• 0

Patent op telefoonhoes?

Beste allen,

 

Sinds enige tijd ben ik mij aan het verdiepen om telefoonhoesjes te importeren uit het buitenland ( ja ik weet dat heel veel mensen dit doen).

 

Echter wat ik mij afvroeg is of ik in de problemen zou kunnen komen met het feit dat ik bijvoorbeeld telefoonhoesjes wil verkopen aan ondernemingen/ particulieren. Hierbij doel ik niet op merken of de logo's te gebruiken zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar maar op de hoesjes met meerdere functies of bijzonderheden.

 

Mijn vraag is dan ook of ik in de problemen kan komen dmv patenten op een telefoonhoes of iets anders?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op een product kan intellectueel eigendom rusten, bijvoorbeeld modellenrecht, merkenrecht, of octrooirecht.

 

Als een ander dan de rechthouder een product op de markt brengt dat inbreuk maakt op dit recht, kan hij via de rechter proberen dit tegen te houden.

 

Je zou dit kunnen negeren en met de activiteit staken als je een claim krijgt en op het beste hopen.

 

Wat mij ook nog niet duidelijk is, is hoe je op een makkelijke manier in de verschillende - welke - databanken kunt zoeken.

 

Wat je niet moet negeren is de schade die je product aan mensen toe kan brengen. Als importeur word jij namelijk als de fabrikant gezien en moet jij de wellicht hoge schadevergoeding betalen.

 

Een van de bekendste webshophouders van Nederland heeft hier een column over geschreven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou, voor zover het mogelijk is, zelf proberen uit te vinden of een product niet valt onder een of ander patent van een A-merk.

Nu al helemaal, 2012 lijkt wel het jaar van de patenten rechtzaken.

 

Ik heb 12 jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt. Zonder kwade bedoelingen in Nederland een product op de markt gebracht. Was een interessant product en ook zeer succesvol totdat ik ineens een brief in de bus vond van een advocaat dat het product een patent overschreed (visueel).

 

Blijkbaar zat er een bepaald patroon in het product wat te veel leek op een product van een A-merk. Dat heb ik wel geweten, financieel ... Rechtszaak, producten moeten terughalen, schadevergoeding, registeraccount voor boekencontrole.

 

Tegenwoordig lijkt overal wel een patent op te zitten maar het is moeilijk te controleren. Pas in ieder geval op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.