• 0

Beslismethode offerte op website plaatsen.

L.S.

 

Gezien de offerte-aanvragen en reacties daarop, wil een hulpmiddel op mijn website plaatsen wat klanten een leidraad geeft om een offerte te beoordelen. Mensen menen vaak dat een prijs alleen alles zegt over wat men krijgt, en dat men bij iedere aanbieder hetzelfde krijgt. Concurrentie is niet erg, zeer gezond, maar aanbieden tegen prijzen waar je niet voor kunt komen, is een zeer ongezonde concurrentie, voor beide partijen.

 

Ik dacht aan het volgende te plaatsen.

 

"U heeft vast meer offertes opgevraagd om tot een goede vergelijking te komen, op basis waarvan neemt u de beslissing welke offerte voor u het meest geschikt is.

 

Een veel toegepaste en objectieve methode is de "gewogen factor score methode." Gebruikmakend van deze methode bepaalt u vooraf welke beslissingscriteria bepalend zijn voor het belonen van de meest passende offerte. Als eerste bepaalt u de gewenste criteria.

* Vertrouwen, komt de installateur betrouwbaar over, dit wordt ook wel het onderbuik gevoel genoemd.

* Referenties, zijn er referenties beschikbaar, internet, buren, kennissen bieden vaak een schat van informatie.

* Bent u goed begrepen door de aanbieder, vaak leest u dit terug in de offerte.

* Is er goed gereageerd op de vragen die u stelt, dit is uw eigen beoordeling.

* Is de offerte duidelijk en leesbaar opgesteld, begrijpt u de offerte?

* Komt de gevraagde prijs overeen met hetgeen u wil betalen.

 

Elk van bovengenoemde punten geeft u een bepaald gewicht, uitgedrukt in een getal, en vervolgens waardeert u elke offerte punt voor punt met een getal 1 t/m/ 5. Vermenigvuldig het gewicht met de behaalde waardering. Tel bij elke offerte het aantal punten bij elkaar en de offerte met het hoogst aantal punten zou voor u het meest geschikt zijn.

 

Door op deze manier een offerte te beoordelen, weet u dat u op basis van objectiviteit een doordachte beslissing kunt maken.

En tot slot, elke aanbieder zijn/haar best gedaan op een uitgebrachte offerte, het is daarbij wel fatsoenlijk om na de beslissing de overige aanbieders te bedanken voor de offerte en de moeite, ook dit wordt gewaardeerd."

 

Is het verstandig dit op een website te plaatsen?

Zijn er nog aanvullingen nodig?

Of is het verstandig de prijsschieters te laten gaan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Rick,

 

Als je niet voor prijskopers gaat is het niet verkeerd om uit te leggen waar je meerwaarde zit.

 

 

"U heeft vast meer offertes opgevraagd om tot een goede vergelijking te komen, op basis waarvan neemt u de beslissing welke offerte voor u het meest geschikt is."

 

Toch klinkt dit wat lijdzaam en in de verdediging. Misschien kun je ook de aanval kiezen: "Ik daag u uit om meerdere offertes op te vragen en die te vergelijken op de volgende punten...". Dat komt in elk geval zelfverzekerder over.

 

In plaats van het "objectief" presenteren van een methode kun je ook stellen: dit staat er allemaal in onze offertes.

 

 

"En tot slot, elke aanbieder zijn/haar best gedaan op een uitgebrachte offerte, het is daarbij wel fatsoenlijk om na de beslissing de overige aanbieders te bedanken voor de offerte en de moeite, ook dit wordt gewaardeerd."

 

Vanuit jouw optiek snap ik dit prima, maar als potentiele klant vind ik het wat belerend overkomen. Misschien positief : "Natuurlijk hoor ik graag het resultaat van uw vergelijking, ook als u besluit met een collega in zee te gaan".

 

 

Of is het verstandig de prijsschieters te laten gaan?

 

Dat ligt aan je positionering in de markt en je business model. Maar uit je eerdere berichten heb ik begrepen dat je jezelf niet richt op de prijskopers.

 

Wat mij betreft moet er dan ook niet een te grote focus op offertes komen. Een goede klik, vertrouwen en een goed advies komen eerst, het A4'tje met de prijs komt pas later.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ron,

 

Ben nog aan proberen hoe hier mee om te gaan. Wat er in 2013 gaat gebeuren weet ik niet, de eerste maanden heb ik goeie vooruitzichten, leuke projecten in opdracht.

 

Misschien zijn er nog andere methodes om prijskopers wat af te houden, ik ga er over nadenken, jouw toevoegingen houd ik ook in stand. Die kan ik in de loop van 2013 op de site plaatsen.

 

Link naar reactie
  • 1

In alle eerlijkheid? Het komt op mij vervelend over. Belerend en saai. Nu weet ik dat jij geen vervelende man bent, en saai zou ik je ook niet willen noemen. Ik weet dat jij dit op je website zet omdat je uit wil steken boven de beunhazen die je sector verpesten. Omdat je een vakman bent. Maar uit deze tekst blijkt geen van dat. Het geeft me zo'n gevoel alsof je iets probeert te sugar-coaten, of me iets wijs probeert te maken. En dat is nou juist wat je niet wil.

 

Maak eens goede lijst van redenen waarom ik jouw offerte moet ondertekenen. Of verzin een leuke tijdelijke reclamestunt als tegenhanger van die eeuwige laagste prijsgarantie. Als je mensen iets duidelijk wil maken moet je dat in een klap doen. Anders kijken ze bij een ander.

 

:-K

Link naar reactie
  • 0

Wat een lap tekst.

