• 0

Factuur met 21% btw IStockPhoto....

Hallo,

 

Ik heb bij IStockPhoto een aantal foto's gekocht. Deze heb ik met mijn credit card betaald en ook een factuur van ontvangen. Deze factuur is 17,00 + 21% btw (3,57) dus in totaal 20,57. Hoe boek ik dat en aan wie draag ik de btw af?

 

Aan IStockPhoto in Canada of aan onze Nederlandse belastingdienst?

 

Heb geprobeerd te zoeken maar kwam alleen topics tegen met 0% btw.... ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom in btw-land!

 

Die 3,57 btw draag jij niet af, dat gaat iStockphoto doen. De relevante vraag is: kun jij 'm terugvragen? Om die vraag te beantwoorden moeten we weten in welk land iStockphoto de btw gaat afdragen. Welk adres en btw-nummer staat er van iStockphoto op de factuur? Dat is vaak een goede indicatie om er achter te komen of we het hier hebben over Nederlandse btw, of Duitse, of Belgische, of Ierse, etc.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Welkom in btw-land!

 

Die 3,57 btw draag jij niet af, dat gaat iStockphoto doen. De relevante vraag is: kun jij 'm terugvragen? Om die vraag te beantwoorden moeten we weten in welk land iStockphoto de btw gaat afdragen. Welk adres en btw-nummer staat er van iStockphoto op de factuur? Dat is vaak een goede indicatie om er achter te komen of we het hier hebben over Nederlandse btw, of Duitse, of Belgische, of Ierse, etc.

 

Bedankt voor het antwoord. De volgende gegevens heb ik:

 

iStockphoto LP, Suite 200 - 1240 20th Ave SE

Calgary, Alberta T2G 1M8 Canada

VAT ID#: EU826013185

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je hebt voor dat anderhalve biertje een mooie uitdaging geserveerd...

 

Het EU-btw-nummer wordt niet herkend door de controlystemen van de EU, omdat 'EU' geen landcode is (zoals NL en BE dat wel zijn).

Ik vermoed, maar dat weet ik niet zeker, dat het EU-btw-nummer hoort bij ondernemingen die buiten de EU gevestigd zijn (check) en die elektronische diensten (check) verrichten aan niet-ondernemers (*) die bínnen de EU gevestigd zijn (check)

(*): vermoedelijk laat de website van iStockphoto niet toe dat jij je als btw-ondernemer bekend maakt en beschouwen ze elke afnemer als niet-ondernemer, dat is voor hen wel zo makkelijk.

Voor deze ondernemers, en vooralsnog alleen voor hen, heeft de EU een zogeheten 'one stop shop'-systeem in de aanbieding. Zij mogen zich registreren in een lidstaat naar keuze, en krijgen van die lidstaat een EU-nummer dat begint met 'EU' (bron).

 

In de Nederlandse Wet Omzetbelasting is deze regeling verwerkt in artikel 28q t/m 28t.

De belastingdienst van het land waar die onderneming (in dit geval dus iStockphoto) zich registreert, zorgt ervoor dat de afgedragen btw gesplitst wordt per land en doorbetaald wordt aan de andere lidstaten van de EU. (ook dat verzin ik niet zelf, maar haal ik uit het boek "Omzetbelasting" van Van Hilten en Van Kesteren, p. 494)

 

Waarmee we weer terug zijn bij je vraag: heb jij recht op teruggaaf van DIE omzetbelasting.

 

Theoretisch heb je recht op teruggaaf/aftrek van voorbelasting die aan jou in rekening is gebracht op een correcte factuur, mits jij die diensten voor belaste prestaties gebruikt. In principe kunnen we er van uitgaan dat je aan al die voorwaarden voldoet. De btw is door iStockphoto afgedragen en door willekeurig welke belastingdienst in de EU doorbetaald aan de Nederlandse Belastingdienst. Er is dus geen sprake van btw die aan jou in een ander EU-land in rekening is gebracht, dus die regels vallen ook allemaal af.

Theoretisch is het antwoord dus JA, maar ik kan het nergens vinden.

 

Ik kan me ook voorstellen, aangezien deze one-stop-shop-regeling bedoeld is dienstverlening aan particulieren, dat deze omzetbelasting NIET teruggevraagd kan worden, particulieren kunnen immers geen btw terugvragen, klaar. Dat zou echter niet passen in het btw-systeem, waarbij wat de een afdraagt, in principe door de ander teruggevraagd moet kunnen worden, uitzonderingen daargelaten.

