• 0

buitenvennootschappelijke winst en kosten

ik ben vennoot in een VOF. Buiten de maatschappelijke arbeids vergoeding en verdeling van maatschappelijke winst, maak ik ook zakelijke kosten welke buiten de VOF vallen.

 

Vragen:

 

1:

Waar neem ik deze buitenvennootschappelijke kosten in de IB aangifte op?

Toelichting:

ik had op dit forum gelezen dat een bijlage bij de aangifte toegevoegd kan worden, maar is het in de elektronische aangifte niet mogelijk? Ik heb zelf gevonden dat ik bij "specificatie samenwerkingsverband" onder " overige vergoedingen" deze kosten kan opnemen, echter om deze kosten daadwerkelijk als winstvermindering te zien, dien ik ook de priveopnames met ditzelfde bedrag te verminderen. Feitelijk klopt dan het "kapitaal" niet met de cijfers van de vennootschap, waardoor er wellicht weer een probleem ontstaat als ik volgend jaar aangifte doe?? Immers dan vraagt men het kapitaal in de VOF in te vullen bij "specificatie samenwerkingsverband"

 

2

Ik heb te maken met prive bijtelling voor de auto. De BTW welke hierover verschuldigd is wordt binnen de VOF verrekend. Waar laat ik deze (ook buitenvennootschappelijke) bijtelling?

Wellicht op dezelfde wijze als onder 1, doch nu als storting van kapitaal?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zijn deze uitgaven volgens jou buitenvennootschappelijk? De VOF heeft toch baat bij die uitgaven?

Daar kunnen verschillende (fiscale, onderlinge afspraken, juridische, bancaire) redenen voor zijn.

Wat de reden ook is, ik neem aan dat dit in waarschijnlijk is overeengekomen in de akte van vennootschap onder firma.

 

Ik heb helaas te praktische kennis van het invullen van een winstaangifte om de vragen te beantwoorden.

 

Is dit de eerste aangifte die je moet doen ? Maak je zelf ook de jaarrekening van de VOF ?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zijn deze uitgaven volgens jou buitenvennootschappelijk? De VOF heeft toch baat bij die uitgaven?

Daar kunnen verschillende (fiscale, onderlinge afspraken, juridische, bancaire) redenen voor zijn.

Wat de reden ook is, ik neem aan dat dit in waarschijnlijk is overeengekomen in de akte van vennootschap onder firma.

 

Joh ;D

 

Het ging er mij juist om om eerst vast te stellen of het überhaupt om buitenvennootschappelijke zaken gaat

 

Gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Niets gekker dan de uitleg die ondernemers geven aan fiscale zaken omdat ze ergens een term opgepikt hebben in de kroeg of op internet of op een feestje ;)

 

Kijk maar eens naar de wijze waarop menig ZZP-er de fiscale IB-status is gaan ontlenen aan de VAR.

 

gr. Joost

 

zoals veel mensen denken dat een ZZP-er een rechtsvorm of een juridische vorm van ondernemen is... ;D

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Het betreft een VOF waar steeds vennoten in- en uittreden. Het betreft een VOF met circa 50 vennoten die hetzelfde werk doen. Buiten de kosten in de VOF die alle vennoten aangaan zijn er ook nog kosten die specifiek op iedere vennoot afzonderlijk drukken en niet op de VOF.

De BTW van deze individuele, zakelijke, kosten wordt als voordruk gevorderd binnen de VOF en, om het geheel nog te kunnen overzien, wordt ook de BTW over prive gebruik auto in de VOF aangegeven.

De feitelijke bijtelling wegens privegebruik vindt echter buitenvennootschappelijk plaats.

De constructie is goedgekeurd door de fiscus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog ter aanvulling:

Nadat de balans is opgemaakt door de accountant (en de totale winst dus bekend is), wordt voor iedere vennoot het winstdeel berekend. Dit hem/haar toekomende winstdeel wordt verminderd met de priveopnames eerder dat jaar. Voorzover deze som nog positief is wordt het restant uitgekeerd. Is het negatief, dient uiteraard terugbetaald te worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Nadat de balans is opgemaakt door de accountant (...)

