming geteld worden in de Inkomstenbelasting en de betaalde loonheffing als voorheffing worden gezien.

 

Al met al, waarschijnlijk niet goed geadviseerd en dan nog gecompliceerde constructie.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.