 

Ik hoop dat iemand anders mij hierin kan aanvullen, of wellicht de zoekfunctie van dit forum beter kan benutten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@ joost

Hij heeft een foto gekocht van istock. Deze zijn gevestigd in

Suite 200 - 1240 20th Ave SE

Calgary, Alberta T2G 1M8

Canada

 

Dus hij doet aankoop in het buitenland, heeft een BTW nr in NL, dus moet hij nooit BTW op de aankoop betalen. Verklaar eens waar ik fout zit?

Grtz

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Je benoemt canada als buitenland, maar dat is Belgie ook. En je stelt dat de regel is dat je nooit in een ander land BTW moet betalen. Binnen de EU gelden andere regels dan buiten de EU. Dus je globaliserende opmerking klopt niet.

 

Mercury koopt een foto uit canada. Maar weten jij en ik of IStockphoto een NL vestiging heeft? BTW is exact 21%, dus wellicht missen we nog wat info.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je benoemt canada als buitenland, maar dat is Belgie ook. En je stelt dat de regel is dat je nooit in een ander land BTW moet betalen. Binnen de EU gelden andere regels dan buiten de EU. Dus je globaliserende opmerking klopt niet.

 

 

Beste Joost,

 

Wellicht kan ik nog iets leren. Wanneer moet er dan wel BTW betaald worden in de EU? Voor zover ik weet nooit, met dien verstande dat je zelf BTW plichtig bent in je eigen land.

 

Grtz

 

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Dag Dirk

 

Er zijn bij zowel leveringen als diensten diverse uitzonderingen op de hoofdregel dat BTW verlegd moet worden binnen de EU.

De hoofdregel is dat diensten via verlegging belast zijn van de afnemer bij B2B diensten, maar daar zijn een aantal uitzonderingen op, zoals bijv. Diensten ter zake van onroerend goed (belast met BTW naar regels land waar het OG staat) of bepaalde elektronische diensten.

 

Voor leveringen waarbij het transport onderdeel is van de overeenkomst en aanvangt in een ander land dan het land van bestemming, geldt de BTW van het land van aanvang vervoer.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord Joost. Ikzelf ken de BTW regeling ook vrij goed maar dan enkel wat betreft mijn werkgebied. Ikzelf ben het nog nooit tegengekomen maar ik zit dan ook niet in het onroerend goed, enkel im- en export van goederen vanuit buurlanden. Transport is nooit onderdeel van overeenkomst, dit is steeds affabriek.

In ieder geval hartelijk dank voor het antwoord, ik ben nooit te oud om te leren.

 

Grtz

 

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Btw, lijkt gemakkelijk, maar vooral bij internationale transacties toch heel complex. Ten eerste dat het btw nummer start met EU: dat is een btw nummer dat toebehoort aan een derde-land (een land buiten de EU) dat handel drijft met niet-btw plichtigen in de EU. Dan lijkt het mij hier ook te gaan om "verkopen op afstand" dat in eerste instantie alleen maar gaat over transacties tussen EU landen, maar ook een artikel bevat over de bijzondere situatie dat: Wanneer, in geval van verkoop op afstand, de geleverde goederen vanuit een 3e land worden verzonden of vervoerd, en door de leverancier worden ingevoerd in een andere lidstaat dan die van aankomst van de verzending of het vervoer naar de afnemer, worden zij geacht te zijn verzonden vanuit de lidstaat van invoer. Het lijkt mij dat men hier werkt met een tussen persoon die de btw op invoer betaald en die bijvoorbeeld in België gevestigd is, maar dat de goederen wel rechtstreeks naar de klant in Nederland verzonden worden.

"Verkopen op afstand" kan alleen maar aan een niet-btw plichtige, anders wordt het gewoon invoer in dit geval, waarbij btw bij invoer betaald moet worden. Nu is het Nederlandse btw, de leverancier moet dus Nederlandse btw betalen, maar de particulier kan uiteraard niet recupereren.

In dit geval alles in de kosten zetten, is dus de enige optie. Ben wel benieuwd of zo'n bedrijf wel de mogelijkheid biedt om aan btw-plichtigen te leveren.

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.