• 0

Verdeling aandelen

Een aantal maanden geleden heeft een vriend mij benaderd om gezamelijk een BV op te richten om een huidige risico af te dekken welke hij momenteel loopt met zijn eenmanszaak. Deze blijft naast de BV bestaan.

Om de BV te laten groeien kunnen we gebruik maken van zijn netwerk en huren we diensten en faciliteiten van de eenmanszaak. Op den duur moet de BV over zijn eigen netwerk, medewerkers en faciliteiten beschikken.

Aanvankelijk ga ik als eerste in loondienst bij de BV om deze op te starten.

 

Zijn voorstel was om de BV te verdelen, 70% voor hem en 30% voor mij, aangezien hij de kennis en het netwerk heeft.

Is dit redelijk of is mijn eigen inbreng/expertise ook van belang? En waarop kan een verdeling van van aandelen gebaseerd worden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

hangt een beetje van de details af, maar in mijn oren klinkt het niet logisch. Besef dat je doordat jij, door geen 50-50 af te spreken, niet het laatste woord hebt? Lijkt me geen goede samenwerkingsbasis.

 

Kunnen jullie geen overeenkomst sluiten over de diensten die jullie gaan afnemen bij die eenmanszaak? snap dat dat lastig kan zijn ivm het te gebruiken netwerk en kennis en dergelijke, maar misschien kun je een flat fee afspreken waarmee jij je inkoopt in die bv? Dit kan ook een meerjaren plan zijn, maar dan heb je tenminste uiteindelijk een gelijkwaardige relatie. Hoeveel dit moet zijn is echt afhankelijk van de situatie.

 

ik zou me ook zorgen maken over zijn commitment ivm het feit dat hij die andere bv nog heeft; is het voor hem dan wel voor jouw een full-time overeenkomst? Hoe zien jullie dat voor je?

Link naar reactie
  • 0

beste starter_bv

 

Waarom wil je hierin participeren? En waarom heeft jouw vriend je hiervoor gevraagd?

De hamvraag als je ergens aandeelhouder in kunt worden:

 

What's in it for me and what's in it for them?

 

Wat breng jij naar de tafel dat zo veel minder waard is dat je op slechts 30% van de aandelen uitkomt?

Heeft hij jou dan wel nodig? Hoe heeft hij jouw instap omschreven? Wat wilt hij van jou? En wil jij dat wel geven aan hem? Ik neem even aan dat je een ander inkomen hiervoor opzegt!

 

Je omschrijft dat hij met jou een BV wilt starten om risico in zijn eenmanszaak af te dekken. Dat klinkt bij mij al snel als

"ik zoek een afschuifplek als het fout gaat".

 

Let wel: jij wordt bestuurder en medeverantwoordelijk. Met 30% van de aandelen heb je nul komma niks aan invloed, tenzij je anders afspreekt bij de verdeling van zeggenschap en winstrecht. Als hij bereid is om het stemrecht op de aandelen wel 50/50 te verdelen en het winstrecht 70/30 dan zie ik wel een propositie.

 

Ben benieuwd naar je antwoorden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden. Verhelderend :-)

 

@Garma: de eenmanszaak blijft nog bestaan om voor zijn eigen inkomen te zorgen. Hoe (en of) dit op termijn overgaat naar de BV hebben we nog niet besproken.

Voor mij is het een full-time overeenkomst, voor hem is het investeren van branche specifieke kennis in mij. Hij is niet meteen werkzaam in de BV.

 

@Joost: met de huidige eenmanszaak is de haalbare top bereikt en is een BV de enige mogelijkheid om te groeien. (Dit heeft te maken met de branche). Dat is ook de reden dat hij mij hierin wil betrekken en ik zie de mogelijkheden om verder te groeien.

Mijn ervaring is, mijn inziens, wel degelijk nodig om die groei te realiseren. Maar we hebben jou vragen eigenlijk nog niet besproken. We zitten nog in een vroeg stadium. Om dit bespreekbaar te maken wilde ik eerst weten wat een goed uitgangspunt voor een samenwerking is. Ik begrijp uit jullie antwoorden dat 50/50 een betere basis geeft waarop we verder kunnen. Het lijkt mij dat ik dit eerst met hem moet bespreken.

 

Overigens het risico wat hij loopt is hetzelfde als iedere eenmanszaak. Als de eigenaar weg komt te vallen komt de onderneming in gevaar (klanten, personeel).