 

Waarom maak je dan niet een afspraak met de accountant?

Hij/zij kan je hier verder mee helpen en de kosten zullen dan wel meevallen.

 

Het is namelijk een beetje lastig om kort te antwoorden op dingen als “Waar neem ik deze buitenvennootschappelijke kosten in de IB aangifte op” en dergelijke.

 

Link naar reactie
  • 0

Het betreft een VOF waar steeds vennoten in- en uittreden. Het betreft een VOF met circa 50 vennoten die hetzelfde werk doen.

 

Buiten jouw vraag om deed deze opmerking mijn wenkbrauwen fronsen. Ik citeer even van de site van de Belastingdienst:

 

Van verandering van de rechtsvorm van uw bedrijf of van het samenwerkingsverband binnen uw bedrijf is bijvoorbeeld sprake als:

 

- er een maat of vennoot bij uw vof of maatschap komt

- er een maat van uw maatschap of een vennoot van uw vof wegvalt (bijvoorbeeld door uittreding of overlijden) en u de onderneming voortzet als eenmanszaak.

 

Het veranderen van de rechtsvorm van uw bedrijf of van het samenwerkingsverband binnen uw bedrijf beschouwt de Belastingdienst in het algemeen als een staking van uw ondernemersactiviteiten. Aangenomen wordt dat uw oude bedrijf (dus uw eenmanszaak, maatschap of vof) ophoudt te bestaan. Daarom moet u de balans opmaken en afrekenen.

 

Ik neem aan dat je de continue mutatiestroom van vennoten zonder te staken ook hebt laten goedkeuren door de inspecteur? Ik kan overigens wel eenvoudigere rechtsvormen bedenken dan die waarvoor jullie gekozen hebben ::)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nog een opmerking, met alle respect (en zeker niet verkeerd bedoeld!) aan de mensen die hier willen helpen:

Ik ben in de veronderstelling dat ik, bij openen van dit forum, 2 duidelijke vragen had gesteld.

Voordat men gaat twijfelen aan de juistheid van mijn vragen is het wellicht handiger en verbetert het de communicatie om gewoon antwoord te geven op die vragen. Ik heb vooral een hoge pet op van Joost, omdat ik zijn naam al meermalen tegen ben gekomen bij Higher level en hij vrijwel altijd een zinvol antwoord geeft waar men iets aan heeft.

Met de antwoorden die hier tot nu toe zijn gegeven kan ik, helaas, nog steeds niets

Link naar reactie
  • 0

Met de antwoorden die hier tot nu toe zijn gegeven kan ik, helaas, nog steeds niets

 

Maar je luistert toch ook niet. Dennis heeft het heel helder geschreven:

Jullie “VOF” wordt dan kennelijk herhaaldelijk ontbonden en weer opgestart, want er treden steeds vennoten “aan en af”.

 

Dat kan helemaal niet. Er klopt iets niet in dit verhaal. Raadpleeg je accountant, zou ik zeggen.

Hier op HL zal je niet wijzer worden naar mijn mening.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een opmerking, met alle respect (en zeker niet verkeerd bedoeld!) aan de mensen die hier willen helpen:

Ik ben in de veronderstelling dat ik, bij openen van dit forum, 2 duidelijke vragen had gesteld.

Voordat men gaat twijfelen aan de juistheid van mijn vragen is het wellicht handiger en verbetert het de communicatie om gewoon antwoord te geven op die vragen. Ik heb vooral een hoge pet op van Joost, omdat ik zijn naam al meermalen tegen ben gekomen bij Higher level en hij vrijwel altijd een zinvol antwoord geeft waar men iets aan heeft.

