• 0

Vooruitontvangen bedragen en zakelijk kosten

Beste mensen,

 

Ik wil over een paar dagen mijn eerste fiscale jaar afsluiten en loop nu tegen de volgende vragen aan:

 

 

[*]Ik heb een koopwoning die ik ook gebruik als kantoor. Ik heb daarnaast een UPC abonnement met internet, onbeperkt telefoon en TV. De telefoon wordt alleen zakelijk gebruikt internet gemengt en TV prive. Kan een deel van deze kosten als zakelijk worden gezien? En maak het nog uit of de onderneming een BV is? De kosten blijven onder €4000

[*]Ik heb klanten die orders plaatsen van circa 1500 euro. Ze betalen bij bestelling de helft aan. Na levering (2 mnd later) betalen ze het restant en krijg ik ook een rekening voor de order van mijn toeleveranciers. Ik heb nu een aantal facturen uitgestuurd die voor de helft zijn aanbetaald, maar nog niet zijn geleverd ook heb ik de rekening van de toeleverancier voor facturen nog niet ontvangen. Hoe kan ik deze facturen nu het beste boeken? Het liefst laat ik de winst in 2013 vallen? Kan ik de aanbetaling bijvoorbeeld boeken als vooruitontvangen bedragen en de omzet pas boeken als de klus daadwerkelijk is uitgevoerd? En hoe ga ik daarnaast om met de BTW in dit aspect? ( ik zit nog op factuurstesel)

 

Met vriendelijk groet,

Erik Schoor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ha Erik,

 

Over de kosten van UPC: het zakelijke deel van de kosten mag je mijns inziens aftrekken, maar let op, de kosten van een telefoon-abonnement in de privé woning zijn nooit aftrekbaar. Omdat je een abonnement hebt waarbij de gesprekskosten 0,- zijn, is van de UPC-facturen volgens mij alleen het internet-deel aftrekbaar.

 

Over de vooruitbetalingen: het principe van goed koopmansgebruik schrijft voor dat je kosten en opbrengsten toerekent aan de periode waarin ze zich voordoen. Dat klinkt ingewikkeld, maar het komt er op neer dat de transactie jou zowel opbrengsten als kosten oplevert, en dat je die bij elkaar moet houden en moet plaatsen in de periode waarin de transactie plaats vindt.

 

Ik had de indruk dat je vooral goederen inkocht en doorverkocht, maar ik lees ook "als de klus daadwerkelijk is uitgevoerd", wat me het idee geeft dat je ook werk verricht. Kun je meer vertellen over wat je doet? Als het gaat om het leveren van goederen, ben ik geneigd om het moment van leveren te beschouwen als het moment van winst-realisatie, en de ontvangen betalingen als 'vooruitontvangen' te beschouwen. Als het gaat om werk wat uitgevoerd wordt, moet je de winst nemen naar gelang het project vordert. Dus als je verwacht op een klus 2.000 winst te maken en je bent nu op de helft, reken je 1.000 winst toe aan 2012.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.