 

Link naar reactie
  • 0

met de huidige eenmanszaak is de haalbare top bereikt en is een BV de enige mogelijkheid om te groeien. (Dit heeft te maken met de branche). Dat is ook de reden dat hij mij hierin wil betrekken en ik zie de mogelijkheden om verder te groeien.

 

Overigens het risico wat hij loopt is hetzelfde als iedere eenmanszaak. Als de eigenaar weg komt te vallen komt de onderneming in gevaar (klanten, personeel).

 

Twee citaten waar mijn wenkbrauwen toch wel van beginnen te fronsen. Kritische vragen:

 

[*]Wat is er zo branchespecifiek dat een eenmanszaak niet zou kunnen groeien en een BV wel? Een rechtsvorm is niet meer dan dat: de juridische vorm waarin de onderneming wordt geëxploiteerd. Het kan slimmer en handiger zijn om te kiezen voor een rechtspersoon dan voor een eenmanszaak, maar het is zeker niet zo dat een eenmanszaak niet groter zou kunnen zijn dan een rechtspersoon.

[*]Als het risico van de eenmanszaak niet groter is dan iedere eenmanszaak, maar het probleem dat jij noemt is prima binnen de structuur van een eenmanszaak op te lossen als je dat als ondernemer wilt, waarom dan niet de eenmanszaak omzetten naar een besloten vennootschap? De basisstructuur, de contacten en de branchespecifieke kennis en kunde zijn er allemaal. De zo gewenste groei kan dan binnen één lichaam gerealiseerd worden zonder dat er derden (lees: jij) bij betrokken hoeven te worden.

 

Verder ben ik het helemaal met Joost eens. Ik zie niet in waarom de aandelen niet 50/50 verdeeld kunnen worden. Het gaat inderdaad in het begin om de kennis en kunde van jouw vriend maar zonder jouw inzet gebeurt er helemaal niets. Waarom zou jouw inzet minder waard zijn dan zijn inbreng? Mocht jij daar de redelijkheid van in zien dan zou ik in ieder geval de suggestie van Joost als minimale eis zien: haal in ieder geval 50% van het stemrecht binnen. Als dat niet haalbaar is moet je je ernstig afvragen waarom je in dit project zou stappen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is het mogelijk om de eenmanszaak te laten groeien, maar is de BV in deze noodzakelijk in deze branche. Helaas kan ik hierover niet meer uitwijden.

 

Bedankt voor jullie antwoorden. Hierdoor is het mij duidelijk hoe ik erin kan gaan staan... 50/50.

Mijn inbreng in deze is dat zeker waard.

 

Het inbrengen van zijn netwerk en kunde om op te starten kan dus als een flat fee gebeuren, zoals ik nu begrijp?

 

Link naar reactie
  • 0

Het inbrengen van zijn netwerk en kunde om op te starten kan dus als een flat fee gebeuren, zoals ik nu begrijp?

 

Of jouw vennoot überhaupt betaald kan worden via zijn eenmanszaak voor prestaties geleverd aan een BV waarvan hij grootaandeelhouder is is maar zeer de vraag. De kans is groot dat dat gezien wordt als arbeid en dat dient dan via de loonbelasting verloond te worden door de nieuwe BV.

 

De opmerking over flat fee van garma ging over de wijze waarop jij je in de BV zou kunnen inkopen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik doelde met name op een overeenkomst die je misschien zou kunnen afsluiten met hem waarbij jij hem compenseert voor de ingebrachte kennis. Dus een bepaald vast bedrag ofzo dat jij in de BV stopt. Dit is geen standaardconstructie maar kun je afspreken zoals je wilt

 

Maar je noemde ook dat hij voorlopig helemaal niet gaat participeren in de BV! Nu durf ik toch echt wel wat stelliger te zijn: Het zou eerder andersom moeten zijn (jij 70% hij 30%), want zoveel is kennis nou ook niet meer waard lijkt me, zeker als hij er voorlopig niets aan doet.

 

Vergelijk het met investeerders die geld en kennis investeren in startups, die vaak rond de 10-15% krijgen.

 

Ik vraag me ook ten zeerste af waarom jou partner dit niet zelf concludeert, in mijn ogen kun je het echt niet maken 70% vd aandelen te vragen en er vervolgens niet full-time aan deel te nemen. Misschien te snelle conclusie maar dit lijkt me een slechte voorbode voor de samenwerking later.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.