Met de antwoorden die hier tot nu toe zijn gegeven kan ik, helaas, nog steeds niets

 

Ik, en met mij denk ik iedereen op dit forum, kan je de diensten van Joost van harte aanbevelen. Als je hem benaderd wil hij vast graag een afspraak maken om al jouw fiscale vragen en overige ondernemersvragen uit de wereld te helpen. En dat alles op een vlotte en deskundige wijze. Ik ben niet op de hoogte van het verdienmodel dat Joost hanteert, maar ik vermoed dat hij deze diensten dan niet vanuit de goedheid van zijn hart zal verlenen en er een rekening tegenover zal staan.

 

Als je gebruik maakt van een forum als HL krijg je de denktank er gratis bij. Vele zelfstandigen en experts met kennis van zaken zetten zich in om over jouw casus na te denken. Ook Joost doet dat. En allemaal zonder dat het een cent kost. We denken zelfs verder na dan de gestelde vraag en komen soms tot de conclusie dt één + één soms wel eens drie zou kunnen zijn. Daar zou je je voordeel mee kunnen doen.

Wat we niet zijn is een antwoordmachine waar je een kwartje, of beter: geen kwartje, in gooit en het gewenste antwoord komt eruit rollen. Soms gebeurt dat wel eens, meestal kijken we verder. Als je een simpel antwoord wilt dan kun je prima terecht bij een betaalde adviseur, zoals Joost. Wl je de community dan kun je beter rond blijven hangen.

 

En maak je geen zorgen, het antwoord op jouw vraag komt heus wel naar voren. Misschien wel van Joost ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even los van de vraag of de VOF al dan niet kan c.q aan te bevelen is dan maar:

1:

Waar neem ik deze buitenvennootschappelijke kosten in de IB aangifte op?

Toelichting:

ik had op dit forum gelezen dat een bijlage bij de aangifte toegevoegd kan worden, maar is het in de elektronische aangifte niet mogelijk? Ik heb zelf gevonden dat ik bij "specificatie samenwerkingsverband" onder " overige vergoedingen" deze kosten kan opnemen, echter om deze kosten daadwerkelijk als winstvermindering te zien, dien ik ook de priveopnames met ditzelfde bedrag te verminderen. Feitelijk klopt dan het "kapitaal" niet met de cijfers van de vennootschap, waardoor er wellicht weer een probleem ontstaat als ik volgend jaar aangifte doe?? Immers dan vraagt men het kapitaal in de VOF in te vullen bij "specificatie samenwerkingsverband"

 

2

Ik heb te maken met prive bijtelling voor de auto. De BTW welke hierover verschuldigd is wordt binnen de VOF verrekend. Waar laat ik deze (ook buitenvennootschappelijke) bijtelling?

Wellicht op dezelfde wijze als onder 1, doch nu als storting van kapitaal?

Ik verwacht dat je ook buitenvennootschappelijk vermogen hebt (wellicht de auto waar je het over hebt, een eigen zakelijke bankrekening, een eigen PC enz).

 

Als je buitenvenootschappelijke bezittingen en kosten hebt moet je het volgende doen. Je zult dan een buitenvenootschappelijke balans en verlies en winst rekening moeten maken waarin bovenstaande posten verwerkt worden. DIt gebeurd dus niet in de balans en v&w van de VOF. Het vermogen in de VOF tesamen met je buitenvenootschappelijke vermogen is dan je bedrijfsvermogen waar bijvoorbeeld de FOR aan getoetst word.

Link naar reactie
  • 0

Ik frons ook mijn wenkbrauwen wel bij een VOF waar constant vennoten in en uittreden. Ik kan me vanuit de fiscus ook wel weer voorstellen dat ze dat goedgekeurd hebben. Zonder daarover te oordelen kan wel aangegeven worden dat buitenvennootschappelijke zaken in feite als een tweede set jaarstukken aan de IB-aangifte gekoppeld kunnen worden door gewoon een tweede onderneming in te geven in het aangifteprogramma.

 

Voor zover er zaken in de VOF geboekt worden die eigenlijk buitenvennootschappelijk zijn, lijkt het mij logisch om dat te verrekenen via de privé kapitaalrekening van de betreffende vennoot.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.