 

Je zou een tekstschrijver er naar kunnen laten kijken.

 

 

Hoewel mijn prijzen bijzonder redelijk zijn, zijn er natuurlijk altijd wel andere aanbieders die voor een op het oog nog gunstigere prijs werken.

 

Waarom kiezen zoveel klanten dan toch voor mij?

 

............Vergeleken met anderen ben ik klantvriendelijk, ..........heb ik vele tevreden referenties,............. reageer ik snel en duidelijk op vragen, .................zijn mijn offertes duidelijk, ...................heb ik .... jaar ervaring ....................

 

Let ook eens op bovenstaande punten bij het vergelijken van uw offertes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rick,

 

Op welke manier krijg je vaak offerte aanvragen? Krijg je hele duidelijke aanvragen waarbij de potentiele klant zelf alles al tot in de puntjes uitgewerkt hebt? Of zijn het vaak hele onduidelijke aanvragen waarbij de klant (en daardoor ook jij) nog niet echt weet wat er allemaal moet gebeuren?

Als ik op deze manier aanvragen krijg doe ik om te voorkomen dat de klanten appels met peren gaan vergelijken de offerte in gedeeltes hakken. Als voorbeeld een aanvraag om een zolder te voorzien van stroom:

 

- Totaal prijs voor het daadwerkelijke waar de klant om vraagt, het aanleggen van stroom op de zolder (duidelijke omschrijving over wat de klant hiervoor kan verwachten)

 

- Meerprijs voor het demonteren van de oude elektronische installatie op zolder (duidelijke omschrijving wat de klant hiervoor kan verwachten en jouw argumentatie waarom jij vindt dat de oude installatie weg moet en dat de klant erop moet letten dat wanneer ze voor een ander bedrijf kiezen dit bedrijf niet op deze oude "gevaarlijke" installatie verder gaat bouwen)

 

- Meerprijs voor het aanleggen van een extra groep omdat jij vind dat de huidige eigenlijk te oud/gevaarlijk/licht is voor de nieuwe installatie.

 

Ik denk dat als je op deze manier je offertes opbouwt en in die offertes dus goede adviezen geeft (ook weer niet teveel details uiteraard) en je sta zelf helemaal achter deze offertes en prijzen zullen de klanten zeker met jou zaken gaan doen. De klanten die na jou goede adviezen en nette prijzen toch ervoor kiezen om de werkzaamheden anders en/of bij een ander te laten uitvoeren moet je niet over in zitten. Als jij je werkzaamheden voor minder geld of op een andere manier moet uitvoeren dan waar jij achter staat moet je toch niet willen? Vaak zijn of worden dit ook de klussen waar je achteraf veel gezeur mee krijgt. (Als bijvoorbeeld de stoppen dagelijks springen doordat die oude installatie toch niet goed genoeg bleek)

 

In plaats dat de potentiele klanten jouw offerte gaan vergelijken met de offerte van andere bedrijven moet je ervoor zorgen dat de klanten de offerte van andere bedrijven gaan vergelijken met jouw offerte ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Het vreemde is dat ik grotere en complexere werken vaak zonder veel moeite in opdracht krijg, maar juist die kleinere werkjes loop ik mis op prijs. Ik probeer nu om op basis van e-mail verkeer en het vragen van informatie een offerte te maken zonder eerst een bezoek te brengen. Het kost gigantisch veel tijd en geld voor het afleggen van een bezoek, als je dan het werk niet krijgt is het weggegooid geld.

Dat geldt dan alleen voor de kleine werkjes, die leuk bijdragen aan het resultaat als ze opdracht worden.

En ik kan wel vaststellen dat het bij kleine werkjes momenteel vaak alleen om prijs gaat.

 

De grotere werken gaat vaak op basis van vertrouwen en dan is face-tot-face ontzettend belangrijk,

Daarbij de opmerkingen van Sabra :) waar ik zeker wat mee ga doen, evalueer ik dit nog wel over een half jaar.

 

Ik heb nu ook weer drie aanvragen, 2 ervan heb ik teruggestuurd met het verzoek om meer informatie, alle twee ca. 40km. buiten Leiden, en nog een project voor buitenverlichting rondom een woning, volledig adres was meegezonden, via Google streetview heb ik de woning in beeld gekregen, en aan de hand daarvan kan ik een offerte maken.

 

Voorlopig laat ik het even zo, ik bespaar tijd en geld door de kleinere werkjes per mail af te handelen en grotere en complexere werken kom ik uiteraard voor langs.

Link naar reactie
  • 0

En ik kan wel vaststellen dat het bij kleine werkjes momenteel vaak alleen om prijs gaat.

...

De grotere werken gaat vaak op basis van vertrouwen en dan is face-tot-face ontzettend belangrijk.

 

Bij grote projecten heb je veel eerder te maken met mensen die weten waar het om gaat, namelijk de succesvolle afronding van dat project. Dan kijk je (binnen een gezonde marge) niet op een paar centen. Ik heb een paar jaar terug precies zo'n moment gehad toen de webdesign wereld implodeerde. Ik kon gewoon niet prijsvechten, ik heb het echt geprobeerd. Maar elke keer als iemand me dan zonder voorkennis vroeg "dus, wat gaat da kosten?" dan zat ik er bij als een rasechte zolderkamerautist.

 

Als dat niet je ding blijkt te zijn, richt je er dan niet op. Maar specialiseer je in dat waar je goed in bent. Centenneukers moet je niet opnieuw op willen voeden.

 

Daarbij de opmerkingen van Sabra :)

 

:-K ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.